"

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-09-2010, 17:09   #1
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 30
Meldinger: 327
Standard Hold av reptiler i dyreparker

Hva synes dere om standaren på dyreparkene for reptiler i norge? Var i kristiansand dyrepark i sommer og hadde gleda meg veldig til å se reptilparken. Synes det meste så greit ut egentlig, bortsett fra at slangene ikke hadde noe særlig gjemmesteder i det hele tatt (Det er jo heller ikke noe populært at dyrene ikke synes).Di som hadde det kunne ikke gjemme seg bra hvertfall. Og nettpytonen di hadde der var tydligvis i hamskifte når jeg var der. Vet ikke åssen en så stor slange skifter hammet sitt, men den den var bare full av skinnfiller over hele. Var flere dyr jeg reagerte på hvordan di ble holdt, men jeg kan for lite eller ingenting om artene til å uttale meg noe om det.

Er det feil å være skeptisk til dyreparkers hold av reptiler? Iogmed at di har såpass mange dyr å ta hånd om så tror jeg ikke di har mulighet til å konsentrere seg såpass mye om hvert dyr, og det er jo forstålig. Men det virker som om det er viktige ting som blir oversett.

Noen som har opplevd det samme? Eller tar jeg helt feil? Har kun vært i kristiansand, og reptilparken i oslo, men det begynner å bli såpass lenge siden at der aner jeg ikke hvordan det gjøres. Så hvordan har dyra det i andre parker i norge?

Sist endret av tannkrem; 30-09-2010 kl 17:10. Begrunnelse: Ser jeg har bommet totalt på hvor dette skal ligge. Beklager!
tannkrem er offline   Svar med sitat
Gammel 30-09-2010, 18:48   #2
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Dyreparkenes problem er at de må drive stordrift. De har ikke tid og ressurser til å spessialsy opplegg for hvert enkelt dyr eller art slik vi som entusiaster kan. Noen ganger må de ty til nødløsninger for å få tid og plass til å gå opp, slik som Akvariet i Bergen som hadde (her fortsatt?) en silkeape og en iguan gående i samme terrariet.

Jeg har også sett reptilarier i utlandet, og jeg må si at de norske dyrehagene (inkl. Reptilparken i Oslo) holder en meget høy standard i forhold til disse.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Gammel 30-09-2010, 19:54   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,139
Standard

Oslo reptilpark har egentlig en veldig fin standard på alle dyrene. Terrariene er pene, og mange av dem har levende planter. Særlig er jeg imponert over Kaiman-terrariet hvor grønne anoler har dannet hierki og territorium. Hannen er svært imponerende og holder øye med alle de andre småtassene som måtte prøve seg å komme på toppen.

Personlig syns jeg ikke noe om å ha silkeaper og iguan i samme terrarium, men mange dyreparker velger da denne løsningen.

Jeg vil ikke nevne navn på et åpent forum, men jeg har vært i en norsk dyrepark hvor reptilene direkte lider. Og sånt er trist. Skjeggagamene er altfor tynne, slanger har hamrester som aldri vil gå bort, terrariene er dårlig bygget og har hull i veggene slik at når kulda kommer vil det trekke kaldt. Dette burde blitt gjort noe med for lenge siden.
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 30-09-2010, 21:31   #4
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Meldinger: 327
Standard

Det er godt å høre at norge holder en bra standard i forhold til mange andre land. Min stefar fortalte meg at han var i københavn på åttitallet, og der holdt di en ulv i ett bur som var ca 3x5m. Og kanskje 1,80 i høyden, innendørs på tregulv. Di så ikke helt problmet, for ulven "lekte", og hoppet oppi hjørnene hele tiden, frem og tilbake hver dag! Det gjør meg litt kvalm, men det er begynner trossalt å bli noen år siden.

Jeg lurte litt på hvorfor ikke kornsnoken hadde stukket av da det var masse kriker og kroker og hull i taket den kunne sette seg fast eller stikke av i. Regner nesten med at buret er "tett" bakom taket osv, eller så hadde hvertfall ikke min kornsnok vært der lenge.
tannkrem er offline   Svar med sitat
Gammel 01-10-2010, 02:38   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Jeg tror ikke at det er verre å være reptil i en dyrepark enn å være f.eks fugl, fisk eller et kattedyr. Hvor godt de har det kommer av hvor mye tid dyrepasserne har å avse til hvert dyr og ikke minst økonomien og plassen parken disponerer. Hvilken status dyr har, hvilken regulerende lover og fokus landet har på dyr er også viktige faktorer.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 06:56   #6
Reptilfreak

r0adkill sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 43
Standard

er ikke så lenge siden vi var en tur over grensa å besøkte denne dyreparken i charlottenberg.
det var stusselige greier, det norske fjøset lukter bedre de hadde også en del "nødløsninger"
men, de hadde et x antall giftormer som i seg selv var verdt turen
r0adkill er offline   Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 08:08   #7
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 40
Meldinger: 417
Standard

Syns bare positivt om norske kontra utenlandske.

Pekken er offline   Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 09:06   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 49
Meldinger: 28
Standard

Jeg var på akvariet i Bergen for 3 uker siden. Hadde gledet meg for det så jo ganske fint ut på TV.

Jeg har ingen peiling på hvordan krokodiller (eller var det alligatorer?) bør ha det, men jeg fikk ingen god følelse av å gå i dette rommet. Jeg går ut i fra at de er veldig rolige når de er på land, men de beveger seg vel en del i vann? De hadde veldig små bur og små vannpytter til å "svømme" i...

Var ikke særlig imponert av resten av akvariet heller..

Oslo reptilpark syns jeg har fått det til
Lro er offline   Svar med sitat
Gammel 05-10-2010, 10:03   #9
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 796
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg hadde også forventet litt mer av akvariet i Bergen, så jeg ble litt sånn paff når jeg kom dit.. Men den var jo fin da, forsåvidt Og de var veldig flinke med terrariedyrene sine..

Det er kun 1 dyrepark jeg ikke synes er noe særlig med terrariedyrene... Det var virkelig dårlig stand hos terrariedyrene, overhodet ikke noe bra. Enda verre ble inntrykket da jeg så at en av passerne tusla rundt i parken med en av slangene rundt seg... Dette hadde passeren tid til å kunne gjøre, men det å gi dyrene ordentlige terras... neida...

Jeg liker den parken ved charlottenberg, synes den er helt ok + at som sagt... det er en del spennende giftslanger som er verdt titten
Gammel 05-10-2010, 10:12   #10
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 40
Meldinger: 417
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av lompah Vis post

Jeg liker den parken ved charlottenberg, synes den er helt ok + at som sagt... det er en del spennende giftslanger som er verdt titten
Kan anbefale Universeum i Gøteborg om du liker giftslanger, de har en del andre ting også, blandt annet haitunnel.

Pekken er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Etiske spørsmål om dyreparker Kriss Media 9 12-09-2009 19:48
Hold av reptiler i Norge sveinjo Lover og regler 9 24-04-2009 22:18
Hold av Androctonus spp psychofox Skorpioner 8 11-03-2009 13:31
Hvordan fortelle ungene om ulovlig hold av reptiler? Fluffy Småprat 8 20-10-2007 17:10
Lov om hold av reptiler oppheves? Söndr Media 38 07-11-2006 17:31

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:36.