"

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-02-2008, 20:59   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,721
Blog Entries: 12
Standard Luftveisinfeksjon på kongepyton?

Vi var hos veterinæren for ca 4 uker siden med Cleo, fordi jeg så tegn på luftveisinfeksjon på Cleo. (rare klikkelyder når hun pustet, pluss litt størkna snørr i nesa til tider.)
Vi tok henne til Monica i Oslo, og hun sa bare at hvis vi høynet temperaturene og fuktet buret med sprayflaske ca 3 ganger pr dag, så ville dette gå over av seg selv.
Vel... vi har da gjort så. Og jeg syns Cleo har blitt betydelig verre de siste dagene. Nå ligger hun og gaper nesten hele tiden, gjesper mye, og ser ut som hun har problemer med å puste. "klikkinga" ved pusten har blitt mer intensiv også.

Så hører jeg på et annet slangeforum ( dette var da rett etter jeg hadde vært hos veterinæren) at luftveisinfeksjoner ALDRI går av seg selv, man MÅ ha medisin. Så hvis det er tilfelle, føler jeg meg litt lurt av veterinæren... betalte liksom 600 kr for at hun sa "høyere temperatur og fuktighet" liksom. Og nå må jeg en tur igjen. Jeg har jo råd, er ikke det.. men er ikke så kult å bare dele ut penga sånn heller, akkurat.

Nå er jeg bare redd jeg en av de nærmeste dagene vil finne Cleo død i terraet. Hun ser virkelig ille ut, for å si det sånn.
Men så lurte Xull på om det kanskje har noe i forbindelse med hamskiftet? hun ble "blå og mørk" i går. Jeg tviler egentlig litt på det.. men er det noen mulighet for det..?
Og hvor kritisk vil dere si tilstanden er? De siste dagene har det ikke vært snørr i nesa hennes, hun skummer ikke, sett ingen snørrbobler.. hun bare gisper mye, ligger med munnen åpen og ser ut til å slite med å puste... lungebetennelse?

Og.. Monica kan bare ta imot oss på mandager og tirsdager. Er det kritisk nok til å kreve et besøk i morgen? Eller kan jeg ta sjansen på å vente til mandag kveld? Er det noe jeg kan gjøre for at Cleo kan ha det bra? Temperaturene ligger på ca. 37 nå, og fuktigheten er rundt 70-80 sist jeg sjekket.
Ellers ligger hun omtrent bare i varmehjørnet.. hun fikk mat sist mandag.

Jeg har jo også blitt fortalt at hvis en kongepyton er syk, så vil den nok ikke spise fordi de er såppas sensitive dyr.. og Cleo har jo matlysten til en elefant. Så jeg vet ikke...

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-02-2008, 21:26   #2
Reptilfreak

Sharkie sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
Meldinger: 749
Standard

hmm.. hørtes ikke særlig bra ut :S
du bør hvertfall komme deg til monica igjen på mandag om det ikke er bedre til da. Men det er jo kjipt om det skulle skje noe mens du venter på at hun kan ta imot deg. Jeg ville prøvd å få tak i monica i morgen å høre om hun ka imot cleo. Må jo ha en mulighet til å kunne ta imot om det haster da, spes om det er en liten mulighet om det kan stå om liv.
Men i det minste ville jeg kommet meg til monica så kjapt som råd

Håper det blir bra med cleo
Svar med sitat
Gammel 24-02-2008, 09:42   #3
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 621
Standard

ligger den rolig og løfter på hodet mens den gaper?

En tur ned igjen til monica heggelund er nok best, men krangl på regningen, ikke behandlingen

Hun er meget flink i sin jobb
Gobblin er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 24-02-2008, 10:19   #4
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Nåja.... Det er min erfaring at slikt kan bli borte ved forhøyet temperatur. Derson man er tilstrekkelig tidlig ute, immunforsvaret er tipp topp, osv.

Men, det sagt, så er luftveisproblemer tricky greier og det kommer helt an på mange faktorer. Det har en stygg tendens til å komme igjen, ofte gang etter gang.

Tror nok det er verdt telefonen og/eller turen tilbake.
Svar med sitat
Gammel 24-02-2008, 18:24   #5
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Gobblin: Ja, og når jeg tar henne ut så driver hun hele tiden og gisper og gaper etter luft. Det kommer også veldig rare lyder fra terraet innimellom... akkurat som om hun tømmer all luft hun har i lungene i et drag eller noe. :s veldig merkelig. Høres ut som en liten "luft eksplosjon" eller noe.

Cleo er like ille i dag..

Nå har jeg lest litt om RI, og utifra det jeg forstår, så er selve problemet med RI at det er mye spytt i munnen, og siden slanger ikke kan hoste, så får den dette i lungene, og dermed sliter med pusting.
jeg har tittet i munnen hennes, og ja.. det er mye spytt der.
Så.. logikken min sier da at luftfuktigheten IKKE skal høynes... den skal minskes. På de sidene jeg har lest, så står det faktisk "remove the snake to a drier cage". Da går det jo ikke akkurat oppi-opp med det Monica sa til meg, "spray terrariet 3-4 ganger pr dag med sprayflaske."

Nå skal jeg ta Cleo til en annen reptilveterinær, Avivet , og se hva han sier om det. Om det vises at jeg har fått feilinfo fra Monica, og har mer eller mindre gjort Cleo mer syk ved å følge rådet hennes blir jeg heller lite blid.

Så, det jeg har gjort med Cleo nå er å ha flyttet henne til en av foringsboksene vi har, hun ligger nå på avis, har ett gjemmested, varmematte og en vannskål. Karanteneboksen.. Jeg har ikke sprayet noe som helst fuktighet der nå, ettersom jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med det. Hun er jo i hamskiftet.. Noen som vet?

Skal få Cleo til veterinær i morgen.

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-02-2008, 18:27   #6
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Kjempebra at Cleo fikk time så fort
Svar med sitat
Gammel 24-02-2008, 18:39   #7
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Både for mye og for lite luftfuktighet skaper luftveisproblematkk. Det er det som er så kjipt med det.
Skinnet må av, men det kan man jobbe med om den skifter dårlig, så.. se det an du. Med time i morgen haster ikke den biten mest antakelig.
Svar med sitat
Gammel 26-02-2008, 15:51   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Da er vi tilbake fra veterinæren, vi dro til mannen som holder til på AviVet.. syns faktisk han virket veldig mye mer profesjonell. Takker for tips, Jabbe. =)

Så da tok vi blodprøve på henne.. alt var normalt, og ingenting tydet på der at hun egentlig var syk.. selv om hun viste tydelig gode symptomer på luftveisinfeksjon/lungebetennelse.

Så nå går Cleo på medisinkur, skal ha den en uke i første omgang, og så tar vi det der etter.

I kveld skal jeg sette sprøyte på Cleo.... *redd* D: Noen som har gjort dette før? jeg fikk jo se på veterinærene gjøre det, men jeg er redd jeg skader Cleo om jeg holder henne igjen for hardt eller stikker sprøyta feil eller noe... D:

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 26-02-2008, 17:36   #9
Reptilfreak

christin900 sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 241
Standard

oi...lykke til! må du sette sprøyte hver kveld?
bra at dere fant ut av det...håper hun blir bra...
Svar med sitat
Gammel 26-02-2008, 18:07   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av christin900 Vis post
oi...lykke til! må du sette sprøyte hver kveld?
bra at dere fant ut av det...håper hun blir bra...
Japp, ikke nok med en sprøyte.. TO sprøyter, en med.. noe, og en med.. noe annet.
Husker ikke medisinnavna. Tror det ene var noe slags for for C vitaminer, om jeg ikke tar helt skammelig feil nå?
Det andre antar jeg vel er antibiotika av noe slag?
Edit: marbo!

R
eptilicious
Cam <3

Sist endret av CamStatic; 26-02-2008 kl 18:23.
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
kongepyton, luftveisinfeksjon

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kongepyton Kongepyton parahybana_freak Boa og pyton 11 26-10-2008 20:34
Kongepyton Regius Boa og pyton 8 20-02-2008 12:07
Bading av kongepyton Draanes Boa og pyton 7 28-01-2008 17:41
Kongepyton Static-Xx Boa og pyton 1 28-07-2005 17:17
kongepyton... reptilene93 Snoker 7 01-04-2005 22:14

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:43.