| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
|
Har en 1.0 boa cc, voksen gutt som aldri har vært aggressiv.
Har tidligere hveset litt inne i terra, men har aldri hugget eller bitt etter hverken meg eller samboern. På fredag (Rundt 12 dager siden han spiste sist da) skulle jeg mate han igjen. Samboeren tok han ut av terra etter at jeg hadde lagt rotta i lunka vann. Jeg vasket hendene etterpå, først med tannkrem, deretter med såpe (Standard ting jeg gjør etter å ha holdt i rotter). Satt meg i sofaen og så på tv'en mens samboeren hadde boaen ute på den andre siden av sofaen. Da slangen kom nærmere meg så tok jeg ut den ene hånda for å la han komme over på armen min, noe som aldri er et problem, før nå. I løpet av tre sekunder hugget han tak i meg, hang der i 2-3 sekunder før han slapp. Skvatt litt, men tenkte det ikke var så veldig ille, bare rensa det med pyrisept. Satte han tilbake i terra og 15-20 min etterpå, da rotta var klar, tok jeg han ut igjen av terra og la han på stuegulvet (Mater han ikke inne i terra) for å mate han. Holdt rotta i halen forran han, så tok han rotta og kveila seg rundt den. Men når jeg skulle reise meg opp igjen hugget han tak i meg igjen, først en gang, deretter en gang til. Løftet han til slutt inn i terraet igjen mens han hveste som en gal. Etterpå har han vært fullstendig gal inne i terraet også, men det er bare på meg, ikke på samboeren eller noen av vennene mine. Noen som har peiling på hvorfor? Terra er rent, ligger på rundt 72% luftfuktighet. temp på kald side er 26,3 grader og på den varme siden med hotspot er det 29-32 grader. Vannet er rent og han har ingen synelige symptomer på noe annet som kan være grunnen.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
bare litt sånn off-topic spørsmål først:
Hvorfor vasker du hendene med tannkrem? Og mer relevant spørsmål: Hvorfor forer du han på stuegulvet? Hvis du først skal mate slangen utenfor terra, så bør du fore ham i en foringsboks, SOM KUN brukes til foring. Slangen vil lett assosiere miljøet med mat, og hvis du legger ham på stuegulvet så vil han jo også forvente at når han er der så får han mat. Da er det bedre å bruke foringsboks (eller terrariet, har aldri skjønt foring utenfor terra så lenge man kroktrener dem.) Ellers, når man tiner rotter, så vil det lukte i hele leiligheten. Vi lukter det kanskje ikke like godt, men tro meg, slangen lukter det. Slangen var trolig i så heftig foringsmodus, og da vil selv den snilleste slange oppføre seg teit. Det gjelder å ta forhåndsregler. Fore en slange på stuegulvet og sitte/stå innenfor striking-distance etterpå er dumt. Jeg har også lagt merke til at en del boaer blir svært defensive under foring. Min boa er aldri sur og har aldri bitt, men hver gang hun får mat så blir hun sittende over maten og beskytter den i godt 10-15 minutter etterpå. Jeg har også sett andre boaer gjøre det samme, de vil rett og slett ha fred under foring. Slangen din er nok neppe syk eller "gal", men utifra mine erfaringer høres det ut som vanlig boa-oppførsel. Mat slangen din enten i terrariet eller i en foringsboks, og la den få fullstendig fred under spisingen og gjerne 30 min etterpå også før du flytter den tilbake. Har du et bilde av terraet forresten? Mtp at den var "gal" inni buret lenge etterpå?
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Skal først oppklare at dette var første gangen jeg foret han i stua, vanligvis har jeg en foringsboks, men den har blitt ødelagt så fikk ikke brukt den. ![]() Bildet av terra? Nei, kan sikkert ordne det. Terraet er 200x90x90 så burde holde til en boa på hans str.
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Alder: 24
|
Sitat:
Sarkasme? Men i all verden, nei nei. Jeg spurte et par spørsmål og ga deg en forklaring. Men du svarte jo ikke på spørsmålene mine engang. EDIT: Og jeg spurte etter et bilde av terrariet ditt ikke pga størrelsen, men pga innredningen. Ofte blir slanger stresset hvis det er for åpent.
The more people I meet, the more I adore my snakes... Reptilicious Cam <3 Sist endret av CamStatic; 08-01-2012 kl 18:00. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Alder: 38
|
Jeg vill tippe det er pga den kjente rotte lukten.
Selv om det ikke er noe spesielt hold i det jeg sier nå så kan det nesten virke som om slanger vet når det er foring på gang hvis de gjevnlig blir foret ved faste tidspunkter.den kan også være mer sulten. Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke tenkt noe mer på det.det er ikke kjæledyr og vi vet aldrig hvordan de vill oppføre seg i det neste sekund. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2011
Sted: Oslo-Hedmark-Trondheim
Alder: 26
|
Hei Christoffer.
Ut i fra det du beskriver så kan vi se mye slange. Disse dyrene er relativt primitive i forhold til atferd og omgivelser. Slanger føles seg trygge når de er på sin plass i terrariet og har ligget der en stund. Disse dyrene jakter, eller venter på mat, derfor er det viktig at de får være i dette moduset ved foring. Det er her de kan finne på å bite, men når du tar opp slangen din, blir den litt desorientert, og omgivelsene den ligger på er i bevegelse. Sterk dyrelukt trigger dyret men i dette tilfelle ble det også mye forstyrrelser rundt. Dyret opplever dette som en farlig situasjon fremfor at den skal spise. Både du og rotta blir en hel trussel for slangen. Den tar rotta og trusselen er borte. Men så oppfatter den at det fortsatt er farlig, og da er de i forsvars modus. Det anbefales overhodet ikke å mate slangen på en slik måte, men rent hypotetisk så må slangen få etablere seg i stua di, og du kan mate den dersom den har slått seg ned på en trygg plass etter en stund. Det er mange faktorer som kan spille inn her. Slanger er forskjellige i atferd, ut i fra selve individet, eller art. Noen har blitt handtert mere enn andre og noen har bedre matlyst. Unormalt foringsmønster skaper stor forvirring som Camstatic forteller om. Det kan være forskjell mellom dyr som er i fangenskap og som lever i vill tilstand, men en ting er sikkert! Det er fortsatt samme art. Ps: Jeg har aldri hørt om å vaske hendene med tannkrem, men skiller du mellom foring, handtering, og bruker et redskap så er ikke det nødvendig. Jeg anbefaler også klorhexidin fremfor Pyrisept. Lykke til med interessen din =) |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Vennesla
Alder: 27
|
jeg ble litt nysgjerrig på det med tannkrem jeg. hvorfor tannkrem?
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
tannkrem: fordi jeg i mitt yrke driver med jævlig mye kjemikalier etc. som jeg IKKE vil skal havne på slangene mine, ikke engang en bitteliten bit. så har jeg vært på jobb samme dag så blir det håndsåpe, grønnsåpe og tannkrem. (du kan f.eks google effektene tannkrem har på hud).
kanskje overdrevent, men slanger er lidenskapen, så better safe than sorry.
|
|
|
#10 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Da er tråden ryddet for diverse uoverenstemmelser. Så fortsetter vi med en hyggelig tone
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Snoken har en merkelig oppførsel:/ | Bredo | Slanger | 0 | 03-06-2011 22:40 |
| Merkelig oppførsel | oyvindlm | Taranteller | 3 | 13-03-2010 21:53 |