"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Slanger > Boa og pyton Kongepyton Beholde eller ikke beholde!

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-07-2011, 17:20   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 22
Post Beholde eller ikke beholde!

Jeg har hatt KP i 4 år nå. Den har stort bur med varmematte, stein, vannkilder, bark, varmematte, hylle, gjemmested, masse fake grønne planter og tidsinnstilt lys. Han får mat en gang i mnd, fra 5-8 stk mus (vanlig voksen str.)! jeg har han så ofte så mulig ute fra buret,enten hengende rundt halsen eller i steambad (ved hjelp til ham skifte)Spørsmålet er hva jeg skal gjøre videre. Skal jeg beholde han eller gi han bort. Jeg fikk han selv av en nær person, KP har det bedre nå idag enn hos tidligere eiere.

Det som jeg snart ikke klarer helt mer er vel matingen. For det første er det kjipt å gå i dyrebutikken å kjøpe pre- killed mus, de bak disken skjønner jo at jeg har slange da. Noen ser stygt på deg og andre mere relaxed. Det er ikke lov med slanger i Norge, men selger mat til de. weird. Rotter har jeg kuttet ut, blir for stort og ekkelt. Kjøpe levende går jo ikke (unntatt oppdrettsplasser da). Tining av maten er ekkelt, noen ganger blir det for fort varmt at musa sprekker opp, og da er det like før oppkast fra meg. Man må jo ha litt varme i de også så KP ser den bedre. Veldig ofte bommer han også, så da står jeg redd med pølseklypa at han skal treffe meg en dag. Fore med levende mus har jeg også gjort, eneste ekkelt der er når de skriker og kravler i hånda mi, ikke når KP spiser den.

Har mye dårlig samvittighet også , for jeg ville aldri ha tatt noen i fangenskap sånn for at jeg skal ha noe kult å se på. Men tenker at han får jo det han trenger, og de gjør ikke så mye ut av seg i naturen heller. De folkene som driver med dyreplageri er de som har hund, som blir den sofagrisen og fugler uten vinger osv. Jeg får ikke gitt den kjærlighet iform av kos (som ved katter), bare mat ,drikke og varme.

Skal jeg gi han bort vet jeg ikke hvordan han vil ha det da. Om han vil ha det like bra ett annet sted.

Er det noe ved selve matingen jeg kan gjøre lettere, mindre ekkelt? Noen som har gode råd i denne stund?

Ellers vet jeg ikke alderen på han, ihvertfall over 4 år, han virker veldig ung. Rundt 1,4 kg,& ca 1.35 cm lang. Utrolig beskjeden, rolig, snill og pen!
Alt svar tas imot med takk!!
Regius er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-07-2011, 18:12   #2
Reptilfreak

silke sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Alder: 30
Meldinger: 227
Standard

Tydeligvis er ikke slanger en hobby for deg siden du ikke takler opptining av mus og rotter. Skal man ha slanger er man nødt å takle det som følger med slangehold. Og det er ikke noe du kan gjøre for at selve fòringen skal bli lettere.

En ting jeg lurer på er hvordan du tiner musene, siden du får de til å sprekke opp..??
Når jeg tiner opp mus/rotter/marsvin, tar jeg de ut av fryseren å legger de i kjøleskapet over natta og så legger de i godt lunket vann noen minutter før jeg skal fòre. Har aldri opplevd at de har sprukket opp..

Desuten syns jeg heller du burde fòre med kun èi rotte i passende størrelse ca hver 14 dag enn 5-8 mus en gang i månden. Det må vel være det beste du kan gjøre for at fòringen skal bli lettere... Må vel være bedre å bare tine opp èi rotte enn 5-8 mus..??

For det tredje, burde du ikke ha den ute av terrariet sitt så ofte som mulig heller. En KP har ingen glede av det og trives best i terrariet sitt.

For meg høres det ut som du ikke har satt deg godt nok inn i hva det innebærer å ha slanger.
Og siden du verken liker å gå på dyrebutikken å kjøpe frossent fòr, for alle vet hva du skal bruke det til og ikke liker selve fòringen så er det bedre du lar noen andre overta den. Noen som har satt seg nøye nok inn i hva slangehold innebærer og som kan ta godt nok vare på den.
Svar med sitat
Gammel 09-07-2011, 18:30   #3
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Ikke bry deg om at folk ser rart på deg, bare si du har en edderkopp som du fòrer med mus/rotte èn gang i mnd, problem løst Taranteller spiser jo mus de og så, hvorfor ikke Uansett så har i grunn ingen noe med hva du kjøper
Svar med sitat
Gammel 09-07-2011, 18:40   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,721
Blog Entries: 12
Standard

Man kan også fore mus til piraja eller ilder, så det er overhode ikke bare slangemat de gnagerne som er i frysedisken.

Hvis du har et problem med at mus sprekker opp, så vil jeg anbefale deg å gå over til rotte. Jeg hadde også problemer med mus som sprakk før, mens på rotter har jeg aldri hatt problemet.
Bruker forøvrig mus den dag i dag også, og på disse jeg har nå har ikke magen sprukket på.. så vet ikke om det sier litt på kvaliteten på gnagerne generelt?

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 09-07-2011, 22:21   #5
Reptilfreak

Dantalian sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Akershus/Bærum
Alder: 32
Meldinger: 94
Standard

"De folkene som driver med dyreplageri er de som har hund, som blir den sofagrisen"??
Og med det så mener du at hundeeiere driver med dyreplageri?
ALLE bikkjenne mine har vært arbeidshunder i form av Blindehunder, politihunder, Reddnings hunder osv? så når de har gått av med pensjon, så skal ikke de få nyte livet?
Nei det der er no fjås å si...
Svar med sitat
Gammel 09-07-2011, 22:54   #6
Reptilfreak

ville sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
Meldinger: 371
Standard

Hunder er domestiserte dyr som trives i menneskelig selskap Så dyreplageri å ha hund er det ikke, selv ikke "sofagrishunder"
ville er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-07-2011, 23:31   #7
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Regius Vis post
Jeg har hatt KP i 4 år nå. Den har stort bur med varmematte, stein, vannkilder, bark, varmematte, hylle, gjemmested, masse fake grønne planter og tidsinnstilt lys. Han får mat en gang i mnd, fra 5-8 stk mus (vanlig voksen str.)! jeg har han så ofte så mulig ute fra buret,enten hengende rundt halsen eller i steambad (ved hjelp til ham skifte)Spørsmålet er hva jeg skal gjøre videre. Skal jeg beholde han eller gi han bort. Jeg fikk han selv av en nær person, KP har det bedre nå idag enn hos tidligere eiere.

Det som jeg snart ikke klarer helt mer er vel matingen. For det første er det kjipt å gå i dyrebutikken å kjøpe pre- killed mus, de bak disken skjønner jo at jeg har slange da. Noen ser stygt på deg og andre mere relaxed. Det er ikke lov med slanger i Norge, men selger mat til de. weird. Rotter har jeg kuttet ut, blir for stort og ekkelt. Kjøpe levende går jo ikke (unntatt oppdrettsplasser da). Tining av maten er ekkelt, noen ganger blir det for fort varmt at musa sprekker opp, og da er det like før oppkast fra meg. Man må jo ha litt varme i de også så KP ser den bedre. Veldig ofte bommer han også, så da står jeg redd med pølseklypa at han skal treffe meg en dag. Fore med levende mus har jeg også gjort, eneste ekkelt der er når de skriker og kravler i hånda mi, ikke når KP spiser den.

Har mye dårlig samvittighet også , for jeg ville aldri ha tatt noen i fangenskap sånn for at jeg skal ha noe kult å se på. Men tenker at han får jo det han trenger, og de gjør ikke så mye ut av seg i naturen heller. De folkene som driver med dyreplageri er de som har hund, som blir den sofagrisen og fugler uten vinger osv. Jeg får ikke gitt den kjærlighet iform av kos (som ved katter), bare mat ,drikke og varme.

Skal jeg gi han bort vet jeg ikke hvordan han vil ha det da. Om han vil ha det like bra ett annet sted.

Er det noe ved selve matingen jeg kan gjøre lettere, mindre ekkelt? Noen som har gode råd i denne stund?

Ellers vet jeg ikke alderen på han, ihvertfall over 4 år, han virker veldig ung. Rundt 1,4 kg,& ca 1.35 cm lang. Utrolig beskjeden, rolig, snill og pen!
Alt svar tas imot med takk!!
Skal jeg være helt ærlig mot deg så er nok ikke en slange noe for deg.siden du ikke takkler å mate den eller tenke på hva du mater med.
Så vær ærlig med deg selv å finn ett nytt hjem til dyret så får du senket skuldrene dine å slappet helt av.
norway er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-07-2011, 00:26   #8
Reptilfreak

boa constrictor sin avatar

Sted: Europa, Norge, Bergen.
Alder: 16
Meldinger: 342
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Man kan også fore mus til piraja eller ilder, så det er overhode ikke bare slangemat de gnagerne som er i frysedisken.

Hvis du har et problem med at mus sprekker opp, så vil jeg anbefale deg å gå over til rotte. Jeg hadde også problemer med mus som sprakk før, mens på rotter har jeg aldri hatt problemet.
Bruker forøvrig mus den dag i dag også, og på disse jeg har nå har ikke magen sprukket på.. så vet ikke om det sier litt på kvaliteten på gnagerne generelt?

Hei!
Beklager at jeg bytter tema, men er piraja lovlig i Norge?
Bare lurer fordi jeg trodde ikke noe sånt var lovlig i et land som dette.
Svar med sitat
Gammel 10-07-2011, 00:39   #9
Reptilfreak

silke sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Alder: 30
Meldinger: 227
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av boa constrictor Vis post
Hei!
Beklager at jeg bytter tema, men er piraja lovlig i Norge?
Bare lurer fordi jeg trodde ikke noe sånt var lovlig i et land som dette.
Piraya er fult lovelig ja.
Svar med sitat
Gammel 10-07-2011, 00:44   #10
Reptilfreak

boa constrictor sin avatar

Sted: Europa, Norge, Bergen.
Alder: 16
Meldinger: 342
Blog Entries: 1
Standard

Kult!!!
Kanskje jeg skal skaffe meg noen.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Giftig eller ikke ? Thommas88 Terrarier 5 10-10-2009 19:46
giftig eller ikke ? mr.turtle Taranteller og skorpioner 3 29-12-2008 10:39
mcdowelli eller ikke? kaktus123 Helse og sykdommer hos reptiler 4 10-04-2008 19:54
spiser ikke eller drikker ikke... badmann Skorpioner 2 30-12-2005 18:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:47.