| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
heisann
![]() er nå litt under 7 måneder til jeg kan hente igjen slangen min hos nåværende barnevakt. har da brukt noen måneder på å planlegge litt om noen endringer jeg skal ha i terrariet. lurer da for det første på om det er mulig å ha vanlig tiurtorv hos en KP. synes torv ser bedre ut enn bark, og det er ganske mye billigere. i tillegg til at det er lettere å ta ut en neve med torv full av piss/møkk enn bark, da det renner litt mer nedi. er da bare litt bekymra for at det kan bli litt for fuktig, som i værste fall kan føre til bukråte. den kan seff tørkes, som jeg har tenkt til å gjøre, men da er jeg også redd for at det kan støve veldig mye og skape ubehag for gutten min. Ønsker også å plukke med meg noen mosedotter og legge rundt. seff skal det fryses for å ta knekken på eventuelle dyr som mot all formodning skulle finne på å bli med. da tenker jeg mest på bjørnemose eller sigdmose, hvis det er spørsmål om typer. hva tror dere? vil det by på problemer å bytte ut bark med torv, eller kommer det til å bli bra? og er det noen farer ved å bruke mose? hvis det har noe å si, så tar jeg alltid ut gutten for å mate, da jeg ikke vil ha noe av at han skal svelge barken som har en tendens til å henge seg fast i musa.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Kongepythoner lever jo i en del jord huler, av tettpakka tørr jord(som jeg ikke ser for meg støver så mye) så om du lager noe gjørme aktige greier og lar det tørke, vil jeg tro det kan bli riktig kult.. Om du også legger til noen gress tufser litt rundt omkring
Python regius http://www.somethingyoushouldread.co...ic_village.jpg
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
ja det er dette jeg liksom ville få til
er bare litt småbekymra for at den skal støve og gi dyret forstoppelse, ELLER bli for fuktig og gi dyret bukråte eller andre sykdommer. hvis den tørkes, som var planen min, slipper jeg bukråte, men da er det støvet. det er sirkulasjon der, men ikke så mye at det støver veldig mye. har du noen ideer på blandingsforhold mellom sand, torv og vann for å lage en god leire-aktig substans?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Tror neppe du skal slite med forstoppelse.. Og om du unngår å fukte leira når den er tørr skal du nok ikke slite med bukråte heller. Selv bruker jeg alspån (eller hva det heter). Har aldri prøvd på noe leire blanding, men det finnes mange oppskrifter på nettet.. Er ikke særlig fan av å kjøpe utstyr i dyrebutikken, men har hørt om enkelte leirer som blir solgt der, eller om du må bestille fra utlandet.. Du lærer best av å prøve ut
Du har jo god tid sier du, så hvorfor ikke prøve og feile til du får til noe perfekt?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| torv til pinnedyr | monjanse | Terrarier | 0 | 17-07-2011 16:24 |
| Mangel på tiur-torv/natur-torv? | Devilizer | Utstyr | 5 | 03-02-2011 20:44 |
| torv til terra | skippy1972 | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 0 | 30-04-2010 15:23 |
| Kornsnok torv | Rottesnoken | Snoker | 7 | 23-05-2008 18:03 |
| Torv som substrat | Evenruden | Terrarier | 10 | 04-02-2007 13:15 |