| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack (2) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Når man har fått en infeksjon på øyet.
Nyoka skiftet ham for ca 5 dager siden, og hun hadde klart å få det som kalles "retained eye cap", altså, hammet over øyet sitter igjen. Jeg forhørte meg rundt, og ble fortalt at "neida, det var ikke noe å bry seg om, den vil komme av av seg selv enten etterhvert, eller ved neste hamskiftet. Jeg kunne også prøve å fjerne det med teip." En dag gikk, og jeg syns jeg så en liten hevelse rundt øyet.. Dag to så så hun slik ut: ![]() ![]() ![]() En klar hevelse hadde begynt å komme, pluss at på bildene så ser jeg tydelig blodårer. "dette var da fryktelig snodig", tenkte jeg, og postet bilder på det engelske ball python forumet. Der fikk jeg klar beskjed om dette så ikke ut som en normal retained eye cap, og måtte forhøre meg med veterinær asap. Hvilket jeg gjorde. Mandag kveld ringer jeg Monica, og fikk i teorien ikke time før neste uke. Men etter å ha snakket litt med henne, virket hun bekymret, og sa at hun kunne vente på oss tirsdag ( idag) til vi kom fra jobb/skole. Rett før vi dro til veterinæren, så Nyoka slik ut. Den gule væsken i øyet har kommet over natta, og jeg tror egentlig det var i grevens tid for å få dritet ut derfra.. Kan også se at hevelsen gjør slik at munnen ikke lukker seg riktig på siden. Stakkars jenta mi. ![]() ![]() ![]() ![]() Så da kom vi dit, da, og Monica mente at det enten er en infeksjon i øyet, eller i munnen. Og så skulle hun lage hull i øyet hennes og få væsken ut. Takk og lov at jeg har kongepytons, og ikke større, sintere slanger. En blanding av direkte kvalme og usedvanlig interesse for å se hva Monica holdt på med det stakkars øyet til Nyoka, fikk jeg også vite at verk i sår fra slanger er mer oste-aktige enn hva det ellers er på dyr.. Hva man ikke lærer av å ha dyr. Så nå skal Nyoka gå på antibiotikakur, og nok en gang må jeg og Xull begi oss ut på det farlige oppdraget med å gi en slange sprøyte. Forhåpentligvis ender ikke sprøyta i foten min denne gangen. :3
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
|
usj da :S detta så jo ikke bra ut
![]() håper det går bedre etterhvert da^^ god bedring
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
|
Huff da dette så ikke helt bra ut nei. Får håpe det blir helt bra igjen. Kjenner til angsten med å gi dyr sprøyter. Er ikke så lenge siden jeg måtte gjøre det på iggen min, litt av et prosjekt ja.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
Oida, håper det går bra med øyet, jeg jobber med en snok som netopp hadde det tilsvarende på begge øyne. Når de blir betent som dette går det utrolig fort over til hasardiøs skade, godt du fikk hjelp raskt. tiden får vise om det blir varige men.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Takker, det er fremdeles veldig usikkert på hvordan dette blir etterhvert. :s
Sitat:
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Oi, ikke bra. Håper dette går den gode veien
![]() Kjempeflott at du deler sånne erfaringer med oss, mange som kan lære av det Flott med bilder også ![]() Og jeg blir altid glad når eierne viser at de virkelig bryr seg om dyrene sine ![]() Helmaks Cam Si god bedring til Nyoka for meg
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
Sitat:
noen ganger kan det være en sopp som oppstår som ser meget likt ut, og den er enklere og peke ut synderen på, det er på dårlig ventilerte fuktige områder der organsimer trives. renslighet har også mye og si, sopp er også en synder for luftveisinfeksjoner. God ventilasjon, ha det så tørt og rent som mulig så vil en begrense slike ting til ett minimum. og skjekk dyret ofte, spesielt rundt hamskifttider. Kan nevne att snoken jeg behandler bodde i ganske fuktige omgivelser, der eier bare plukket bajs. |
|
|
|
|
|
|
#10 | ||
|
Reptilfreak
|
Jeg er stolt! I går klarte jeg å sette sprøyten i henne helt uten problemer, helt på egenhånd! ^____^ Enten så er det Nyoka som er flink pasient, eller så er det jeg som har endelig skjønt hvordan sette sprøyter på slanger.
Sitat:
Alltid fint med litt visning av bilder ang potensielle sykdommer. (og utifra hva jeg forsto, så er dette noe som er ganske vanlig blant slanger. :s )Sitat:
Kanskje vi har bare vært maks uheldige her. :s
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/boa-og-pyton/8894-ikke-lett-vaere-slange.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| Repti.net / Reptile forum / sjelden øye sykdom? | This thread | Refback | 09-10-2010 21:41 | |
| Repti.net / Reptile forum / Hva er galt??!!! | This thread | Refback | 25-02-2010 00:27 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva bør være med i et Fakta Ark | Jabbe | Fakta-ark | 0 | 06-10-2008 23:30 |
| Det er ikke boaen du skal være redd for.. | Viridovipera | Småprat | 2 | 29-12-2007 00:08 |
| Sea monster... Kan den være ekte??? | Olliw | Småprat | 14 | 13-08-2007 20:24 |
| Noen som vet hvilket kjønn disse kan være? | nukleuz | Taranteller | 8 | 15-01-2007 19:03 |
| Det er deilig å være norsk....i Danmark! | Laila | Medlemmene | 5 | 09-02-2005 15:15 |