| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
|
nå har jeg leita og leita her inne.. og mer eller mindre gitt opp.. jeg mener å huske at det er en tråd her inne som forklarte hvordan det er med slanger som er HET for noe. f.eks;
en constrictor som er het for albino.. hvordan var dette igjen? om jeg har en 0.1 boa som er 50% het for albino, og parrer denne med en normal hann, da vil det da 1/4 av kullet bli albino? og om det er en slange som er het for 50%albino, som parrer seg med en som er het for 50%ghost, da vil jeg få 1/4 albino, 1/4 ghost og 1/2 normal farget? sånn ca pluss minus hvertfall?? er det noen som har en link til morph info og slik om slanger? kanskjeh helst vinklet mot boa constrictor? så slipper jeg å bli galen her?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
Het betyr at de er bærere av et gen. For å få f.eks frem en piedbald, så må man ha to som er 100% het.
Når det kommer tall foran, så betyr det hva sjansen er for at de faktisk er bærere av genet. Du kan få en slange som er bærere av genet, eller ikke overhode. Så hvis du parrer en som er 100% albino med en normal en, så får du ikke albino. Da får du et kull som er 50% het som vil se ut som normale. Jeg mener også å huske at man heller ikke får albino-unger av å parre to stk som er albino. Genet vil hoppe over en generasjon og lage hets som ser ut som normale. Men til gjengeld så får du jo da normale som er 100% het albino. For å parre inn flere forskjellige mutasjoner i en, så må du ha to slanger som er både 100% het albino og 100% het ghost i èn. Så dette blir generasjonslange prosjekter for den som gidder det.
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
|
Mja.. jeg har aldri vært god i matte, men dette gir mening til meg iallefall.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
ah.. så om man har en slange som er 100%het for ghost, så må man uansett ha en til som er 100%het for ghost om man kan få en slik i kullet?
men en slange som jeg har sett på repti, den er: Dobbel het ghost hva vil det si da? den er jo normal farget, så va vil skje om den blir parret med en slange som ikke er morph? sikkert lett å skjønne når man først skjønner samenhengen
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Trondheim
Alder: 27
Meldinger: 186
|
i teorien vil man få:
albino x albino = 4/4 albino albino x normal = 4/4 normal men 100% het albino det vil si at alle er het albino 100% albino x het albino = 2/4 albino - 2/4 100% het albino. het albino x het albino = 1/4 albino - 1/4 normal - 2/4 66% poss het albino - men siden det er 3 normale i kullet. så vet man ikke hvem av de 3 som er het. derfor kalles det 66% poss het albino. het albino x normal = 2/4 normal - 2/4 50% het albino - her har også alle normalt utsende og derfor vet man ikke hvem som er het albino. derfor 50% poss het albino. het = heterozygot poss = possible |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
ojda.. avanserte greier må jeg si!
men, en ting som jeg har lurt på en stund.. hvordan oppstår en morph egentlig? om jeg har 1.1.0 av normale, hvordan får jeg det til å bli en morph da? det er vel noen personer som har begynt med det på den måten?
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Trondheim
Alder: 27
Meldinger: 186
|
Sitat:
men så har du såkalte combo morpher som er satt sammen av mennesker... viss man tar f.eks 2 relativt vanlige ball python morpher: albino - import fra africa, altså denne mutasjonen har oppstått i naturen spider - også import fra africa på lik linje med albino morphen. men albino spider (begge genene i samme slange) er det mennesker som har laget. altså en combo av morphen albino og morphen spider. enkleste måten for å lære seg dette med morpher, gener osv... er å kjøpe bøker hvor folk som har forsket på dette. de er værtfall mye bedre på å forklare enn meg |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
jeg har leita litt etter slike bøker.. gjerne med ekstra vekt på constrictor.. noen anbefalliger?
det er vel bare å glemme å finne en slik på norsk?
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Er det noen som har linker til noen gode sider som forklarer litt basic om oppdrett av morpher og litt diverse terminologi?
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| leter etter et inlegg ang fordyr fra utlandet!!!! | anders86 | Fôrdyr | 3 | 09-11-2010 12:46 |
| Leter etter terrarie "bruksanvisning". | Uromastyx22 | Terrarier | 2 | 26-12-2008 20:07 |
| leter etter 2 hanner. | duefjes | Byttelån av dyr for parring. | 4 | 17-08-2008 01:01 |
| gitar tråd | noas_ark | Småprat | 5 | 27-01-2008 20:21 |
| Leter etter bilder & info... | alexan3010 | Øgler | 13 | 17-10-2006 16:55 |