"
Gammel 22-01-2012, 16:17   #1
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Østfold
Alder: 18
Meldinger: 511
Blog Entries: 2
Standard Er boa'n min syk?

Jeg henta boa'n min i november tid. Jeg frykter nå at han kan være syk. Han har innsunkne øyne og ligger som regel bare i vannskåla si. Han har ligget i skåla helt siden vi fikk han. Jeg frykte at han kan ha midd, ettersom vi fant det hos en annen slange her i huset.

Hva kan det være? Er det normalt at de ligger så mye i vannskåla? Hvorfor har han innsunkne øyne?

Er veldig bekymret for Bob, så all hjelp settes pris på!
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 16:23   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,721
Blog Entries: 12
Standard

innsukne øyne er jo som regelt et veldig dårlig tegn. Vet ikke hvordan det er med slanger, men på øgler så betyr jo ofte det dehydrering.
Men er jo rart hvis han ligger i vannskålen..

Hvis han skulle blitt syk av midd, så skulle det ha vært så mye midd at det kravlet overalt på ham. Det skal som regelt mye midd til før det blir skikkelig krise. (men selvfølgelig unngå midd til enhver tid, "kill it with fire!")

Har slangen spist noe siden dere fikk ham? Hvordan har han ellers virket? Har han vært aktiv og virket sterk og god form i kroppen, eller har han vært litt overall slapp?

Jeg regner med dere har temperaturer i orden? Uansett, kan være greit å bare ta en skikkelig dobbelsjekk på det for å være på den sikre siden.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 16:33   #3
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av E.repti Vis post
Jeg henta boa'n min i november tid. Jeg frykter nå at han kan være syk. Han har innsunkne øyne og ligger som regel bare i vannskåla si. Han har ligget i skåla helt siden vi fikk han. Jeg frykte at han kan ha midd, ettersom vi fant det hos en annen slange her i huset.

Hva kan det være? Er det normalt at de ligger så mye i vannskåla? Hvorfor har han innsunkne øyne?

Er veldig bekymret for Bob, så all hjelp settes pris på!

Håper det ikke er viperboaen det er snakk om?
Han har alltid vært frisk
Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 17:34   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av christoffer90 Vis post
Håper det ikke er viperboaen det er snakk om?
Han har alltid vært frisk
Viperen lever i beste velgående, null problemer med den

Det er snakk om en Boa c.c, den har spist som den skal fram til i går(fôrer lørdager).
Rommet er ganske greit temperert, varmematte er på plass, samt en varme plass litt høyere i terra, likevel velger boaen ALLTID å ligge i vannskålen. Jeg tenkte også dehydrering med en gang jeg så øynene, hvilket det ikke kan være.. Jeg mistenker heller ikke lungebetennelse eller noen annen sykdom jeg er kjent med, Dog har jeg nettop oppdaget noe som ligner veldig på "ticks" altså flott? på en teppe, dog spiser den teppen mer enn noe annet her i huset og er ellers i 100% form.

Boaen er ikke svak eller noe, den oppfører seg som normalt fortsett fra at disse øynene er litt insunket og den ligger i vann hele tiden.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 18:07   #5
Reptilfreak

christoffer90 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
Meldinger: 809
Blog Entries: 5
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mr-repti Vis post
Viperen lever i beste velgående, null problemer med den

Det er snakk om en Boa c.c, den har spist som den skal fram til i går(fôrer lørdager).
Rommet er ganske greit temperert, varmematte er på plass, samt en varme plass litt høyere i terra, likevel velger boaen ALLTID å ligge i vannskålen. Jeg tenkte også dehydrering med en gang jeg så øynene, hvilket det ikke kan være.. Jeg mistenker heller ikke lungebetennelse eller noen annen sykdom jeg er kjent med, Dog har jeg nettop oppdaget noe som ligner veldig på "ticks" altså flott? på en teppe, dog spiser den teppen mer enn noe annet her i huset og er ellers i 100% form.

Boaen er ikke svak eller noe, den oppfører seg som normalt fortsett fra at disse øynene er litt insunket og den ligger i vann hele tiden.

Oi.. Nei jeg vet ikke.
Ta den med til Monica i Oslo evt. noen andre flinke dyrleger?
Tør ikke å si noe, for alt jeg mistenkte er utelukka.

Veldig fornøyd med at dyret dere fikk fungerer og har det bra!
Holdt utviklinga posta?

Om du ikke har solgt den teppen du snakket om på repti, så send meg en priv. melding med pris.
Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 19:05   #6
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Standard

Nei vipern har det bra og spiser bra (: tatt seg opp litt med humøret da

Boan har spist hver gang unntatt under ham og i går. De ble innsunkne forrige uke engang. Den er kvikk og i form som mr-repti sier. Han har dobbla størrelsen sin siden vi fikk han. Han velger ALLTID å ligge i vannskåla. I det terra han er i nå og det han var i. Siden han også alltid ligger i vannskåla er han så og si alltid kald..
Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 19:06   #7
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Boaen har ikke like innsunkede øyne i dag som tidligere i uka(nå lå den heller ikke i vannskålen men rett ved siden av..) Blir å skifte bunnsubstrat over hele dyrerommet nå, for all del kan det ha vært blod midd som har angrepet den, har hvert opptatt med å titte igjennom en del andre slanger til at jeg har fått sett på akkurat den om det er midd som er tilfellet.
Det skal sies at den heller ikke er tynn, den var litt slappere i skinnet når vi fikk den, og den har spist forholdsvis veldig bra her.
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-01-2012, 23:36   #8
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Standard

Ikke noe? Ingen vet noe?
Svar med sitat
Gammel 08-03-2012, 20:47   #9
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Jeg oppdaget dette på min også den gang jeg fikk den. Var i kontakt med dyrlege på alnasenteret som selv var svært opptatt av slike dyr. Hun syntes den virket veldig pigg og frisk, men hun nevnte på de innsunkede øynene.

Var deretter i en del kontakt med personer på utenlandske forum bl.a redtailboas for å få litt råd og "oppfølging". De fortalte meg alle sammen at dette skyldtes dehydrering i form av mangel på tilgang til vann, eller lav(edit.) luftfuktighet.

Dette problemet forsvant da den fikk litt tid på seg inne i det nye terrariet med riktige forhold.
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-03-2012, 22:42   #10
Reptilfreak

E.repti sin avatar

Standard

Det var midd...
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
BOA'N MIN E.repti Mine Herptiler 12 27-11-2011 22:23
Kongeboa Boa'n Valdemar Draanes Boa og pyton 6 15-07-2008 12:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:54.