| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Asker
|
Hei jeg er snart ferdig med å bygge et 2 meter bredt, 2 meter høyt og 75 cm dybt terrarie for min kongeboa.
Jeg er nå klar for å ordne belysning og varme. I taket på terrariet har jeg en perforert aluminiumsplate med 20 cm luft opp til taket. Her tenkte jeg å legge UV belysningen. Min lokale dyrebutikk selger en varmelampe, med en protector som har mellomrom på 3 - 5 cm. Jeg syntes det er skummelt å kjøpe den, siden slangen vil kunne komme seg inn mellom åpningene. De i butikken sa at da kan man jo tette disse mellomrommene med stål eller kobbertråd ![]() Så jeg blir nyskjerrig: finnes det ikke typer med beskyttelse som er tettere, så jeg slipper å tette den med ståltråd? Eventuelt kanskje jeg skal legge varmelampen oppe på den perforerte platen i taket? Driver også og vurderer å få en blikkenslager til å lage en kasse av en perforert aluminiumsplate. Har hørt at det også går å ta et hamsterbur rundt selve varmelampen. Jeg har blitt frarådet å legge varmematte i bunnen, fordi det er farlig at slangen kan brenne seg på den. Terrariet mitt har 40 cm med luft under seg, her kan jeg kanskje plassere en liten varmeovn under som kan varme opp fingerplaten som er i bunnen? Er det vanlig å bruke varmematter i terrariene til boa constrictorene, eller er det for farlig med tanke på at de kan svi seg på dem? (har sett en del bilder av skrekkeksempler) Noen som har noen tips? Da blir jeg glad
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Nå kjenner jeg bare til varmemattene jeg selv bruker, men tror ikke de blir stort mer enn 40 grader varme. Skal jo litt til å svi noe på det da.
388x274mm/20W(er den jeg hadde foran meg nå
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
ja, det er vanlig å bruke varmematte til boa. dette for at de skal få en jevn varme i bunnen og ikke bare veldig varmt på solplassen (spotlight/varmelampe) eller veldig kaldt i andre enden. de bør ha en jevn varme så de kan ligge utenfor "sola" uten å fryse. varmematter kan absolutt være farlig for slanger hvis de ligger inne i terrariet. vet om flere eksempler der slangen har blitt liggende for lenge på matta og fått stygge forbrenninger, så jeg anbefaler deg absolutt ikke å legge noen varmematte inne i terrariet. det du derimot bør gjøre er å legge matta under terrariet og heller skaffe en som er litt kraftigere så den varmer gjennom bunnen.
|
![]() |
| Emner |
| kongeboa, varme |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Terrarium for kongeboa | Molotow | Terrarier | 34 | 20-01-2008 17:44 |
| "Politiet fant kongeboa i leilighet" VG | greedo | Media | 2 | 22-03-2007 10:42 |
| kongeboa ;] | krymper | Snoker | 14 | 21-11-2006 19:04 |
| Varme | Eggy | Terrarier | 17 | 27-12-2005 23:18 |
| kornsnok og kongeboa | woman | Boa og pyton | 2 | 15-10-2004 16:31 |