"
Gammel 16-10-2007, 20:10   #1
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard Python regius, hvorfor i all verden?

Jeg har tenkt mye gjennom problematikken rundt det å ha en python regius i det siste. Og har personlig kommet til den sluttningen at det blir uaktuelt for meg å ha en KP. Jeg synes det hadde vært bra å dratt igang en diskusjon rundt temaet her inne. Som helst går litt dypere enn hvor vidt det er kjipt for oss eller ikke.

Jeg har som sagt kommet fra til at jeg ikke vil ha en regius. Dette fordi jeg føler at det er uansvarlig og fremfor alt egoistisk av meg å ha en slange jeg ikke kan gi akkurat det den trenger. Ã… derfor holde et dyr som jeg i utganskpunktet vet kan bestemme seg for å sultestreike (til døden), synes jeg er egoistisk bare fordi det passer meg best.

Slik jeg har forstått det er årsaken til at kpen sulter seg, at den ikke får de betingelsene den trenger. Men selv når den har alt, perfekte forhold (etter det vi tror), kan den finne på å slutte å spise. Den mest solide teorien på årsaken til dette synes jeg er at den i utganspunktet ikke har gnagere som hovednæringskilde. Burde vi ikke mate den med det den egentlig spiser? Isteden for å håpe at den vil velge noe annet?

Jeg vet at sultestreiking kan være et problem blant alle arter, men er spesiellt utbrett blant KP. Derfor synes jeg også at man burde styre unna denne arten.

Det er min mening om saken, hva tror dere?

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-10-2007, 20:42   #2
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721

For det første vil jeg si at Python regius spiser gnagere og fremfor alt mus og rotter som hovedføde ute i naturen, så det skulle ikke være noe problem. Sultestreik er ikke noe som skjer ofte, men det finnes mange løsninger på det. Blant annet kan man tvangsfore slangen en gang slik at den kommer seg og vil ta mat neste gang, eller man kan legge maten inni munnen på den, og da vil den antakligvis begynne å spise den.

Men sultestreik kn være ett problem, men at det går så langt at slangen dør av det og at du ikke kan få gjort noe med det før det er for seint, anser jeg som ytterst sjelden.

Min mening er at det ikke er noen grunn til at folk skal styre unna kongepyton.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-10-2007, 20:43   #3
Reptilfreak

Løven31 sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Østfold
Alder: 34
Meldinger: 560
Standard Re: Python regius, hvorfor i all verden?

Sitat:
Opprinnelig postet av JanPhilip
Jeg har tenkt mye gjennom problematikken rundt det å ha en python regius i det siste. Og har personlig kommet til den sluttningen at det blir uaktuelt for meg å ha en KP. Jeg synes det hadde vært bra å dratt igang en diskusjon rundt temaet her inne. Som helst går litt dypere enn hvor vidt det er kjipt for oss eller ikke.

Jeg har som sagt kommet fra til at jeg ikke vil ha en regius. Dette fordi jeg føler at det er uansvarlig og fremfor alt egoistisk av meg å ha en slange jeg ikke kan gi akkurat det den trenger. Ã… derfor holde et dyr som jeg i utganskpunktet vet kan bestemme seg for å sultestreike (til døden), synes jeg er egoistisk bare fordi det passer meg best.

Slik jeg har forstått det er årsaken til at kpen sulter seg, at den ikke får de betingelsene den trenger. Men selv når den har alt, perfekte forhold (etter det vi tror), kan den finne på å slutte å spise. Den mest solide teorien på årsaken til dette synes jeg er at den i utganspunktet ikke har gnagere som hovednæringskilde. Burde vi ikke mate den med det den egentlig spiser? Isteden for å håpe at den vil velge noe annet?

Jeg vet at sultestreiking kan være et problem blant alle arter, men er spesiellt utbrett blant KP. Derfor synes jeg også at man burde styre unna denne arten.

Det er min mening om saken, hva tror dere?
Jeg for min del har ikke hørt at dem sulter seg til døde, men der i mot ikke spiser over en lengre tid. og det at dem har en annen nærings føde i naturen tror jeg ikke har så mye og si siden de er blitt alet opp på gnagere i fangeskap i genrasjoner og derfor blir mer tålerange mot annen føde.
dette med at det er egoistisk fordi man ikke kan gi den det den trenger, gjelder jo mange andre dyr i salg og da, men studerer man dem i naturlige habitat så er det mulig og komme rimelig godt ut av det. tenke og litt på at en slange i fangeskap lever ca. dobbelt så lenge, som ute i naturen, grunnet naturlige finder og større risiko for smitte og sykdommer.

dette er min mening.
syns det er artig at folk setter i gang litt diskusjoner som dette.
nå skal jeg sove.
1.0 Python Regius (Konge Python)
"sportsfisker? www.team-pirates.no
Løven31 er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 05:51   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,721
Blog Entries: 12
Standard Re: Python regius, hvorfor i all verden?

Den er jo bakkelevende, og utifra det jeg har hørt så kan den ligge under samme stein/hule hele livet sitt, hvis det er nok forbipasserende mat. Føde = Fugler, små gnagere som mus og rotter. Jeg tror ikke pythonslangene gråter fordi de ikke kanskje får fugl på menyen i fangenskap..

Ellers tror jeg nok med alle andre dyr - hvis riktig stell og habitat, så klarer de seg helt fint og lever på en bølge av luksus hvor mat aldri stopper å gå forbi, og "bakken renser seg selv helt fri for ekstrementer", og innimellom får man bli med ut for å titte litt i helt trygge omgivelser. Jeg syns ikke det høres så ille ut, jeg. ;P

Jeg har heller ikke hørt at de kan sultestreike til døde... De kan visst gå flere måneder uten at det skal være noe krise.
Utifra hvordan jeg har sett de fleste stor-oppdretterne har slangene sine ( i små bokser med ..spon? ) så tror jeg ikke en slange som får et ordentlig terra med litt jungelmiljø lider noen nød!
"Nei, detta vakke fint nok, nå nekter jeg å spise!!" o_O
Tror den sultestreiken er mer tilfeldig. Tarantellaer sultestreiker jo også, gjør dem ikke? Er det uansvarlig å ha tarantellaer også, da, fordi den sultestreiker?
Saluki, en hunderase, er også kjent for å sultestreike, uansett hvor god mat den blir servert.

Jeg kjenner ei jente i Tyskland som driver med oppdrett av KP, og hun har ytterst sjeldent hatt problemer med at de ikke vil spise. Så jeg vet ikke, jeg.. Håper min egen bare velger å spise snart, straks den er ferdig med hamskifte.
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 06:17   #5
Reptilfreak

gabonviper sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Norge/Sverige
Meldinger: 673

har en kompis som hadde 9 kper to av dem streika og en döde. men dette gjelder også andre slanger. visse vil ikke spise på dagen eller på natten. jeg har selv en kp som fungerer perfekt, den spiser til og med når den skal skifte ham
så tror ikke det er så mye tenke på.
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 10:28   #6
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25

Jeg var kanskje litt krass i uttalen min,men jeg synes det er fryktelig vanskelig å ta standpunkt til saken. Så jeg la ut litt hardt for å få skikkelige reaksjoner. Finnes det ingen statistikk eller lignende på matvegring? Jeg ser filmer og bilder av folk som har slanger i pappesker, og de spiser. Så hvordan kan det ha seg at de bare ikke vil spise plutselig, selv om forholdene ligger 100% tilrette for de?

Member of:
-Miroxx fanclub- og -Kverulantene-
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 13:16   #7
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721

Grunnen til at slanger plutselig slutter å spise, kan være mange. For eksemplel hvis temperaturen er for lav.

En annen årsak kan være midd. Hvis slangen har midd, mister den appetitten, og kan dø av følgende. Dette er jo selvfølgelig sjeldent hvis terraet er rent. Men midd kan være vanskelig å oppdage, da de er små, og er bare ute om natta. Om dagen ligger de å sover i undergrunnen. Så den beste måten å oppdage midd på, er å lyse opp terraet om natten og se om du ser noe smått som løper over ryggen til slangen.

Rundorm og bendelorm kan også være en årsak til sultestreik. Disse parasittene er også vanskelig og oppdage, men de etterlater egg i avføringen. Hvis det skulle mistenkes at slangen har disse parasittene, bør du ta med deg litt avføring til en vetrinær å undersøke den.

Det jeg skrev over hender selvfølgelig sjeldent. Den mest vanlige årsaken til at slanger slutter å spise, mener jeg er fordi mange går for fort fram i matovergangen (pinkis til fussy osv). Hvis slangen sultestreiker over en lengre periode, vil jeg anbefale å prøve mindere føde.
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 13:38   #8
Reptilfreak

gabonviper sin avatar

beste måten å se midd på er å ta bilde av slange hode både under og over. ser hvite prikker så er det sannsynelig midd bäsj. du kan også se i vann skålen etter döde midd. jeg har selv akkuratt blitt kvitt midd. så fortere du finner ut av det jo enklere blir det. ingen kul greie! får du midd legg den i en plast boks og ta ut alt av terrariumet og kast det. så sprayer du(helst pro vent a mite? tror jeg det heter) rundt i terra, står på sprayen.
Svar med sitat
Gammel 21-10-2007, 08:53   #9
Junior Member

Medlem siden: Oct 2006
Sted: trondheim
Meldinger: 2

Sultestreiking kan jo også være pågrunn av sykdom. At KP'n ikke burde være i fangenskap er bare tull. alle slanger kan finne på å sultestreike. Spesielt morelia viridis. den kan være vanskelig og få til og spise. de er spesialister på å ta flaggermus og fugler siden de er tre levende slanger. så visst det var en art som ikke skulle vært i terra så er det den.
mener nå jeg, men så lenge du passer på å gi slangen godt stell så går det nokk bra å ha alle arter i terra=)
angel18 er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-10-2007, 13:42   #10
Reptilfreak

gabonviper sin avatar

men det er bedre med en chondro som bare henger der og enn en annen slange som rører mye på seg.
Svar med sitat
Svar

Emner
hvorfor, python, regius, verden

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Python regius caresheet shisha Boa og pyton 6 15-04-2008 18:17
Mojave python regius... CamStatic Boa og pyton 24 20-02-2008 20:04
Python regius i hus. Jabbe Boa og pyton 23 04-02-2008 18:15
bur til python regius haplopelma_freak Snoker 12 25-06-2007 19:30
Konge Pyton (Python Regius) Varanen69 Slangefakta 0 26-04-2004 05:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:19.