"
Gammel 15-05-2011, 20:55   #1
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
Meldinger: 293
Standard Har KP behov for klatremuligheter?

Jeg vet at kongepytonen er en bakkelevende slange og vet også at noen kongepytoner klatrer litt. Men er dette fordi det (rota e.l.) er en hindring slangen må over som det også ville vært i dens naturlige habitat eller klatrer den fordi den liker det og til og med oppholder seg i høyden i lengre perioder?

Jeg spør om dette fordi jeg planlegger å bygge et terrarium til en kongepyton og lurer på om det er nødvendig å ha et 70cm+ høyt terrarium for at den skal trives?

Lurer litt på hva dere som har kongepytoner observerer hos deres slanger. Og om dere har flere enn en, hvor forskjellig dem oppfører seg med tanke på klatring.
Goomba er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-05-2011, 21:06   #2
Reptilfreak

boa constrictor sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Europa, Norge, Bergen.
Alder: 16
Meldinger: 342
Blog Entries: 1
Standard

Ville annbefalt å ha klatremuligheter, men ikke alt for høyt da de ikke er de beste klatrerene og kan falle ned
Røttene eller det du bruker som klatremuligheter må også være veldig stødig slik at det ikke faller ned når slangen din klatrer på det.
boa constrictor er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-05-2011, 21:54   #3
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Alder: 29
Meldinger: 300
Blog Entries: 8
Standard

Mine oppfører seg forskjellig. Jenta ligger 99% av tiden i en av hulene. Mens gutten er mye oftere ute og tar en noen runder i terra. Gutten klatrer egentlig ikke så ofte, ligger av og til oppå rota.
Begge terra er så godt som like.

edit: Kp trenger ikke klatremuligheter. Men det skader jo ikke. (50 cm høyt holder lenge)
Svar med sitat
Gammel 15-05-2011, 23:28   #4
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

Synes det virker mest som om di klatrer for å utforske terra. At di bruker det som et hjelpemiddel for å komme opp i høyden.
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-05-2011, 10:22   #5
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tannkrem Vis post
Synes det virker mest som om di klatrer for å utforske terra. At di bruker det som et hjelpemiddel for å komme opp i høyden.
Virker som om KPene i Oslo Reptilpark ofte klatrer opp for å få mer ut av varmen i lyset
Svar med sitat
Gammel 16-05-2011, 12:15   #6
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard

yeps! Så tror nok di færreste gjør det fordi di liker å klatre. Jeg synes nå terrarier uten klatremuligheter ser litt kjedelig ut jeg. Men det er jo en annen sak
tannkrem er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-05-2011, 19:02   #7
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
Meldinger: 293
Standard

Ja jeg tenker vell i sammen banene selv: Et helt flatt terrarie er ikke særlig innbydende og se på og er nok heller ikke så interessant å leve i heller kan jeg tenke meg, men å ha svære greiner og lignende er også relativt unødvendig (og kan til og med være farlig om det er snakk om store høyder). En rot eller stein eller lignende gjør seg nok bedre, det jeg også tenker litt på er å lage et slags platå eller en bakke med isopor på ene siden eller innerst i terraet slik at slangen kan komme seg nærmere lyset om den vil.
Goomba er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-05-2011, 19:51   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard

Min kp klatrer ofte på natten. Hun gjemmer seg hele dagen,men på natten er hun veldig aktiv og klatrer mye,hun er også en flink klatrer. Men jeg har ikke høyere terra enn 60cm.
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-05-2011, 21:07   #9
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

min KP klatret hele natten lang, og datt ned hele tiden.. og ettersom jeg hadde terrariet rett med sengen, så var dette helt umulig og leve med! jeg løste det med å hive inn MYE røtter og lignende.. så da falt den ikke ned hele tiden
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 06:46.