"
Gammel 13-06-2010, 18:26   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 34
Standard colombiansk regnbue boa foring?

Har nettopp fått 2 søsken juveniler av colombiansk regnbue boa(fikk dem i går)
Ifølge forrige eier ble en av slangene foret for 2 uker siden,mens den andre ville ikke ha..Fikk foret den ene i dag uten problemer mens den andre vil ikke ha.Så er stygt redd for at det er den samme som ikke ble foret,da den ser en del mindre ut.
Hva kan jeg gjøre for å få den andre til å spise? den er ganske sky iforhold til den som ville ha mat,den var veldig frampå\interessert og åpnet munnen for å spise ganske kjapt i hånden min mens jeg holdt fuzzien i halen, men slangen fikk ikke ordtlig tak i fuzzien så måtte legge den ned i eska å la den angripe istedenfor.
Og da ble den ganske snappete etter foring og har lest at den ikke burde håndteres før etter 1 døgn.
Hvordan burde slangen håndteres etter foring?jeg forer utenfor terrariet i e boks.Jeg forer kun med dødt.
substrat: cococoir og reptibark som holder godt på fuktighet.
Temp: romtemp med en varmeside på rundt 30c
Fuktighet: 60-80%
Ellers 2 gjemmeplasser i tilegg til planter dem kan gjemme seg i og badeskål.Dem graver seg ned i barken også for å gjemme seg.
Bilde boaen som ikke vil spise:

slappis er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-06-2010, 09:33   #2
Reptilfreak

Olliw sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Akershus
Alder: 19
Meldinger: 695
Standard

Dyr trenger ofte litt tid for å bli vandt til nye omgivelser og slikt. Få dem inn i terraet og la dem være noen dager så kan du prøve igjen.

Kan vi få et bilde av terrariet og? Var nesten litt trist å se slangene oppi pappesker og plastbokser Men de var veldig fine

Les også mye om arten din:

Denne ser ut som er bra side!:
http://www.repvet.co.za/snakes_cares...hriamaurus.php

Regnbueboa - (Epicrates cenchria)
Svar med sitat
Gammel 14-06-2010, 12:46   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 392
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av slappis Vis post
Har nettopp fått 2 søsken juveniler av colombiansk regnbue boa(fikk dem i går)
Ifølge forrige eier ble en av slangene foret for 2 uker siden,mens den andre ville ikke ha..Fikk foret den ene i dag uten problemer mens den andre vil ikke ha.Så er stygt redd for at det er den samme som ikke ble foret,da den ser en del mindre ut.
Hva kan jeg gjøre for å få den andre til å spise? den er ganske sky iforhold til den som ville ha mat,den var veldig frampå\interessert og åpnet munnen for å spise ganske kjapt i hånden min mens jeg holdt fuzzien i halen, men slangen fikk ikke ordtlig tak i fuzzien så måtte legge den ned i eska å la den angripe istedenfor.
Og da ble den ganske snappete etter foring og har lest at den ikke burde håndteres før etter 1 døgn.
Hvordan burde slangen håndteres etter foring?jeg forer utenfor terrariet i e boks.Jeg forer kun med dødt.
substrat: cococoir og reptibark som holder godt på fuktighet.
Temp: romtemp med en varmeside på rundt 30c
Fuktighet: 60-80%
Ellers 2 gjemmeplasser i tilegg til planter dem kan gjemme seg i og badeskål.Dem graver seg ned i barken også for å gjemme seg.
Det er ikke unormalt at de ikke spiser rett etter flytting så det er ikke noe å bekjymre seg for enda.
Du kan prøve å legge de i foringsboksene i god tid før foring så de rekker å roe seg, fòr gjerne sent på kvelden etter lyset har gått.
Vent 5-7 dager mellom hvert forsøk, prøver du å fore annen hver dag blir de bare stresset.
Håndter ikke slangene en dag eller to før foring, og la de gjerne ligge to dager etter foring også.
Det er ikke noe problem å flytte slangen fra foringsboksen til terra etter foring. De er ofte litt snappy rett etter foring, når de kjenner fòr lukt er alt fritt vilt også hånda di. Det er rundt foring de fleste blir bitt så hver litt ekstra forsiktig da.
Du kan også prøve å legge den i et putevar sammen med fordyret over natta.
Om dette ikke noe av dette funker etter 4-5 forsøk kan du ta ut den som spiser godt og prøve å fore den som er treg i terra.
Nest siste utvei er å tilby den en levende fussy for å få den igang igjen, men da er det rett på dødt igjen om den spiser.
Siste utvei er tvangsforing men det er en nødløsning som veldig ubehagelig for slangen og det er lett å gjøre det feil om du ikke kan det så her må du få hjelp

Sist endret av Jabbe; 14-06-2010 kl 12:52. Begrunnelse: Fikset quote
evak er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-06-2010, 16:33   #4
Reptilfreak

Standard

takker..har lest det jeg har funnet av caresheets.men ikke funnet noe spesielt om foring annet enn at en juvenil spiser opptil 2-3stk fuzzies på et måltid.og bør mates vær 5-10ende dag til dem blir større.
Terrariet dem skal bo i er ikke ferdig før løpet av denne uka (100cm h x60cm l x 50b innreder as we speak) .Så dem har kun levd i denne plastboxen i 2 dager nå.Men slangene er så små enda så de har det nok godt i plastboxen(slangen er like lang som boxen omtrent).
slappis er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-06-2010, 19:06   #5
Reptilfreak

Standard

Hva er putevar?
slappis er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-06-2010, 19:19   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 392
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av slappis Vis post
Hva er putevar?
Sengetøy til pute
evak er offline  
Svar med sitat
Gammel 14-06-2010, 19:29   #7
Reptilfreak

Standard

Lol.haha..da lærte jeg et nytt ordkaller det putetrekk her jeg kommer fraellers takker for gode tips..skal prøves..
slappis er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-06-2010, 10:25   #8
Reptilfreak

Standard

Prøvde å mate igjen i går.Den ene spiste som vanlig mens den andre vil fortsatt ikke ha..prøvde å legge den i en mørk eske alene med en varm fuzzi en stund men når jeg åpnet opp var den ikkje spist.når jeg skulle håntere slangen inn i terrariet igjen klart den å bite meg i fingen.så må nok bare være toldmodig.den ene sulter hvertfall ikke,den har spist 2 fuzzies på få dager.så venter ei uke å prøver igjen.
slappis er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
skolopender foring hewlet Myriapoder 2 19-05-2008 09:11
Ang. foring av Kongepython Regius Boa og pyton 4 25-03-2008 13:35
Foring tovang Taranteller 10 15-01-2006 15:16
info/care sheet te regnbue-boa straymond Boa og pyton 1 08-03-2005 07:29

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 00:01.