| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Sitter her midt på natta og observerer noe jeg synes er spennende. Viridisen henger rundt greina som vanlig, men så plutselig begynner den å sprelle med haletippen. Beveger den rundt og vibrerer litt, så er det rolig, og så begynner den igjen. Har aldri sett dette før med en viridis. Gjør den det på lik linje med dødsormen, lokke til seg byttedyr ved å "sprelle" med haletippen så den ligner på en mark? Er det mulig at den lokker til seg fugler og annet på denne måten i vill tilstand?
Har prøvd å bekrefte dette, men har ikke funnet noe som kan hverken bekrefte eller avbekrefte denne teorien. Er det noen som kan? Er altså en Morelia viridis jeg snakker om ![]() Eller kan det være noe annet?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: skyggeskogen
Alder: 22
|
Kornsnoken min var sint for 2 dager sia. da vibrerte haletuppen som på en klapperslange.
litt OT. men men legg ut no film?
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Admin
|
Hehe
![]() Fikk tatt en liten videosnutt, skal få lagt den opp i senere i dag etter en god natts søvn. Hvis jeg da ikke blir sittende oppe å observere ![]() EDIT: Fant bekreftelse nå. Det er en jaktteknikk. Sitat:
Noe så morro
"I love my snakes!" -Steve Irwin- The Crocodile Hunter Sist endret av Jabbe; 12-04-2008 kl 00:52. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
I Kryp&krål er det en fin artikkel om M.viridis.Der står det at de forsøker å lokke til seg byttedyr på denne måten, ved å imitere en liten mark eller lignende med halen. Siden disser er trelevende slanger, er vel fugler en en naturlig del av deres kosthold i naturen. Fugler spiser jo mark og lignede,så det virker ikke helt usannsynelig.
Mvh robin
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
flere av morelia artene som bredli, variegatae,cheynei etc har samme strategi iblandt, da passer en fingre
Sist endret av Gobblin; 12-04-2008 kl 03:17. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
|
En liten videosnutt. Er ikke den beste kvaliteten, men ville ikke skru på noe andre lys. Man ser da hva som skjer
![]() YouTube - Morelia viridis hunting
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
|
Kult Jabbe
Min mcdowelli gjør også sånn.. Har ikke tenkt over det, men nå vet jeg hva det er Flott slange Gobblin
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Norge/Sverige
|
mange arter som gjør det. tiger pyton gjør også det f.eks.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Er noen arter som gjør dette ja, dødsormene Acantophis sp og Dverg puffadder Bitis peringueyi er også eksempler. Men jeg hadde ikke hørt om at Morelia viridis gjorde dette
![]() Lurer på hvorfor ikke klapperslanger bruker denne taktikken? hehe
|
![]() |
| Emner |
| lokker, viridis |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| pris på Morelia viridis? | dragonfly | Boa og pyton | 13 | 03-05-2008 01:02 |
| Morelia viridis - Grønn Trepyton | Jabbe | Slangefakta | 0 | 07-03-2008 21:51 |
| Sphodromantis viridis - ny art | Thor Håkonsen | Knelere | 5 | 19-11-2007 19:16 |
| Morelia Viridis | straymond | Helse og sykdommer hos reptiler | 2 | 30-12-2005 07:21 |