"
Gammel 20-10-2007, 17:40   #1
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,721
Blog Entries: 12
Standard Hjelp! :O midd?

Skifter vannet til Cleo i dag, og så plutselig så er det masse smådyr som løper rundt + en barkbiter/skrukketroll. Hva skjer! :O
De små dyra så ut som bittesmå fluer som ikke kunne fly, hvite vinger..
Er dette midd?

Vi har en mistanke om at disse uvelkommende småkrypa har kommet med den barkrota vi kjøpte - vil vi være frie for småkryp om vi legger den i fryseren noen dager?

Takk for svar!
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-10-2007, 18:38   #2
Reptilfreak

neED2k sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: skyggeskogen
Alder: 22
Meldinger: 183
Standard Re: Hjelp! :O midd?

Når man fryser ned ting går bakterier i en dvalefase og komme tilbake med tinig trodde jeg,

bakterier dør på 100*C
protozorer dør på over 120*C(finnes i kattedritt)
så sleng inn rota i ovnen på 130?
tre anntennes vel ikke på 130?(ER IKKE SIKKER)

kilde: læreboka for Helse og sosial grunnkurs.
om det er midd vet jeg desvere ingen ting om.

lykke til og håper det ordner seg!
neED2k er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-10-2007, 18:41   #3
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865

Litt avhengig av hvor dyrene kommer fra vil de gå i dvale eller dø. Er rota tropisk er frysern en sikker vinner. Skulle det feile kan du jo koke rota, det burde gjøre underverker.

Hvis det er sikkert at det er dyr som fulgte med rota er det trespisere, og vil ikke skade dyra dine. De små hvite dyra kan være spretthaler eller midd, slik som du foreslo. Ta fram ei lupe: Spretthaler har seks bein, midd har åtte. Spretthaler er finfin øglemat, midd kan potensielt være et problem (skjønt neppe i dette tilfellet).

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-10-2007, 18:58   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Ja, jeg tror også at det kanskje mest mulig er trespisende kryp. Masse rart som poppet frem da vi la hele rota i badekaret med glovarmt vann. =P Desverre er rota så stor, at den har ikke plass til å kokes.

Men ja, takk for svar, fint å høre at det ikke er skadelig!
Nå så jeg bare to-tre slike hvite små greier, og de er for lenge siden long gone.. men siden jeg ikke har sett noen i barken, så tror jeg det mest sannsynelig bare var noe trespisende greier.

Får jo helt hysteri her.. "EEEEEEEK, MIIIDD!!!! DREP!"
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-10-2007, 19:16   #5
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25

Det vil også være vanlig at slangen legger seg i vannskåla om den har midd, dette er ellers ganske uvanlig oppførsel. Så om du bader slangen, vil du kunne se om det er midd på den.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-10-2007, 19:22   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av JanPhilip
Det vil også være vanlig at slangen legger seg i vannskåla om den har midd, dette er ellers ganske uvanlig oppførsel. Så om du bader slangen, vil du kunne se om det er midd på den.
Ja, vi tok oss en tur i badekaret, bare for sikkerhets skyld. Pluss at hun nettopp har byttet ham, og hadde igjen noe som ikke ville av på haletippen.
Men jeg ser ingen midd på henne, så jeg antar vi er safe? =)
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-10-2007, 23:52   #7
Reptilfreak

gabonviper sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Norge/Sverige
Meldinger: 673

beste måten å se midd på er å ta bilde av slange hode både under og over. ser hvite prikker så er det sannsynelig midd bÀsj. du kan også se i vann skålen etter döde midd. jeg har selv akkuratt blitt kvitt midd. så fortere du finner ut av det jo enklere blir det. ingen kul greie! får du midd legg den i en plast boks og ta ut alt av terrariumet og spray, kok/stek eller kast det.. så sprayer du(helst pro went a mite? tror jeg det heter) rundt i terra, står på sprayen.
Svar med sitat
Gammel 22-10-2007, 18:38   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 37

jeg fikk problemer med midd selv.Kastet lt av sand og bark.Vasket hele terrarie med vann med klorin.Kjøpte middspray på dyrebutikken og sprayet alt innhold av planter og steiner o.l.+at slangen fikk seg en god dusj.Dette hjalp betraktelig)
boa1 er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-10-2007, 18:40   #9
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25

Sitat:
Opprinnelig postet av boa1
jeg fikk problemer med midd selv.Kastet lt av sand og bark.Vasket hele terrarie med vann med klorin.Kjøpte middspray på dyrebutikken og sprayet alt innhold av planter og steiner o.l.+at slangen fikk seg en god dusj.Dette hjalp betraktelig)
Virker kanskje som om du har litt midd fortsatt, siden den ligger mye i vannskålen. Noe som er veldig unatrulig for boa constrictor. Kan hende du bare har et sært individ, men gjevnt over pleier de ikke å oppholde seg i vannskålen over lengere perioder, med mindre de prøver å bli kvitt midd eller andre skadedyr, eller om det er for tørrt.

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2008, 23:29   #10
Reptilfreak

Draanes sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 185
Standard

vet dette er en gammel tråd..men uansett...er disse små dyrene hvite og hopper rundt omkring så er det nok springtails.. di lever i fuktifg bark..holder seg under vannskåla..di er ikke farlige for dyret men kan være irriterende siden di formerer seg fort... di finnes ofte i barken du kjøper på dyrebutikken... bye bye mite fiksa det problemet for meg
Svar med sitat
Svar

Emner
hjelp, midd

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Midd? Ada93 Taranteller 5 05-10-2008 11:03
Midd? Jonas Taranteller 10 05-08-2008 23:09
Midd:( abarth Taranteller 3 16-05-2007 12:44
Midd badmann Skorpioner 1 14-08-2006 20:41
Midd tovang Taranteller 16 09-03-2006 20:57

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:19.