| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
|
Hei, jeg har lenge fundert på å skaffe en slange eller snok.
jeg har ikke engang holdt i en, men er meget facinert av disse skapningene. det jeg da lurer på er, hva burde jeg starte med, har lest endel på forumet her om kongesnoker og sånn, og de ser trivelige ut. er disse kostbare? jeg kjenner ingen som har eller selger her i landet, så jeg må nok kjøpe en i sverige. andre ting er, hvordan bør jeg sette opp terrariet? er dem kjøpbare i dyrebutikker i Norge, og om de trenger endel andre ting som bare slanger skal ha, kan jeg da få dette i butikken og, uten for mye spørsmål og trøbbel fra den som står bak disken? og foring, jeg ser dere skrivet at de skal ha døde mus, kan jeg få kjøpt deti dyrebutikken og, hørte noe om frossene mus til salgs, men skal jeg da ha dem liggendei frysern min sammen med annen mat? det høres ikke spesielt fristendeut, og jeg vil også slippe å kjøe levende, om jeg må selv ta livet av dem for at slangen skal ha dem. og hvor ofte skal dem ha mat? og om jeg reiser bort og er borte en ukes tid, klarer slangen dette? og om jeg går til det steget å skaffer denne slangen, hvordan frakter jeg den overgrensa? hørte noen sa det om pappeske, elleren plastboks man får kjøp på ikea. synes dette hørtes ok ut, borstett fra at jeg ikke vil at den skal begynne å bevege seg rundt i bilen mens jeg kjører, kunne jeg da eventuellt lagt et laken over den? samtidig som jeg sjuler den litt, så ikke folk som enten ser inn i bilen eller noe, ser at det liger en slange der. endel spørsmål her som noen av dere sikkert ser på som dumme, men jeg er litt grønn på dette som dere forstår. og jeg har sett rundt her på forumet, men ikke fått de svarene jeg har lurt på. På forhånd takk. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
Vil anbefale en Kornsnok, disse er veldig enkle å holde, men eksperter på å stikke av! Men syns du skal google litt! Mye bra på internett. Repti.net er en kjempe fin side. her kan du se hvilke som selger i både norge og sverige! Kornsnok er ikke veldig dyre om du kjøper en normal farget!
Men som sgt, bestem deg for en art, les om hold og alikt og spør om terra bygging om du trenger det senere^^, |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
|
og btw, slanger fores en gang i uka om den er voksen. men du bør kanskje skaffe deg grunnleggend kunnskaper om slanger generelt og få håndtert en før du kjøper.... Du finner ut veldig for om det er noe for deg eller ikke etter å ha håndtert den!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Kristiansand
|
Heisann!
Selv er jeg en helt fersk slange-eier. Jeg valgte Ball Python, eller Konge Python (latinske navnet: python regius) som min første slange. Noe jeg er meget fornøyd med. Det jeg liker med denne arten er at den er ikke så ekstremt tynn som snokene er. Mange mener denne arten ikke er for nybegynnere, og mange mener den er det. Jeg har hvertfall så langt ikke hatt noe problemer med den. Terrariet til Ball Pythonen bør være ganske stort. Jeg vet ikke helt hva som selges i dyrebutikker, men har mine tvil om det lønner seg å kjøpe. Jeg bygget mitt selv, noe som var enkelt og kostet ikke så alt for mye. (Er du interessert ligger posten min på terrarie delen av forumet. Der jeg viser hvordan jeg bygget det og lignende.) Når det gjelder matingen har jeg hørt at de skal fores annenhver uke med en stor mus, eller hver uke med liten mus osv. Har også hørt de kan fores etter de har bajsa. Det som lønner seg er jo å avle på mus/rotter selv, men som du sier, det er både og å knerte dem selv. Og da er alternativet frossenfor som kan kjøpes på de fleste dyrebutikker. Disse kan kjøpes i hver sin vakumpakket pose, noe som gjør at de ikke kommer i kontakt med noe annet som befinner seg i fryseren. Når det gjelder det å smugle over grensa, så har jeg hørt at å legge dem i et putelaken og knytte knute på den er en god måte å frakte på. Så legger du "posen" under setet eller lignende. Konklusjonen min blir vel at en kornsnok eller ball python er et bra nybegynnervalg. Høres ut som om jeg er en ekspert på området, noe jeg absolutt ikke er, bare viderefører det jeg har hørt. Så hadde jeg vært deg ville jeg undersøkt med. Sjekk forumet på repti.net, reptilweb.no og lignende.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
kornsnok er jo allright de, men jeg synes de er noe mer stressa enn kongepyton så jeg vil nok anbefale deg kongepyton. men disse er noe dyrere enn kornsnokene. kongepyton koster ca 1000-1500 i norge og kornsnok 500 og oppover, alt etter hvordan morph(fargevariant) du kjøper.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
takk for gode svar.
ang. å håndtere en.. hvor drar jeg da? jeg kjenner ingen med slanger, og jeg ville følt meg dum om jeg dro på det reptilmuseet i oslo og spurte om å få holde en, med tanke på at jeg er i midten av 20 åra, og ikke 8 år gammel. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
en ting til med å fore dem, er det eneste motsigende med å fore med levende mus, det med det etiske? eller en annen grunn?
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
levende gnagere kan bite slangen som igjen fører til sår og mulig infeksjon. derfor er det alltid best å fore med dødt.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
legg ut en tråd om noen her i nærheten har en slange du kan få lov til å holde og de kan dele litt info med deg osv. skulle gjerne gjort det selv, men vi bor 150mil unna hverandre.
|
|
|
#10 | |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Sitat:
). Kommer du tett innpå stengetid, er det ikke en umulighet. Da jeg var der fikk vi holde en kongepython som visstnok ikke var håndtert før, men det gikk veldig bra. Snill som et lam
|
|
![]() |
| Emner |
| ang, dumme, førstegangs, slangekjøp, spørsmål |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Siriss-spørsmål......maaange spørsmål... | Elvis | Taranteller | 17 | 03-02-2010 18:23 |
| Dumme dumme vepsen!!! Krever quicktime... | _Nagash_ | Filmsnutter | 6 | 24-08-2006 11:51 |
| To spørsmål | Commoncroc | Andre insekter | 14 | 15-03-2006 20:11 |
| Har et spørsmål?? | badmann | Taranteller | 12 | 30-12-2005 15:10 |
| Et par spørsmål... | Ghia | Småprat | 0 | 09-11-2005 14:19 |