"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Slanger > Boa og pyton Python regius og andre slangers psyke.

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-09-2007, 18:01   #1
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
Meldinger: 2,423
Blog Entries: 25
Standard Python regius og andre slangers psyke.

Jeg har tenkt å gå til anskaffelse av en Pyhton regius, ikke før om trekvart år, så jeg har begynnt å leseopp på informasjon om denne slangen. Har leste det meste jeg har kommet over av caresheets, men jeg syntes de var litt overfladiske og baggatelliserende når det gjelder slangens psyke. Med dette mener jeg dens reaksjoner på stress, og hvor lett den blir stresset osv. Derfor kjøpte jeg meg en fin bok på amazon.de som heter "Python regius der Königspython", fin tysk bok. Nå sitter jeg å pløyer den.

Det spørsmålet som stadig kommer opp er; hvor mye skal til for at den blir stresset? Jeg leser at det er en av de mest sensitive av de litt større slangene, at den fort kan bli stresset av at det skjer mye utenfor terraet dens osv. Dette er stress som lett fører til spisevegring. Er det noen her inne som har erfaringer med dette? Blir slange stresset om den står på stuen, hvor det ferdes folk om dagen, må den ha et eget rom?

Hvordan er Boa constrictor constrictor i forhold?

Jeg vil ikke holde et dyr jeg ikke kan gi optimale forhold, det inkluderer for meg også et stressfritt miljø, om dette er skadelig for slangen eller ikke. Dette er ikke noen hastesak siden jeg bare er i lese fasen og det gjenstår endel tid før jeg skal få meg slangen, synes bare det er greit å starte så tidlig som mulig

Håper på noen gode svar fra slangefolket!

MVH: Jan Philip.
Viridovipera er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-09-2007, 18:44   #2
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,699

av snoker vil jeg si kornsnok er allright. men etter min mening er disse noe mer stresset enn kongepyton og kongeboa. både regius og constrictor er rolige og avbalanserte slanger(i de fleste tilfeller).
jeg personlig foretrekker constrictor framfor regius da jeg liker det lunefulle temperamentet deres og at de ikke er fullt så skvetne som regius. men det kommer jo ann på hvor stor slange du vil ha. constrictoren blir som regel 170cm-350cm. avhengig av lokalitet og størrelse på foreldrene. b.c.i (boa constrictor imperator) blir som regel 1,7-2.3meter etter hva jeg har erfart, sett og lest. jeg mener både regiusen og constrictoren er greie å ha og ikke blir alt for lett stresset. men som sagt så foretrekker jeg personlig constrictoren.
noe mer du lurer på så skrik ut!
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-09-2007, 19:19   #3
Reptilfreak

vipera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Bend over I\'ll show ya
Meldinger: 220

Jeg skal være vrang og mene det absolutt motsatte som deg

Jeg mener regiusen er et bedre valg, den er naturlig rolig og den velger i større grad å rulle seg sammen eller stikke av i stress situasjoner, constrictoren syntes jeg etter hva jeg har hørt er mer ustabil og kan uten videre plutselig hugge til. Men dette kan jeg ikke si å ha erfart selv.

Kornsnok er en grei nybegynner orm, men etter min mening er den det mest ustabile pisset av alle begynner dyr.

Python Regius kan matvegre om den føler seg stresset, men det er bare å ha ramme betingelsene i orden for dyret så får du verdens fineste slange. Veldig viktig med regius er gode gjemmesteder både på varm og kald ende. Ikke ha adekvate gjemmesteder er den største grunnen til at regius vegrer.

Men uansett er kornsnok, Ballpyton og boa constrictor alle fine nybegynner ormer.
vipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-09-2007, 19:29   #4
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

så får jeg også være litt kverulant :numberone:

jeg har selv hatt alle 3 artene det er snakk om. contstrictoren viste aldri tegn til agressjon, eller lå i angrepsposisjon når jeg skulle ta ho ut(230cm). mens regiusenene var mer reservert, skeptisk og usikker. bet aldri, men lå klar. dette kan så klart dreie seg om enkeltindividet, men constrictor står høyere på min liste.
Svar med sitat
Gammel 12-09-2007, 19:33   #5
Reptilfreak

vipera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Bend over I\'ll show ya
Meldinger: 220

Ja, men da får vi bare frustrere stakkars janphilip enda mer
vipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-09-2007, 20:50   #6
Reptilfreak

gabonviper sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Norge/Sverige
Meldinger: 673

konge pyton. snille som et lam har hvert borti 30stk nesten og bare en agresiv. kongeboa blir kanskje litt for lang for en nybegynner.
Svar med sitat
Gammel 13-09-2007, 17:38   #7
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Tusen takk for svar. Det jeg egentlig lurte mest på var hvor stort problem det er at Python regius blir stresset av bevegelse fra omgivelsene. Om det vil være et problem å ha den stående på stuen, hvor det vil være litt aktivitet, men ikke noe festing.

Tror ikke at det vil være noe problem at de er aggressive eller ikke, siden jeg ikke har planer om å håndtere den så veldig mye; synes de burde få leve så naturlig som overhode mulig.

Har nesten mest lyst på Boa c. c. men den blir litt stor, 3.6m er litt mye om jeg skal klare å gi den nok plass; vil gi endel mer en "minimum" kravene.

MVH Jan Philip
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-09-2007, 17:53   #8
Guest

Meldinger: n/a

Er det en som virkelig har peiling på slanger/ormer så er det vår kjære nabo Tobbe Helin fra Sverige

Du kan kontakte han på mail+hvorfor ikke kjøpe boka hans(har ikke lest den selv men den skal være jævla bra)

http://www.serpentum.com/pages/ormar_i_terrarium.html

Svar med sitat
Gammel 13-09-2007, 18:07   #9
Reptilfreak

reptilfrelst sin avatar

Standard Re: Python regius og andre slangers psyke.

Sitat:
Opprinnelig postet av JanPhilip
Tusen takk for svar. Det jeg egentlig lurte mest på var hvor stort problem det er at Python regius blir stresset av bevegelse fra omgivelsene. Om det vil være et problem å ha den stående på stuen, hvor det vil være litt aktivitet, men ikke noe festing.

Tror ikke at det vil være noe problem at de er aggressive eller ikke, siden jeg ikke har planer om å håndtere den så veldig mye; synes de burde få leve så naturlig som overhode mulig.

Har nesten mest lyst på Boa c. c. men den blir litt stor, 3.6m er litt mye om jeg skal klare å gi den nok plass; vil gi endel mer en "minimum" kravene.

MVH Jan Philip
kjøper du en renraset boa constrictor imperator så blir den ikke 3,6m. den blir neppe lengre enn 2.5m. tidligere hadde jeg slangene mine i stua, deriblant både contrictor og regius. jeg kan ikke si at bevegelser osv i stua har påvirket de negativt. hadde akkurat samme oppførsel som de hadde på eget rom.
Svar med sitat
Gammel 13-09-2007, 18:45   #10
Reptilfreak

Viridovipera sin avatar

Standard Re: Python regius og andre slangers psyke.

Leo77: Skal sjekke ut boken, takk for tips.

Reptilfrelst: Godt å vite, kanskje det blir en Boa constrictor på meg da, 2,5m er jo overkommelig, blir terra på rundt 3m da

Takk for alle svar, kommer garantert flere, vil vite alt før jeg kjøper meg et dyr.

MVH: Jan Philip
Viridovipera er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
andre, psyke, python, regius, slangers

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Python regius i hus. Jabbe Boa og pyton 23 04-02-2008 18:15
Tarrarie til Python Regius Løven31 Terrarier 5 28-08-2007 16:41
Python regius - litteratur? Viridovipera Boa og pyton 1 30-07-2007 22:33
bur til python regius haplopelma_freak Snoker 12 25-06-2007 19:30
Konge Pyton (Python Regius) Varanen69 Slangefakta 0 26-04-2004 05:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:14.