| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
|
Fra National Geographic Channel:
"Øya Cozumel står overfor en biologisk katastrofe pga. introduksjonen av en fremmed art: kongeboa. Jesus Rivas vil prøve å finne ut hvor slangene kom fra, hvor mye skade de gjør og hva som kan gjøres for å hindre flere problemer." Jeg så dette programmet og fikk plutselig veldig lyst til å dra til Cozumel, en øy som befinner seg rett utenfor spissen i sør-øst Mexico. Boaene (Boa constrictor) befinner seg over alt og er ikke vanskelig å finne. Det hadde vært interessant å dra dit bare for å se hvor mange det virkelig er. Boaene de fant var ganske forskjellige og med spesielle og skikkelig fine mønstre. Øya Cozumel har i tillegg kanskje verdens beste dykkemuligheter med fantastiske korallrev, så virkelig et reisemål jeg har begynt å vurdere I programmet forteller de at slangene ble antagelig innført da et filmteam skulle spille inn en film på denne øya, hvor de hadde med seg 2-6 boaer som statister. Da de var ferdige, bestemte de seg for å slippe dem løs på øya og i og med at disse er ekstremt reproduktive, har de nå tatt over hele øya. I skogen om kvelden, der det ellers skal være en symfoni av dyrelyder, var det ikke en eneste lyd. Boaen har ødelagt hele økosystemet og det er bare et spørsmål om tid før de spiser øya tom for byttedyr og deretter dør ut selv. Programmet går i reprise 6. april kl. 12:00.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Hørtes veldig spennende ut. Garrantert verdt turen, om ikke bare for å se på boaer. Veldig trist at folk ikke tenker over hva de gjør når de slipper ut dyr i habitat hvor de ikke hører hjemme.
Du kan jo si til de at de kan sende et par stk til meg om de føler de har for mange ^^ Flott at du deler slikt med oss, JanPhilip. edit: Googlet litt og fant dette: -link-. Ser ut for at boaene ble introdusert på øya allerede i 1971! Sist endret av Viridovipera; 03-04-2008 kl 12:14. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
|
Ja, jeg mener det var det de sa i programmet også, som forresten var Slangecowboyene. De fikk ikke lov til å vise filmen i denne sammenhengen.. så tror de føler seg litt skyldige!
|
![]() |
| Emner |
| cozumels, djevelboaer |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|