"
Gammel 20-05-2010, 11:32   #1
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
Meldinger: 625
Blog Entries: 1
Standard Piper i slangen

Ja da var det på'n igjen
I natt lå jeg våken og hørte plutselig det peip inne fra stua. Eller, ikke piping. Beste måten å forklare det på er vel at det hørtes ut som en sliten pipeleke som bikkjene har, som det nesten ikke er mer pip igjen i, om dere skjønner.. Kanskje som en plystring uten så mye lyd.
Etter hva jeg har skjønt så kan det komme av to ting; Hamrester i nesa og luftveisinfeksjon...
Det er jenta det er snakk om og hu har jo som dere kan lese i en annen tråd hatt problemer med hamskifte før. Siste hamskifte gikk bra, og når jeg studerer henne kan jeg ikke se noen rester i nesa eller det området.
Er det da bare å trekke den konklusjonen at det er snakk om luftveisinfeksjon, og ture til vetrinær med hu?
Hva vil det si at hu har det i så fall?
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 11:42   #2
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Kan det ikke være et tegn på at den er forkjølet da? Syntes og huske at jeg har lest det noen sted..
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 11:59   #3
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Standard

Vet ikke.. Uff, trenger virkelig ikke mer syke dyr nå.. Måtte avlive jente leosen her om dagen også, så vil ikke ha mer trøbbel nå :'(
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 12:04   #4
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

oi, kondolerer :'(
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 12:33   #5
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,721
Blog Entries: 12
Standard

Se etter nesebobler.
Prøv å pirk opp munnen med en skrellet Qtip (slik at ikke bomullen sitter fast i tennene) og se om det er unormalt mye spytt i munnen på den.

Hva er temperaturene nøyaktig? Hvor mye fukt er i terrariet? Hvis mye fukt, ikke spray mer og la det tørke.
Står terrariet i trekk? har du luftet med en ytterdør eller vinduer i rommet?

Hvis det er forkjølelse, så er det viktigste at det er lite fukt, og noen hakk høyere temperatur. Få tørket snørret, liksom.
Hvis du plutselig finner slangen gapende lenge, (ikke gjesp, men med munnen hengende åpen) så er det rett til dyrlegen asap.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-05-2010, 14:10   #6
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Se etter nesebobler.
Prøv å pirk opp munnen med en skrellet Qtip (slik at ikke bomullen sitter fast i tennene) og se om det er unormalt mye spytt i munnen på den.

Hva er temperaturene nøyaktig? Hvor mye fukt er i terrariet? Hvis mye fukt, ikke spray mer og la det tørke.
Står terrariet i trekk? har du luftet med en ytterdør eller vinduer i rommet?

Hvis det er forkjølelse, så er det viktigste at det er lite fukt, og noen hakk høyere temperatur. Få tørket snørret, liksom.
Hvis du plutselig finner slangen gapende lenge, (ikke gjesp, men med munnen hengende åpen) så er det rett til dyrlegen asap.
Er hos far min akkurat nå, så skal sjekke ordentlig etterpå når jeg kommer hjem. To ting jeg i alle fall kan svare på med en gang er at det er rundt 50% fukt der nå, som ingen er i hamskift, men var jo betydelig høyere i hamskift perioden til jenta.
Trekk er det ikke i terraet da vi i vår kjellerleilighet aldri har noe vinduer åpne, og døren kun er oppe når vi går inn og ut.
Eksakt temperatur må jeg sjekke med termometer etterpå men er vel ca romtemperatur (24-25) i terraet. Slangene ligger som oftest i hjørnet hvor varmematta er plassert og jenta er god og varm hver gang jeg tar i henne.
Har ikke sett tegn til bobler og spytt og har heller ikke sett henne gape. Men skal se nærmere på dette etterpå, så kommer med mer info da.
Svar med sitat
Gammel 21-05-2010, 09:21   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2008
Sted: buskerud
Meldinger: 392
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av dragoon88 Vis post
Er hos far min akkurat nå, så skal sjekke ordentlig etterpå når jeg kommer hjem. To ting jeg i alle fall kan svare på med en gang er at det er rundt 50% fukt der nå, som ingen er i hamskift, men var jo betydelig høyere i hamskift perioden til jenta.
Trekk er det ikke i terraet da vi i vår kjellerleilighet aldri har noe vinduer åpne, og døren kun er oppe når vi går inn og ut.
Eksakt temperatur må jeg sjekke med termometer etterpå men er vel ca romtemperatur (24-25) i terraet. Slangene ligger som oftest i hjørnet hvor varmematta er plassert og jenta er god og varm hver gang jeg tar i henne.
Har ikke sett tegn til bobler og spytt og har heller ikke sett henne gape. Men skal se nærmere på dette etterpå, så kommer med mer info da.
Jeg kjører ingen av mine kp så kaldt!

Den kalde delen i de største kp terraene detter kansje til 26 på det aller kaldeste punktet under ventilen om natta.
Ligger på 27-28 på den kalde siden og 31-32 på den varme siden med hotspott på 36+.
Dette er sikkert ikke optimalt men de ligger mest på den varme siden her også så det er ikke nødvendig å slippe tempen så langt ned.
Jeg har aldri lest et fakta ark om kp som anbefaller 24-25grader som grunn temp i kp terra har du?
Få opp tempraturen i terra med en gang! Til teppene mine ble jeg anbefalt å kjøre 32-33 i hele terra når di har luftveisinnfeksjon.
Om dette ikke hjelper og\eller symptomene som cam nevnte kommer så må du til dyrlege. Da kan det bli daglige innjeksjoner med antibiotika.
evak er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-05-2010, 11:45   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

25 på kalde siden og rundt 30-32 på den andre siden pleier å funke fint her. Jeg har ikke hatt noen problemer med det.

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-05-2010, 13:54   #9
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Standard

Jo jeg har lest at 25 grader er grei temperatur på KP som generell temp i terraet, altså det som blir tempen på kalde siden..
Men nå har jeg sjekket eksakt og temeratur ligger litt over.
I kalde delen av terraet er tempen 26, og i varme delen er tempen 30-32 grader.
Etter å ha sjekket grundig kan jeg ikke finne unormalt mye spytt som du spør etter cam. Kan fortsatt heller ikke se tegn til disse neseboblene.
Siden i går natt har jeg hørt pipingen en gang, og det var da jeg skulle ta henne ut. Først hveste henne, så gikk det over i svak blåse-piping, også "smalt" det liksom før det pep sterkere. Om jeg skal komme med en hypotese nå, så må det være at det sitter en hambit inne i nesa hennes som man ikke kan se. Og når hun blåser ut så flytter den på seg slik at lydene blir forskjellige og det "smellet" kommer at av hambiten plutselig flyttet på seg.
Hva trur dere? Om dette er tilfellet, hvordan skal jeg få den ut? Må man bare vente på neste hamskift å se eller?
Svar med sitat
Gammel 21-05-2010, 13:58   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Mm, syns ikke dette høres veldig kritisk ut. Cleo lager litt pipelyder nå og da selv (ikke ofte, men rundt 1 gang i uka eller sjeldnere), og hun har vært friskmeldt for forkjølelse i 2 år nå.

Så lenge du ikke ser mye spytt, nesebobler eller at slangen gaper etter luft, så er det forholdsvis "trygt". Men jeg ville allikevel bumpet opp temperaturene noen grader på begge sider, og fulgt godt med. Ta slangen inntil øret, og hør om pipingen kommer hver gang hun puster, eller bare når hun anstrenger seg/du holder rundt lungene på henne.

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva kan slangen hete? Bredo Småprat 6 21-03-2009 09:16
Bade slangen?? kirstey Helse og sykdommer hos reptiler 8 29-02-2008 13:15
Reise fra slangen.. kirstey Snoker 12 24-02-2008 22:45
Hjelp til slangen! stinelur Fôrdyr 3 06-12-2007 19:59
Hva driver slangen min på med? neED2k Helse og sykdommer hos reptiler 1 27-10-2007 03:12

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 00:01.