"

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-03-2010, 22:54   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2010
Meldinger: 22
Standard Red Tailed Boa

Hei hei,

Er ny her paa forumet, og er glad jeg snublet over denne norske siden om reptiler!

Jeg er i Australia aa studerer for tia, men returnerer til norge i sommer. Jeg har sendt mail til mattilsynet og spurt om tillatelse til aa ta med en slange til Norge, og de sa de ville se paa saken. De har sendt soeknaden videre til en veterinaer som jeg er i kontakt med naa, som skal granske saken videre for aa se hvilke muligheter jeg har for aa faa det gjennom.

Jeg har vel igrunn ikke store sjangsen for aa faa det igjennom, men lov aa haape. =)

Men til spoersmaalet. Jeg har sett paa mange typer slanger jeg har lyst paa, og er utrolig vanskelig aa bestemme seg for en. Og det met at folk sier man burde gaa for en lett liten slange foerst er jeg ikke helt enig i, da slangene fint kan leve i 20-30 aar. Har ikke plass til mange slanger, saa vil heller gaa for en jeg liker i starten. Kjoepe den som liten, og ta godt vare paa den de neste 20-30 aarene.

Jeg har lyst paa en red tailed boa, og da gjerne en hann, siden de ikke blir like voldsomme som hunnene. Noen som har noen erfaring med disse, eller lignende slanger?
Aapen for alle tips og annbefalinger, men er paa utkikk etter erfaringer ogsaa =)

Paa forhand takk,
Stian
Stianbl er offline   Svar med sitat
Gammel 01-04-2010, 16:29   #2
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland. Ja, Hadeland......
Meldinger: 635
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (3)
Standard

tror du kan glemme å få slangen lovlig inn i Norge. du burde egentlig ikke ha med noe inn uansett, siden det er så mange som allerede har dem. opptil 100 000 ulovlige reptiler i Norge, og en stor andel av disse er Red Tailed Boas. det er mange her som har erfaring med disse slangene, men så kan du også registrere deg her:

Repti.net - Your reptile portal

og legge ut en tråd der med samme tekst. der er det flere folk med slanger der enn her, i hvert fall flere som er aktive. der har du også en kjøp og salg-seksjon, der det selges utstyr og dyr. der jeg og mange andre fant sine reptiler mange nye annonser hver dag. tror ikke du får lov til å ta med slange inn, men uansett, lykke til og velkommen hjem til sommeren
Gammel 20-04-2010, 16:12   #3
Reptilfreak

Standard

Haha, fant foerst ut naa at man kunne velge norsk paa repti siden. =P
Saa det er faktisk folk som selger innad i norge ja..

SKal bruke litt tid paa det forumet for aa sjekke ut litt diverse annbefalinger, men jeg er ikke veldig interresert i aa smugle inn slange til Norge.

Venter paa tilbakemelding ifra mattilsynet saa tar jeg det derfra =)
Gammel 20-04-2010, 16:22   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Akershus
Alder: 28
Meldinger: 108
Standard

du trenger heller ikke smugle slangen. slangen du er ute etter er veldig vanelig i hobbyen og er 0 stress og få tak i her i norge. ved hjelp av "kjøp og salg" på repti.net f.eks?
Naitsh er offline   Svar med sitat
Gammel 20-04-2010, 16:35   #5
Reptilfreak

Regnskogsmamba sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Østfold
Alder: 35
Meldinger: 52
Standard

Hei du, Mener jeg har sett boa unger til salgs på repti for 750 kr så hadde ikke giddi og smugla da nei, de er sikkert ikke mye billigere i Australia Men lykke til..!!
Regnskogsmamba er offline   Svar med sitat
Gammel 20-04-2010, 17:07   #6
Reptilfreak

fanden sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 330
Standard

Med boa gjelder det hva slags boa du vil ha om vil bare ha en vanlig bastard boa eller en ren boa som feks lokaliteter som surinam og guynea e.l de rene er det ikke så mange av å oppdrive i Norge. vil du lære litt om de forskjellige boa som er kan du se her Reinrassige Boa constrictor - True Boa constrictors
Gammel 20-04-2010, 19:11   #7
Reptilfreak

Standard

Takker for mye svar =)

Tror ikke jeg tar sjangsen paa aa smugle inn noe nei. Skal ta og lese grudnig gjennom den sia du sendte fanden, og see om jeg blir enig med meg selv med hva slags boa jeg vil ha =)

Jeg saa de boa ungene til 750 kr ja. Ikke helt gal pris det. Men tror det var Boa C.I, uten at jeg er sikker. ser ikke ut til at folk spesifiserer de veldig paa salgs siden der. alle sier bare boa constrictor.

-

Men saann generelt sett: hva annbefaler dere av praktiske grunner som husdyrslange?
Selve stoerrelsen er egentlig ikke ett problem for meg, saa lenge det ikke er heeeeelt villt. Problemet mitt er at jeg vil ha en rolig slange, som jeg kan stole paa (saa godt som mulig). Var foerst borte i carpet pythons, men liker ikke at de er saa tynne. Liker egentlig Boa C.I veldig bra, men skulle gjerne hatt fargen og renheten til Boa C.C. (men hoerer de kan ha daarlig temp?)

Skal se om jeg poster paa repti ogsaa, men foreloepig er jeg bare ute etter informasjon =)

Sitter "barnevakt" for en Jungle Carpet Python her naa, for en kar jeg traff paa her i Australia. Morro. Han hadde lyst aa la meg passe paa den ene jcp'en til jeg skal hjem, siden jeg ikke kan ha det lovlig i norge. saa det er veldig morro. Men de er ikke veldig store av seg da.
Gammel 20-04-2010, 21:11   #8
Reptilfreak

fanden sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 330
Standard

Husk ingen slanger er tamme som det oftes sies i annonser de kan være vandt med å bli håndtert men skal du ha slange må du bare forvente deg at du kommer til å bli bitt enten før eller senere .
Har selv en kongpyton hun som skal egentlig være ganske rolige av seg og heller krøller seg i en ball som forsvar. jeg tror denne dama var vekke fra skolen den dagen de lærte det for hun biter og driter istedenfor
Gammel 21-04-2010, 08:45   #9
Reptilfreak

Regnskogsmamba sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Østfold
Alder: 35
Meldinger: 52
Standard

Hei igjen. Jeg har hatt boa c.c og boa c.i sånn ca i 5 år. Har ikke merket noe forskjell på oppførsel av disse. Grunnen til at folk bare kaller det boa constrictor på repti er for at de ikke er renrasige som fanden sier. Disse er gjerne kjøpt i dyrebutikk i sverige eller avla opp på hjemme basis Disse er veldig vanelige og ha som kjæledyr og de har rykte på seg for og være rolige, men ja det finnes hissige individer men det gjør det av mennesker også. Får du tak i en juvenil som er snill og spiser bra så har du kommet langt. Dette er kjempe flotte dyr som jeg forelsket meg i ved første øyekast! Men husk en dag kan man plutselig helt uprovosert få seg et bitt, men sånn er det med dyr
Og boa c.i er gjerne litt dyrere så var nok ikke det som lå på repti. Får kjøpt boa c.c unger på messe langt inn i sverige for 400 sek men da har du smuglinga foran deg så jeg mener det er verdt og handle i Norge for noen hundrelapper ekstra. Skal du ha regnraset dyr må du nok over grensa. Så det jeg anbefaler er en som er Norsk fødd vanelig boa c.c da slipper du utrolig mye pes.
Lykke til og velkommen til en flott hobby..
Regnskogsmamba er offline   Svar med sitat
Gammel 21-04-2010, 13:13   #10
Reptilfreak

Standard

@fanden: Ja vet de ikke kan regnes som "tamme", men uansett er det til en viss grad tamhet. Tam betyr ikke at den gaar og henter avisa om morran, men betyr at den blir vandt med deg og stoler paa deg, og det vil jeg jo si slangene gjoer =) Men skjoenner hva du sier, og er klar over at ulykker skjer, og bitt kan forekomme. Jeg er ikke redd for aa bli bitt (ikke veldig i hvertfall), da smerte er noe man kommer fort over, men er redd for om slangen kan vaere potensielt farlig for meg. Men saa lenge jeg ikke legger den direkte rundt halsen burde det vaere greit regner jeg med.

har sett paa ball pythons ogsaa, men vet ikke. Liker i grunn de aller fleste typene av slanger, og naa sitter jeg som nevt barnevakt (forde jeg har lyst aa passe paa slanger her i Australia mens jeg har mulighet, uten aa kjoepe) for en Jungle Carpet Python, og hun er ett flott eksemplar. (legger ved bilder under) Men jeg kunne tenkt meg en slange hakke stoerret i fremtiden. Faktisk har jeg ogsaa lyst paa en melke snok, da de ser utrolig kule ut, og mange kjenner igjen moensteret og fergen paa de =) Men det er jo en helt anna type slange. Tror kanskje jeg gaar for 2. en liten melkesnok og en boa. =)

@regnskogsmamba: Jeg har lyst paa ett bra idnivid naar jeg foerst skal investere og starte med dette, da slangen fint kan leve i opp til 30 aar.. Saa jeg har ikke lyst aa bare hoppe i det, for saa aa bytte senere. Vil kjoepe slange som liten, og vaere der til en hver tid saa den blir vandt til meg, og saa jeg setter mer pris paa den jeg har. Saa skal utforske mer foer jeg bestemmer meg for en slange. Liker ogsaa veldig godt en morph av boaene. Husker ikke hva den heter, men den er oransje/rosa aktig paa flekkene, og ellers hvit/lys-oransje. Men ja, er boa jeg liker best foreloepig.

Takker for all hjelpen, og skal ser mer paa hvordan det er med breeders i Norge, og evt. hvordan det er aa faa inn en slange i Norge over grensa. Er vel ikke akkurat det de sjekker oftest om man passerer svinesund da. Burde vaere lett og gjemme en liten juvelin i bilen en plass..

Her er ett par bilder av Jungle Carpet Python som jeg passer paa her naa. Har hatt ho i 3 dager naa, og gav ho en mus foerste dagen. Skal gi ho mat en gang i uka ca. Men ja, dette er foerste gang jeg har tatt henner ut og holdt henne. Hun var overraskende rolig, og ikke noe biting eller noe. Utrolig grei slange, og nyskjerrig =)

Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Golden Tailed gecko... GekkoGalaksen Agamer 4 03-05-2008 09:39
Borneo Short Tailed Pythons.. CamStatic Boa og pyton 6 14-03-2008 03:57
spørsmål ang red tailed boa latina Småprat 3 24-04-2007 14:36

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:05.