| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
|
Jeg er i den heldige situasjon at jeg har hatt reptiler i snart 10 år, her er noen av mine generelle retningslinjer.
Jeg leser side opp og side ned her om reptiler og om menneskene som holder dem, hvor mange av dere har faktisk hatt slanger,øgler o.l over tid? Et forum som er fullt av mennesker mellom 13-20 der jeg ser for meg at ikke så mange av dere har all erfaringen dere lurer av dere. Masse snakk om levevilkår, faunapreferanser osv. Hva som bør mates med levende osv. Finnes det mennesker som har noe å si utenom det som vi alle kan lese på nett (joda, dette blir også lest på nett)? Noen som nettop har fått seg en snok som spør om hjelp til hold, er alt som skal komme "fin slange" "hvilken morph er det" Noen spør om hvor stor plass en evt slange trenger, vel, man trenger ikke bruke 100k på et terra for å få en slange til å trive å spise som tydeligvis noen av dere tror, virker på meg som om noen av dere tar noen ting vel seriøst. Lengde: slange*1,5 Høyde: slange*1,5 Bredde: slange *0,5 dette er mål som de fleste slanger trives på. Har du litt peiling på hvor slangen din kommer fra så er det ikke vanskeligere enn å replikere dens naturlige habitat etter beste evne, den dør ikke av at du ikke klarer å holde eksakt temperatur, luftfuktighet, underlag osv, bare du er i nærheten så funker det som oftest. Stress, folk snakker mye om stress. Tar du ut slangen din ut av terra en gang til dagen så blir den ikke veldig stresset av det, den tåler å bli håndtert. En slange vil ikke slutte å spise o.l fordi du tar den ut av terra (alt har sin begrensing). Spiser ikke: Lang flytteperiode, nytt terra, vandt til levende mat, du bruker en helvetes lang å stor pølseklype til å holde maten i, for stor mat i forhold til slangen. Har du en veldig vrang slange så må du bare vente, den vil spise når den bare blir sulten nok. (det finnes slanger som dør av sult da di ikke spiser men det er ytters sjeldent). Tvangsmating er noe man skal være meget forsiktig med da det faktisk stresser slangen noe helt jævlig men det er faktisk ikke så vanskelig som mange tror å gjennomføre. Det er unaturlig å dvale slanger i en liten kasse: Ja det er unaturlig, men det er unaturlig å ha en slange på 150*60*60 i et kunstig habitat også, gjør du det rett så har slangen din bare godt av det. (dette var noe jeg fikk pepper for, vet ikke erfaringer hos andre) Sier ikke at jeg kan alt som er om reptiler, langt der i fra, men har fått med meg en ting eller to opp gjennom tiden. Jeg vet at det er et hav av info som ikke er med her men skal prøve å utvide posten når jeg får tid, alle som vil kan sende meg en PM vist di lurer på noe. Ser frem til sinte svar. Mvh: Sir Hiss |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Mange fine tips du kommer med her. Anngående medlemmenes alder er det veldig forkjellig. Vet om mange medlemmer som er eldre og godt over 25, men er ikke sikkert disse har spessifisert det i sine profiler.
Mvh robin
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Vestfold
|
alle må starte en gang....
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
De siste årene så har jo reptiler hatt en veldig oppgang, og fordi reptilfolk er flinke med å snakke varmt om disse dyrene, så er det i stadig økning.
Da kommer de gjerne på forumet her, ettersom "reptil" i norsk søk er det ReptilFreaks som dukker opp først. Jeg kunne faktisk ønske at reptilfreaks var mer reptiler enn hva det er edderkopper, mest pga min egen del når jeg har spørsmål og så tar det gjerne en god tid før jeg får svar fra noen som vet hva de snakker om. Jeg klager ikke, men... hadde liksom vært kjekt? Men jeg skjønte ikke helt poenget med denne posten? Var det for å poengtere at vi er unge og uerfarne her, eller bare generelle tips om slangehold? Mye av grunnen til at folk i 20 årene ikke har så mye erfaring med reptiler, kan jo ha MYE med at foreldrer ikke er så begeistret for slanger eller øgler. Men jeg syns så lenge for er villige til å lære, så burde det igrunn ikke være noe problem uansett hvor ung man er? Du har vært newb engang, du også!
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Det som er poenget mitt oppi alt dette er at vist du feks har kompiser på besøk så kan du faktisk ta dyret ditt ut av terra å vise det frem uten at den blir særlig stresset av den grunn. Det virker på meg som at mange av postene er skrevet av mennesker som har lest mye å prøver å være korrekte, men ikke har kjempemye erfaring (får nok pepper for den). Håper dette gjør posten min litt klarere. Mvh: Sir Hiss |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Ser nå etter å ha lest posten noen ganger at ting ikke kom helt ut som det var ment. Jeg mente ikke å være frekk mot di yngre medlemmene, synes det er flott at folk begynner i ung alder, det er jo bare sånn man lærer.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Men på den anne side så er det vel ikke feil å stresse det faktum at man BØR og MÃ… sette seg inn i dette med reptilhold FØR man anskaffer seg ett reptil ? Det virker for meg som det er veldig, veldig mange som plutselig er eier av en slange, gekko e.l uten at de aner hvordan dyret skal behandles. Reptiler er uansett dyr som krever en del ting som man ikke har tilfeldigvis hjemme... dermed så bør og må det være ett ufravikelig krav at man setter seg inn i dette før man anskeffer seg reptiler !!
Det virker å være mange nok useriøse eiere der ute som det er allerede, og det er ikke bra i forhold til en fremtidig oppmykning av regelverket! Jeg tenker da på en del tulligner som blir tatt med våpen OG slange på lomma, dop OG iguan i leiligheten. De som blir tatt med PitBull, pyton, dop OG iguan i leilighete. Det er nemlig disse som oftest havner i avisene... de useriøse. Derfor mener jeg at det er viktig at man stresser det punktet at dette ikke er som å ha kaniner eller hamster... men at det krever ett vist minimum av utstyr, erfaring og informasjon Ble litt rotete dette innlegget også Hilsen en som sitter på gjerdet og venter på ny lovgivning (enfoldig sjelen som jeg er)
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Mediahypen som reptiler har fått i media er noe dritt da det meste er negativt. Jeg sier bare: hvor er alle doplangerne med undulater?? |
|
|
|
|
|
|
#9 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Sitat:
Jeg syns at det kan være litt mye "hysteri" blandt dyrehold, og dette gjelder faktisk ikke kun reptilverdenen. På et dyreforum jeg er på, så er det ofte folk som lurer på enkle ting som "hvordan dusje hunden riktig" etc. Da vi fikk hund, så putta vi han bare i dusjen når han trengte vask og lot det stå til. Men tilbake til poenget; folk tar det litt til det ekstreme når det kommer til dyrehold. JA, det bør taes alvorlig, og man skal fylle ut dyrets krav, men noen ganger så er det lov å bruke hode litt også, eventuelt prøve ut selv. På Youtube kommer man ofte over snålinger når det kommer til slanger/reptiler.. så engang en gutt på 17-18 år som holdt tigerpyton i et akvarium, uten noen form for inredning. Slikt tror jeg ikke forekommer veldig ofte i norden, men nå vet man da aldri... Kan være som folk sier, at siden hvemsomhelst får lett tak i reptiler i butikker i sverige, danmark... så blir det mange rare reptileiere som ikke forstår dyrets krav. Og jo, jeg syns også det er ti ganger kulere å få meningen til folk som har god erfaring med det man lurer på, enn å få copy-paste svar på et søk på Google.
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: bergen
|
Jeg stiller meg også bak dette. Veldig mye rett og galt mentalitet. Det er klart mye flere faktorer som spiller inn når man skal ha en herptil enn når man skal ha en mus. Og da er det lett for nye i hobbyen og bli litt overveldet av alle reglene og rett og galt svarene. Basis kunnskap og sund fornuft er vell det vikigste i herptilhold.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| eller, forsiktige, litt |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| ran eller? | Neon | Taranteller | 8 | 30-12-2007 10:19 |
| han eller ho? | jernmannen | Helse og sykdommer hos reptiler | 8 | 07-03-2007 22:40 |
| Pinne mat: hele planten eller litt og litt?? | Trude | Fôrdyr | 4 | 18-03-2006 16:28 |
| Han eller Hun? | skraevern | Skorpioner | 2 | 13-08-2005 13:58 |
| smugle litt . bare litt . | dennis-- | Småprat | 2 | 08-07-2005 10:22 |