"
Gammel 14-02-2008, 13:42   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,721
Blog Entries: 12
Standard Veeeldig sulten slange...

Jeg må nesten le litt.. første ukene var problemet at kongepytonen min ikke skjønte at døde rotter var også mat... og nå er hun helt matvrak.
Og de siste to gangene vi har foret henne (med to ukers mellomrom), så har hun svelget rotta, og lagt seg klar for å angripe "forbipasserende" igjen med en gang. Og hun hogger til om vi tar noe inntil henne. Hun er ikke aggressiv i det hele tatt og roer seg straks hun skjønner det ikke var mat som kom inn i terraet i dag, men hun rett og slett har blitt helt obsessed med mat. o_O

Så da er mitt spørsmål: Hvor ofte kan jeg egentlig fore henne? Jeg har holdt meg til ca. 10-15 dagers mellomrom mellom hver gang, men når hun sitter klar for mer rett etter å ha svelget rotta, så blir jeg litt usikker. Venter jeg for lenge? o_O Eller har slanger rett og slett ikke mavemål?

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 13:50   #2
Reptilfreak

twinker sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: norge
Alder: 26
Meldinger: 365
Standard

Hei.
Du bør fore hun hvær gang hun driter, gjerne med mer en en rotte om de ikke er voksne rotter du forer med da.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 13:50   #3
Reptilfreak

Løven31 sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Østfold
Alder: 34
Meldinger: 560
Standard

nei du mater ikke for lite eller ofte. jeg mater og hver 14dag med rotte på 200gr. slangen vil være i matmodus en stund etter den har spist, så det kan være orsaken til at den legger seg i "hugg stilling igjen" det du kan gjøre er og gå litt ned på strørrelsen på maten og heller mate 1 gang i uka, det kan hjelpe. siste forslag er at du mater den utenfor terra. min har ikke spist på 1mnd nå og før det gikk det 2mnd. så du er heldig som har en matglad slange.
1.0 Python Regius (Konge Python)
"sportsfisker? www.team-pirates.no
Løven31 er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 13:52   #4
Reptilfreak

gabonviper sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Norge/Sverige
Meldinger: 673
Standard

jeg mater cirka hver 3uke(pluss, minus) prøver å gjøre det litt mere naturlig. for de for jo ikke akkuratt hver tredje uke i naturen. men kommer ann på om du vil at hun skal vokse mye eller ikke.
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 14:16   #5
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Om du forer en gang i uka eller en gang hver 14. dag, kommer litt ann på størrelsen på henne, og størrelsen på rotta du forer med. Det at hun ligger i angrepsmodus kommer mest sannsynlig av som nevnt før at hun er i matmodus etter å ha spist litt. Du forer ikke for lite eller for sjeldent, helt passe For en fullvoksen kongepyton behøver du ikke fore mer enn en gang hver 14. til hver 21. dag.
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 14:27   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Hm, skavisee!

Hun ble født April i fjor, så hun er fortsatt litt liten. Vi veide henne hos veterinæren sist gang, og jeg tror det var noe mellom 600-680 gram hun lå rundt. Litt usikker atm, men jeg kan jo bare veie henne igjen..

Rottene hun får er jeg ikke sikker på hvor mye de veier, men det er rotteunger på rundt 4-5 uker. De er litt større enn en vanlig mus. De er noen cm tynnere enn det tykkeste på kroppen hennes, så jeg tror nok de er helt passe for henne for øyeblikket. =)

Ellers... vel, matmodus litt etter hun har spist? o.o den matmodusen varer helt til neste gang jeg forer henne. Hver eneste kveld ligger hun i angrepsposisjon og bare venter på at noe skal passere. I går skulle jeg bare skifte vann og spraye litt i terraet, og hun kommer snikende rundt hjørnet for å se om det er noe spiselig på gang.

Vi prøvde å fore utenfor terraet... men hun ble for stressa av det. Men kanskje det hadde fungert nå når hun er så matfrik Kan prøve neste uke.
Ikke det at det er noe problem for oss. Jeg bare poker henne litt med pinsetten, og hun skjønner at det ikke er mat som skjer, men at jeg skal ta henne ut. Hun har bare hogget etter Xull en gang, og det var nok veldig hans feil også uansett. Meg har hun aldri bitt etter.
Så som sagt, det er ikke noe problem for oss at hun er litt matglad i terraet sitt. Jeg syns det bare er herlig å se at hun faktisk spiser!

Jeg vil gjerne ha henne litt opp i størrelse nå også, uansett hvor søt hun er som en liten tass. Jeg gleder meg til hun er fullvoksen!

Men ja, i bunn og grunn så er ca. 14 dager imellom det jeg skal holde meg til, uansett hvor sulten hun ser ut hver eneste kveld? =P

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 14:59   #7
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Hvis hun er mindre enn et år gammel og du forer med fuzzi (rotteunger) bør du fore en gang i uken Når hun er stor nok til å ta voksne rotter behøver du ikke fore mer enn en gang hver 14.dag. Hvis du vil at hun skal bli større kan du fore ofte og mye, da vokser hun skal du se Det at hun ligger i angrepsposisjon hele tiden hver kveld er fordi dem er nattaktive og jakter om natten. Det er helt vanlig Det at hun kommer traskende når du driver inne i terra er fordi hun lurer på hva i all verden det er som skjer Bare bruk rolige bevegelser så vil hun skjønne at det bare er du og ikke noe mat, eller noen trussel

Sist endret av Jabbe; 14-02-2008 kl 15:08.
Jabbe er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 16:54   #8
Reptilfreak

gabonviper sin avatar

Standard

jeg mener du skal mate litt da og da. ikke for ofte. og ikke samme tidspunkt. for det skjer aldri i naturen. slanger i fangenskap får ALT for mye mat. vet ikke om dere så nettpytonen på robinson ekspedisjonen? det er sånn nettpytonen skal se ut. ikke like feit som en anakonda som de fleste i fangenskap ser ut.
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 17:00   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av gabonviper Vis post
jeg mener du skal mate litt da og da. ikke for ofte. og ikke samme tidspunkt. for det skjer aldri i naturen. slanger i fangenskap får ALT for mye mat. vet ikke om dere så nettpytonen på robinson ekspedisjonen? det er sånn nettpytonen skal se ut. ikke like feit som en anakonda som de fleste i fangenskap ser ut.
Hm, okay.
men kongepyton skal jo være litt feit om midjen da?

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-02-2008, 17:02   #10
Reptilfreak

gabonviper sin avatar

Standard

det er sant, men tror jo ikke at den spise hver uke som liten og hver 14dag som fullvoksen.?
Svar med sitat
Svar

Emner
slange, sulten, veeeldig

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
En liten sulten dame :) Gentel Filmsnutter 0 29-09-2007 21:04
Ikke så veldig sulten Svimen Småprat 5 29-07-2007 21:24
atter en sulten røver... straymond Media 2 05-09-2006 12:15
Er jenta mi fortsatt sulten? Tony26 Snoker 7 04-08-2006 12:40
altid sulten TBS Fôrdyr 5 02-11-2004 22:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:40.