| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
|
Hallo!
Jeg lurte på hvor mye penger som går til en voksen kp på en uke.(Mat,mus) Blir ikke mat til en kp grisedyrt etter en måned?? Og hvor mye spiser den? Hvor ofte???? ??? ??? ![]() ![]()
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Vel, jo, det kan vel bli dyrt om du skal fore mus til en voksen kp...
For heller med 1 voksen rotte ca hver 7-10 dag. Hvordan prisen er med voksne rotter i dyrebutikken vet jeg faktisk ikke, da vi har vår egen privat-oppdretter som vi kjøper fra.. men vi betaler vel rundt 20 kr for ei voksen rotte? o.O Du kan jo sjekke priser i dyrebutikker iallefall. Det er veldig forskjellig hva som koster hvor.. Et sted betalte jeg 15kr for en nyfødt musepinkie, hvilket var rimelig blodpris.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Oki
![]() (Da er jo pinnedyrene mine dyrere!!
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
|
Hvis man kjøper mus i dyrebutikk koster de i de fleste tilfeller rundt 25kr (trondheim)
Rotter på 120-130 gram koster 60. en voksen kongepyton går på 3-4 rotter pr mnd en juvenil spiser vell kanskje 5-6 mus pr mnd Så har du den fasen i mellom der du føler at rotter enda er litt stort, og mus er litt liten. Så du velger kanskje å fore 2mus i slengen...oppe i 8-10 mus pr mnd. Som du ser så sliter du med å komme noe særlig over 200kr pr mnd. Og det når du kjøper maten i dyrebutikken, som er dyreste måte. Kjøper du privat kan du få mus og rotter til halv, kanskje 1/3 av prisen. Det som faktisk koster er oppstarten, når du skal kjøpe terra og utstyr. Da må du påregne noen lapper
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Frossentfôr fra butikk er såppas dyrt pga innprisen fra f.eks imazo er utrolig høy. Innprisen på et par dager gamle pinkis er nesten 6 kr, og så blir det ganget opp med momsen som er 1,3 samt at butikken skal ha fortjeneste så en oppganging på ca 2-2,5% og da ender vi på 12-16kr pr stk. Det samme gjelder forøvrig også rotter og annet frosne gangere.
Privat ksoter som regel ikke pinkis mer enn 2-4kr stk (1-3dags gamle) mus bør ligge på 10kr og voksne rotter gjerne oppi 20kr pr stk.. Hvis du skal kjøpe for, og tenker å kjøpe litt om gangen så du ahr en stund så ikke kjøp for mer enn et par måneder i slengen. Holdbarhetstiden på frossenfor er kanskje lang i en fryser, men husk at den synker betraktelig når du til stadig går inn og ut av fryseren for og ta ut visse produkter, spørr derfor alltid i butikken om det er lengesiden dem tok inn musene/rottene.
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Sitat:
i den "dyre" dyrebutikken her må jeg ut med 50 spenn for en svær rotte, i den billigere må jeg ut med 30 kr for samme size.. Heldigvis får jeg rotter igjennom privat folk fra nå av.
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Østlandet
Alder: 28
|
Gammel tråd, men syns den var informativ, og mitt spørsmål ligger under samme tittel
![]() Når vil man si en KP går fra å være juvenil, til voksen, med tanke på matingsfrekvensen? Type en gang i uka, til en gang hver 10-14. dag? Mvh E
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
jeg forer hver 5-6 dag frem til kp'ene kommer til ca 500 gram, og når jeg ser det er på tide å skifte over til større mat, som medium rotter.
Det er igrunn størrelsen på maten som avgjør for meg hvor ofte de blir matet.. de voksne spiser jo gjerne store rotter, og de får mat hver 10 dag ettersom måltidet er ganske stort å fordøye.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Østlandet
Alder: 28
|
Takk for et godt svar, Cams
|
![]() |
| Emner |
| kongepyton |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| hvor mye på en kakkis spiser en tella ? | Kris10an94 | Taranteller | 10 | 16-05-2008 14:14 |
| hvor mye spiser en skjeggis?? | Gullet1987 | Fôrdyr | 18 | 06-10-2007 22:01 |
| Hvor mye spiser leosen? | Litjabeth | Agamer | 2 | 20-06-2007 20:47 |
| Noen som vet hvor jeg får tak i en kongepyton..? any kind? | tjecm8 | Småprat | 3 | 23-02-2005 02:03 |
| Hvor mange reptiler finnes det.. Â hvor finner man dem? | Media | 5 | 11-12-2003 15:20 | |