"

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack (1) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-03-2012, 01:26   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard Condro og luftfuktighet

Sitat:
Opprinnelig postet av blaze Vis post
strepto:er enig med noe,men hva mener du med at vannsystem er den tryggeste veien å gå og at dyrene krever høy luftfuktighet?
poenget med å spraye er ene og alene for at dyret skal få i seg drikke.
det er ingenting som tilsier at høy luftfuktighet hjelper på noe som helst annet enn bakterievekst og sykdommer.
og når du bare har ett terra som du likevel går forbi flere ganger for dagen så ser jeg ikke poenget med vannsystem.
det er lettere å få med seg om slangen faktisk drikker vannet når du sprayer selv også..
Vet ikke hva slags dyr du driver med Blaze, men jeg har kun regnskogsdyr som krever høy luftfuktighet. Har aldri opplevd noen problemer med dette og ville aldri hatt holdt et regnskogsdyr i et tørt terrarie fordi man er redd for bakterier.
Bakterier er i seg selv ikke noe farlig. Bakterier er med på nedbrytingen i terrariet ditt og er nødvendig for at mikrolivet og plantene i terrariet skal kunne leve.
Det er kun enkelte bakterier som kan være farlige, men med et rutinemessig vedlikehold av utstyret du har så er ikke det noe problem.

I et stort terrarie så må man stå temmelig lenge forran terrariet for å oppnå riktig luftfuktighet spesielt om han ønsker å ha regnskogsplanter i terrariet.

Rawhin: Selv om dyret gir en god F** i hvor høyt det henger så ser det det vesentlig bedre ut visuelt sett om du har litt høyde på terrariet.

Sist endret av Frogger; 11-03-2012 kl 20:34.
Frogger er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til Frogger
Gammel 11-03-2012, 01:49   #2
Reptilfreak

Sted: bergen
Alder: 39
Meldinger: 189
Standard

jeg har chondroer...hva mener du med at de krever høy luftfuktighet?
at det er fuktig der de kommer fra betyr ikke at dyret krever høy luftfuktighet for å trives..(jeg har ikke mine dyr tørt.ca 60%rh)

for å sette det litt på spissen så føler jeg det blir litt som å si at en kar fra indonesia ikke vil være i stand til å trives i norge siden vi har lavere fuktighet i luften..

hva nytte har de av å leve i et fuktig miljø?
blaze er offline   Svar med sitat
Gammel 11-03-2012, 02:23   #3
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Synes det er et alt for mye av "ikke gjør sånn, ikke gjør sånn fordi det er bakterier" - det må da være måte på, bakterier er naturlige og forsåvidt bra dog noen kan være farlig men et dyr som er oppvokst med bakterier er et sterkt dyr med bedre immunforsvar til å takle f.eks eventuelle sykdommer. Et dyr som kun har levd i unaturlig rene, sterile omgivelser er som regel et svakt dyr om det skulle hende noe. I tillegg så utsettes dyrene for en del bakterier i vill tilstand, de lever da i beste velgående der og.
Følgende 2 medlemmer liker Genetics sitt innlegg:
Gammel 11-03-2012, 03:59   #4
Reptilfreak

Standard

frogger:jeg har aldri anbefalt noen eller sagt at jeg har dyrene mine tørt.
men jeg leser ofte at folk skriver at dyrene KREVER høy rh og må nermest leve i vått terrarium..og det er aldri noen som har kunnet gi et saklig svar på hvorfor.
hvor står det at dette har noen hensikt?og hvilket utbytte har slangen av dette? og hvorfor er det feil med lavere fuktighet?
og hva mener du er perfekt fuktighet for en chondro?og hvorfor?

når det kommer til planter så går jeg utifra at det finnes nok bakterier i jorden til å holde de gående uavhengig av luftfuktigheten.?
men jeg prøver uansett å sette opp terraet slik jeg mener det er best for slangen og ikke plantene så det blir liksm litt meningsløst å diskutere hvilke nytte planter har av fuktighet.

mvh blaze..
Gammel 11-03-2012, 04:09   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Sitat:
jeg har chondroer...hva mener du med at de krever høy luftfuktighet?
at det er fuktig der de kommer fra betyr ikke at dyret krever høy luftfuktighet for å trives..(jeg har ikke mine dyr tørt.ca 60%rh)
Det som er greien med reptiler er at de faktisk er noen av de mest særtilpassete dyrene vi har i naturen. Habitat ødeleggelser er faktisk den største grunnen til at så mange reptiler er å regne som truet.
I de aller fleste seriøse bøker og faktaark så står det svært at en morelia viridis bør ha en luftfuktighet på mellom 60 og 80%rh
Når man snakker om tørr luft så er det snakk om en luftfuktighet på under 50%rh har man en luftfuktighet på over 50% Så er den å regne som fuktg. Man kan selvfølgelig dele dette mer opp, i ørkenen er gjerne en fuktighet som ikke overstiger 30%, på ensavanne strekker gjerne ha en luftfuktigheten seg mellom 30-50, i utkanten av skogene er fuktigheten høyere gjerne 60-70% mens inne i regnskogene kan den være 70-100% veldig røfft forklart.
En Trepyton lever i utkanten og i skogene, derfor anbefaller man dem en fuktighet som ligger fra 60%

Man kan skrive side opp og side ned om hvorfor man skal holde dyrene tørt eller fuktig utifra hvor de kommer fra, men veldig kort fortalt så vil et reptil som kommer fra et fuktig klima kunne få problemer med bl.a hamskifte om det er for tørt. De kan også få div. infeksjoner. Samme gjelder for reptiler som skal holdes tørt, som da vil kunne få andre plager.

Sitat:
for å sette det litt på spissen så føler jeg det blir litt som å si at en kar fra indonesia ikke vil være i stand til å trives i norge siden vi har lavere fuktighet i luften..
Vel, en avklimatisert indoneser som har gode klær kan etablere seg i Norge/Norsk natur uten problemer fordi vi mennesker er varmblodige. En morelia Viridis fra samme sted vil fryse ihjel. Du finner heller ikke
Sitat:
hva nytte har de av å leve i et fuktig miljø?
Vel, hva er nytten av å leve i et tørt miljø?? Saken er som jeg skrev over at de er tilpasset å leve i et fuktig miljø. Det blir som å si " hva er nytten med å være et trelevende reptil når det kan leve like bra på bakken.

Sist endret av Frogger; 11-03-2012 kl 04:22.
Gammel 11-03-2012, 04:32   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Sitat:
frogger:jeg har aldri anbefalt noen eller sagt at jeg har dyrene mine tørt.
men jeg leser ofte at folk skriver at dyrene KREVER høy rh og må nermest leve i vått terrarium..og det er aldri noen som har kunnet gi et saklig svar på hvorfor.
hvor står det at dette har noen hensikt?og hvilket utbytte har slangen av dette? og hvorfor er det feil med lavere fuktighet?
og hva mener du er perfekt fuktighet for en chondro?og hvorfor?

når det kommer til planter så går jeg utifra at det finnes nok bakterier i jorden til å holde de gående uavhengig av luftfuktigheten.?
men jeg prøver uansett å sette opp terraet slik jeg mener det er best for slangen og ikke plantene så det blir liksm litt meningsløst å diskutere hvilke nytte planter har av fuktighet.

mvh blaze..
Om man velger å kjøre et terrarie med høy luftfuktighet så er ikke det ensbetydende med at det er vått. Fordi vi har lys og gjerne varmelamper samt god lufting så vil terrariet mellom dusjingene (uansett metode) tørke opp og luftfuktigheten gå ned.
Hos meg varierer fuktigheten fra 100-70% men jeg kunne lett latt den gå ned til 60% ved å dusje litt senere. JEg dusjer terrariet mitt 3 ganger i døgnet, en gang før lyset slår seg på. En gang midt på dagen og en gang når lyset slår seg av igjen.

På den måten så tørker det meste bortsett fra bunnlaget opp.
Har man amfibier så kjører man på med mer dusjing og gjerne mindre lufting og varme da får man et vått oppsett.

Når det gjelder hva dyrene har gått av fuktighet så svarte jeg på dette i forige innlegg.
Gammel 11-03-2012, 05:06   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Det som er greien med reptiler er at de faktisk er noen av de mest særtilpassete dyrene vi har i naturen. Habitat ødeleggelser er faktisk den største grunnen til at så mange reptiler er å regne som truet.
habitatødeleggelse som som oftes betyr hogst og fjerning av skogen de lever i gir vel ingen pekepin på hvor fuktig de skal ha det..det som som oftest spiller en rolle i den sammenhengen er at matgrunnlaget forsvinner...eller?

Sitat:
I de aller fleste seriøse bøker og faktaark så står det svært at en morelia viridis bør ha en luftfuktighet på mellom 60 og 80%rh
vil vel heller si at det som oftest står mellom 70 og 90%.
men anyway,hva baserer de dette på?
jeg kan vise til seriøse folk med haugevis av erfaring med disse slangene som mener at dette er alt for høyt.

Sitat:
Når man snakker om tørr luft så er det snakk om en luftfuktighet på under 50%rh har man en luftfuktighet på over 50% Så er den å regne som fuktg. (veldig grovt forklart).
Man kan skrive side opp og side ned om hvorfor man skal holde dyrene tørt eller fuktig utifra hvor de kommer fra, men veldig kort fortalt så vil et reptil som kommer fra et fuktig klima kunne få problemer med hamskifte om det er for tørt. De kan også få div. infeksjoner. Samme gjelder for reptiler som skal holdes tørt, de kan få andre fysiologiske plager.
har aldri argumentert for å holde under 50% men er det ikke at dyret får i seg væske og er hydrert som avgjør om hamskiftet blir bra?de tar jo ikke til seg fuktighet fra luften?
hvilke helseplager risikerer dyret ditt hvis du ikke sprayer hver dag?eller har lavere fuktighet..

Sitat:
Stemmer det, men man kan ikke sammenlikne varmblodige mennesker eller dyr med reptiler.
i dette tilfellet mener jeg vi kan det,en gtp har vel ikke flere egenskaper enn oss til å ta opp fuktighet fra luften?

Sitat:
Vel, hva er nytten av å leve i et tørt miljø?? Saken er som jeg skrev over at de er tilpasset å leve i et fuktig miljø.

hvilken egenskaper har en gtp som gjør at de er tilpasset et fuktig miljø?
vel det er endel fordeler med lavere fuktighet som feks det med bakterier,mugg og ikke minst frisk luft osv..men det er ikke poenget.poenget er at det ikke finnes noe som tyder på at det har det bedre i fuktig luft som dere sier at de krever..
og hvorfor skal folk da streve etter å holde rh på 70-90% når de klarer seg like godt på 60 og sikkert mindre?

Sitat:
Det blir som å si " hva er nytten med å være et trelevende reptil når det kan leve like bra på bakken.
ikke litt engang.chondroen viser jo at den foretrekker å være over bakken ved å velge å legge seg på en gren..den har ikke samme muligheten når det gjelder fuktighet..

litt mye kverrulering,men jeg føler det går begge veier så det tåler vi håper jeg

mvh blaze...
Gammel 11-03-2012, 07:24   #8
Reptilfreak

Standard

kult om du hadde tatt deg 5min med denne fra 57min og utover..

Terry Phillip talks everything Morelia 01/14 by Moreliapythonradio | Blog Talk Radio
Gammel 11-03-2012, 12:22   #9
Reptilfreak

Genetics sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,430
Standard

Blaze: et hamskifte går best ved høyere fuktighet, da hammet løsner bedre fra dyret. Om dyret er hydrert og friskt spiller nok ingen rolle.

Rawhin: det høres bra ut ;-)
Gammel 11-03-2012, 12:48   #10
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Genetics Vis post
Blaze: et hamskifte går best ved høyere fuktighet, da hammet løsner bedre fra dyret. Om dyret er hydrert og friskt spiller nok ingen rolle.)
tatt fra mvf..

Apparently I need to add some validity to my statement that misting chondros is the number one almost only cause/contributor of respiratory infections in this species.

The simplest way to address G. Maxwells questioning of the validity to that statement is this:
Having apparently healthy animals and having healthy animals are two very different things both dependant directly upon our captive husbandry.

To elaborate on my statement I would like to point out that microorganisms of many sort are always present on every surface including cage surface/furniture and the snake itself, including us as keeper.
Potentially pathogenic microoganisms require a combination of events to actually cause a problem or disease...in this case an RI. Wet cages and wet surfaces give a 5 star resort type of accomodation to potentially harmful/pathogenic bacteria, fungi. They are in the most active/most contagious life cycles when in damp conditions.

Unfortunately, our definition of damp surfaces and bacterium's definition of damp surfaces are two very different things. Misting daily and allowing a cage to dry out in our opinions and drying out in a bacterium's opinion are two very different scenarios.

Everyone here has heard someone say that the cause of an RI is not identifiable and does not seem to respond to antibiotics...or it gets better for awhile and then returns. RI's are not a result of "Super' pathogens that only affect ChondroPythons...they are a result of normal oppurtunistic microorganisms that are always present and cause no ill effects until we put them up in a fancy 5 star resort, being served little umbrella drinks by some dude named Pablo and invite them to do their thing.

Another interesting thing is that you stated that you have never had an RI in a baby Chondro. I would be willing to guess that your husbandry techniques/conditions are very different than for your adults. Babies seem to have a nice relatively sterile plastic cage/water bowl, perch and paper substrate. Changed on a regular basis thus never giving the bacteria an established, constant place to live. Just the simple act of changing the wet paper interupts the life-cycle of billions of bacteria before becoming pathogenic. Thats why you don't see many RI's in young chondros.

However, I personally think that the majority of people that have had RI's and or recurrent RI's along with misting they keep their animals on a natural type substrate that gets changed completely VERY infrequently. The walls are never wiped down or dried, neither are the perches and it would also be interesting to see how often water bowls are replaced or sterilized.

Another failing in ChondroPython husbandry is the prevalence to keep them too hot. The other major contributor to pathogenic levels of bacteria. Add to that, that almost all adult chondros I've seen photos of -some of mine included- are too fat, fed an innappropriate diet of high fat/mommas milk fed, weanling to medium sized rats. Thus the dietary requirements are not met, fat snakes, natural type cages, high water content from misting leading to pathogenic levels of bacteria. Never completely drying out. Add to that this sudden change of temperatures on our breeding age/cycling adults and POW... RI's that never effectively respond to antibiotics because we never address and change the reason they got them in the first place.

So we accept as conclusion that Chondros are a relatively sensitive species prone to sudden unexplained neonate death, prolapse, egg retention, RI's, blisters and many other such occurences that can easily be avoided. It amazes me in this community specifically that the techniques used by the pioneers (thank you for developing them by the way) have never been expounded upon, questioned, altered or advanced.

This is not to say they are wrong by any means but that once it was discovered how to keep and breed this species successfully everyone apparently stopped learning about them and goes with "what works" and accepts that with Chondros, sometimes these things just happen and no one researches or experiments with the cause or the cure.

As for babies having thin skin and subject to kidney stress from dehydration I would agree completely. Though it has nothing to do with humidity IMO but with hydration. A properly hydrated baby has absolutely no need for being misted. The common statement that they sometimes don't know how to find or to drink from a water bowl is foolish to say the least. These are not Chameleons that find their water from visual cues. Nor from physical cues of morning dew collecting on a crest and riding a channel to the corners of the mouth.
These snakes are a tropical species where water is everywhere and finding it is opportunistic and second nature.

I think that the reason people have so many babies that choose to not find the water bowl is simply because the water bowl is too small in diameter. During regular prowling activity as they crawl over the water bowl gravity never takes their head into the water and they crawl right over it never finding it. A larger water bowl forces gravity to pull the head down into the water thus "finding" it.

If being that they come from an environment where the rainfall is measured in feet and many times meters and as keepers we would like to replicate that much water in a 2x3 cage than we certainly shouldn't complain or question why or when our snakes get RI's or have sudden 'unexplained' death.

We also, must understand "Micro-environments" Just because they come from a hot-humid/wet land does not nescessarily mean thats the environment they choose to thrive in.
Take Gila Monsters for example, found in the desert..so one would assume that they like it hot and dry. When in fact their preferred body temperature is 80 degrees. Also, their micro-environment is underground, where in the desert that just so happens to be a very humid place to be.
Black Mambas found in Sub-Saharan Africa...very hot! However, they slowly waste away and die at temperatures much above 80-82 degrees.
Take South Dakota where I live we get feet worth of snow each year and I certainly don't add snow to the cages of my native Bullsnakes and Rattlesnakes.

I also agree that most people don't understand what relative humidity is..as has been explained by G. Schroeder in subsequent posts. People wonder why their eggs die when incubated as has been recommended. Having small droplets of water on the inside of an egg container is considered acceptable, when in fact that shows that there is inadequate understanding and control of environmental temperatures outside of the egg container.

I also would like to see this evidence that spraying a Chondro in its opaque stage leads to poor sheds?

Sist endret av Frogger; 11-03-2012 kl 13:22.
Svar

Emner
condro, morelia viridis

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/boa-og-pyton/19578-condro-og-luftfuktighet.html
Skrevet av For Type Dato
need ammo in Morelia Viridis Forum Forum This thread Refback 12-03-2012 08:16

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Få høyere luftfuktighet reptilesboy Vivarier 0 29-03-2011 22:39
for høy luftfuktighet? cloudfort Taranteller 10 04-11-2008 14:59
høy luftfuktighet regalis Taranteller 8 06-09-2007 03:57
luftfuktighet badmann Taranteller 12 01-01-2006 11:49
Luftfuktighet EllySync Terrarier 2 15-11-2004 18:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:34.