| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Skifter vannet til Cleo i dag, og så plutselig så er det masse smådyr som løper rundt + en barkbiter/skrukketroll. Hva skjer! :O
De små dyra så ut som bittesmå fluer som ikke kunne fly, hvite vinger.. Er dette midd? Vi har en mistanke om at disse uvelkommende småkrypa har kommet med den barkrota vi kjøpte - vil vi være frie for småkryp om vi legger den i fryseren noen dager? Takk for svar! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: skyggeskogen
Alder: 22
|
Når man fryser ned ting går bakterier i en dvalefase og komme tilbake med tinig trodde jeg,
bakterier dør på 100*C protozorer dør på over 120*C(finnes i kattedritt) så sleng inn rota i ovnen på 130? tre anntennes vel ikke på 130?(ER IKKE SIKKER) kilde: læreboka for Helse og sosial grunnkurs. om det er midd vet jeg desvere ingen ting om. lykke til og håper det ordner seg! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Litt avhengig av hvor dyrene kommer fra vil de gå i dvale eller dø. Er rota tropisk er frysern en sikker vinner. Skulle det feile kan du jo koke rota, det burde gjøre underverker.
Hvis det er sikkert at det er dyr som fulgte med rota er det trespisere, og vil ikke skade dyra dine. De små hvite dyra kan være spretthaler eller midd, slik som du foreslo. Ta fram ei lupe: Spretthaler har seks bein, midd har åtte. Spretthaler er finfin øglemat, midd kan potensielt være et problem (skjønt neppe i dette tilfellet).
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Ja, jeg tror også at det kanskje mest mulig er trespisende kryp. Masse rart som poppet frem da vi la hele rota i badekaret med glovarmt vann. =P Desverre er rota så stor, at den har ikke plass til å kokes.
![]() Men ja, takk for svar, fint å høre at det ikke er skadelig! Nå så jeg bare to-tre slike hvite små greier, og de er for lenge siden long gone.. men siden jeg ikke har sett noen i barken, så tror jeg det mest sannsynelig bare var noe trespisende greier. Får jo helt hysteri her.. "EEEEEEEK, MIIIDD!!!! DREP!"
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Det vil også være vanlig at slangen legger seg i vannskåla om den har midd, dette er ellers ganske uvanlig oppførsel. Så om du bader slangen, vil du kunne se om det er midd på den.
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Men jeg ser ingen midd på henne, så jeg antar vi er safe? =) |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Norge/Sverige
|
beste måten å se midd på er å ta bilde av slange hode både under og over. ser hvite prikker så er det sannsynelig midd bÀsj. du kan også se i vann skålen etter döde midd. jeg har selv akkuratt blitt kvitt midd. så fortere du finner ut av det jo enklere blir det. ingen kul greie! får du midd legg den i en plast boks og ta ut alt av terrariumet og spray, kok/stek eller kast det.. så sprayer du(helst pro went a mite? tror jeg det heter) rundt i terra, står på sprayen.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
jeg fikk problemer med midd selv.Kastet lt av sand og bark.Vasket hele terrarie med vann med klorin.Kjøpte middspray på dyrebutikken og sprayet alt innhold av planter og steiner o.l.+at slangen fikk seg en god dusj.Dette hjalp betraktelig
)
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Sitat:
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
|
vet dette er en gammel tråd..men uansett...er disse små dyrene hvite og hopper rundt omkring så er det nok springtails.. di lever i fuktifg bark..holder seg under vannskåla..di er ikke farlige for dyret men kan være irriterende siden di formerer seg fort... di finnes ofte i barken du kjøper på dyrebutikken... bye bye mite fiksa det problemet for meg
|
![]() |
| Emner |
| hjelp, midd |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |