"

Byttelån av dyr for parring. Utvekslingsforum for avlsprosjekt (OBS! gjelder kun for virvelløse dyr)

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-12-2008, 16:04   #1
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard Hvorfor 50-50% av sekken ?

offer er det 50-50% av eggsekken ? jeg føler det er ber at den som låner ut får 40% å den som låner 60%

den som låner bort tar kun å sender den å venter, mens den som låner skal parre å holde det rette for tarantellen hele tia til den lager en sekk å passe på den å snu den en del ganger per dag, å skal få de til å bli slings osv.

er det ikke ber at han får 60% da sia den som låner styrer å stresser med å få det til.

jeg syns vertfal det er rektig, eller hva syns dere ?
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 16:34   #2
Reptilfreak

Zatii sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
Meldinger: 676
Blog Entries: 28
Standard

50/50 er jo en grei regel dersom det er få babyer (40-50 stk) så det ikke blir all verden med arbeid for "mammaen", men 60/40 syns jeg igrunnen er rimlig i de fleste tilfeller, har jo nylig fått oppleve å få klekket over 300 slings, så vet det er utrolig mye arbeid!

Ps: ang å "snu sekken en del ganger per dag". Hvorfor det egentlig? Jeg snudde ikke på eggene en eneste gang, og omtrent alle eggene klekket. Er det dersom eggene er inni eggsekken mener du?
For meg var det veldig lite stress, helt til de gikk fra eggs with legs til slings da, var da jobben begynte.

Kunne jo evt være 60/40 dersom "mammaen" skulle oppfostre slingsene til de ble store nok til å sendes, og 50/50 dersom "Pappaen" henter dem omtrent med en gang de er blitt slings. For etter min (lille) erfaring så er det da arbeidet begynner.
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 16:44   #3
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

mener å snu når eggene er inni sekken ja, for skal vist snu på sekken en del ganger sån at man minsker risken til at eggene klistrer seg inn til verandre.
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 16:52   #4
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

"Hvorfor 50/50 av sekken?"
Frodi den som låner bort risikerer å miste en tarantell, som også er verdt endel penger. Er vanlig at man deler de så snart de er storenok til å sendes, så du har jo egentlig ikke noe arbeid i det heltetatt. Du må bare ta ut sekken etter ca 30 dager (eller bare la den være), legge den i en inkubator og vente. Sortere ut rottnende egg, kanskje la de snu litt på seg av og til. Er først når du har et par hundre slings at arbeidet begynner, og da gir du jo fra deg den halvparten som ikke er din...

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 17:36   #5
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Standard

kan det ikke bli slik at om hannen blir spist opp så vill han få 50% sia den bled spist, å vis den overlever så får man 40%

å er ikke altid det koster mange penger, kommer jo helt ann på art så klart, men de vanlige pleier ikke koste no serlig mer en 150 kr. som jeg har sett runt forbi vertfal.
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 18:28   #6
Reptilfreak

Zatii sin avatar

Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
Meldinger: 676
Blog Entries: 28
Standard

Si at noen lånte bort en T.blondi som var kjøpt på butikk for 2000 kr da, da burde jo den som lånte bort få 60-70% av avkommet dersom hunnen dreper hannen, for da er det jo snakk om veldig mye penger.

Syns det ser greit ut med 50/50 dersom man ser det fra begge sider jeg. Risikoen er jo størst hos den som låner bort hannen, og den som får eggsekken risikerer bare litt arbeid før h*n sender bort halvparten..
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 18:47   #7
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Hvorfor ikke bare avtale det med den som får låne en hanne eller omvendt?
Ingen som sier en må ha 50 - 50
mr-repti er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 19:40   #8
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,624
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Dette er jo sånt som man bare avtaler på forhånd. Jeg hadde lett godtatt 40% hvis det var min han og lett godtatt 50% hvis det var min hun. Syns ikke det er så veldig big deal egentlig.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-12-2008, 07:58   #9
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg synes 50/50 er en veldig grei regel.
1.Uten mamma, ingen barn, uten pappa, ingen barn.
2. Deler man de likt, er sjansen for at ungene spres rundt større, og man får større spredning av arten.
3.Skal man begynne å avgjøre hvor stor del av en sekk man skal få ut ifra hva man ga for tarantellen begynner det å bli litt komplisert.
Si at en har en Poecilotheria metallica hua fra sitt eget kull, dvs. ingen penger betalt for denne. Om da eier av hannen har kjøpt denne i dyrebutikk for 5000, skal han da få alle ungene fordi han er det enese som har hatt økonomiske utlegg?

Når jeg fikk unger på Aviculariaèn min, var det en del arbeid å skille barna selv om det "bare" var 150s stykker. Jeg hadde utlegg på ca 300 i bokser til å ha de i, samt torv og jobben med å stikke noen 1000 hull i boksene. Alikevel synes jeg at eier av far skal ha 50% av ungene, uten den tarantellen, ingen unger. Hobby SKAL koste penger, og for meg er det dyrene som er viktig, ikke hvor mye økonomisk gevist jeg kan karre til meg, da hadde jeg satset på noe annet som er langt mer lønnsomt.

Mvh
robin
Svar med sitat
Gammel 03-12-2008, 10:39   #10
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av _Nagash_ Vis post
Hobby SKAL koste penger, og for meg er det dyrene som er viktig, ikke hvor mye økonomisk gevist jeg kan karre til meg, da hadde jeg satset på noe annet som er langt mer lønnsomt.
Fantastisk skrevet!

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Svar
Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvorfor det nicket? Jabbe Småprat 108 15-07-2011 12:59
Hvorfor???? cobra_kai Skorpioner 17 14-12-2006 18:19
Hvorfor???? cobra_kai Media 7 02-12-2006 16:04
Sekken Full Av Krypdyr Tarantula Media 4 23-08-2005 17:55

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:27.