"
Gammel 10-03-2010, 14:19   #1
Reptilfreak

tori sin avatar

Medlem siden: May 2009
Sted: stavanger
Alder: 26
Meldinger: 56
Standard forstoppelse

kordan oppdager ein om boaen din har forstoppelse?
boaen er 2år i sommer 110-20cm lang, blir normalt foret, kor ofte "skal" de skite?
tori er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 15:24   #2
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 94
Standard

Det er i grunnen ikke noe eksakt svar på hvor ofte de skal gjøre fra seg. Det kommer an på hvor ofte du mater, temperatur osv. Men ofte vil kryp gjøre fra seg relativt kjapt etter et stort måltid. Dersom du mistenker at boaen din har forstoppelse kan du sjekke underlaget du har den på, finner du noen ekskrementer der?

Dersom du ikke gjøre det kan du f.eks. prøve å bade boaen litt i lunket vann, dette får ofte fart på prosessen.
Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 16:16   #3
Reptilfreak

tori sin avatar

Standard

thanks.
eg mater dem 2-3 passe store mus kvar 9-13 dag, tempen i terrariet er bra og luftfuktigheten også bra. sist de "tømmte tarmen" er vel for en måneds tid siden (da eg fikk dem) og de har fått mat 3 ganger etter dette, ser ikke noe rester etter ekskrementer av noe slag, bruker bark som underlag, og etter som eg husker var skiten godt gjenkjennelig og lukta absoult ikke godt

som sagt eg fikk dem for rundt en mnd siden av en bekjent som ikke kunne ha dem lenger, har lest veldig mye om disse dyra, men man kan jo altid lære noe nytt, og som "beginner" er d tryggere og spør enn og sitte og se på ;o
tori er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 16:24   #4
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 94
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av tori Vis post
thanks.
eg mater dem 2-3 passe store mus kvar 9-13 dag, tempen i terrariet er bra og luftfuktigheten også bra. sist de "tømmte tarmen" er vel for en måneds tid siden (da eg fikk dem) og de har fått mat 3 ganger etter dette, ser ikke noe rester etter ekskrementer av noe slag, bruker bark som underlag, og etter som eg husker var skiten godt gjenkjennelig og lukta absoult ikke godt

som sagt eg fikk dem for rundt en mnd siden av en bekjent som ikke kunne ha dem lenger, har lest veldig mye om disse dyra, men man kan jo altid lære noe nytt, og som "beginner" er d tryggere og spør enn og sitte og se på ;o
Vist du har gitt den mat 3 ganger over en måned og ikke kan se noen form for ekskrementer i barken så begynner det hale ut litt, Den burde ha gjort fra seg på denne tiden. Som du skriver så er det vanskelig å ta feil av dritten, den lukter og har gjerne en del hvitt i seg (urinen er hvit).

Du kan jo prøve å bade den en gang og se om det kommer noe ut av den, gjør dette i lunkent vann.
Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 16:27   #5
Reptilfreak

tori sin avatar

Standard

will do!
om dette ikke hjelper ka bør ein gjøre da?
tori er offline  
Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 16:32   #6
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Da vill jeg tro en veterinær burde kontaktes..
Svar med sitat
Gammel 10-03-2010, 21:40   #7
Reptilfreak

tori sin avatar

Standard

ok thanks. se om eg får løst det, om det kommer noe ellers så får eg nok bare finne meg en pet doc =)
tori er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-03-2010, 12:23   #8
Reptilfreak

Tony sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
Alder: 24
Meldinger: 1,107
Blog Entries: 14
Standard

du kan prøve med litt grønnsåpe vann på analen.. ha en liten skål med vann, så en kork med grønnsåpe.. vannet kan ha en temp på 37grader ca..

bruk q-tip til å smøre på med. om en slange sliter med å drite, så går det ikke mange timene før den driter etterpå
og forøvrig, badevannet som du kan bade den i, kan også holde 37grader
Svar med sitat
Gammel 11-03-2010, 12:30   #9
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,721
Blog Entries: 12
Standard

Mja.. jeg vet det er lett å bli litt "Hysterisk" når det gjelder slanger som ikke bajser.

Jeg har selv en kongepyton som ser ut til å ikke ville bajse før hun nesten ser ut som hun skal eksplodere. Med henne så hjelper det ikke bad heller, men hun har hittil alltid klart å få det ut selv.

Slanger flest blir lett stresset av å bli plassert i en beholder med vann hvor de ikke kan stikke av, så som oftest vil de fleste slanger bajse da, selv om de ikke har så mye å presse ut. Så du kan prøve å sette boaen i vann, la det gå rundt 20-30 minutter, husk å passe på slik at ingenting går galt, og hvis det fortsatt ikke har kommet noe, kan du lett massere litt på magen.

Men, 3 mus pr 9-13 dag, du burde egentlig gått over til medium rotter. Tror 3 "passe store mus" til en slange på over 1 meter blir litt lite. Så det kan også være grunnen til hvorfor den ikke har bajset stort enda...

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-03-2010, 12:26   #10
Reptilfreak

tori sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Mja.. jeg vet det er lett å bli litt "Hysterisk" når det gjelder slanger som ikke bajser.

Jeg har selv en kongepyton som ser ut til å ikke ville bajse før hun nesten ser ut som hun skal eksplodere. Med henne så hjelper det ikke bad heller, men hun har hittil alltid klart å få det ut selv.

Slanger flest blir lett stresset av å bli plassert i en beholder med vann hvor de ikke kan stikke av, så som oftest vil de fleste slanger bajse da, selv om de ikke har så mye å presse ut. Så du kan prøve å sette boaen i vann, la det gå rundt 20-30 minutter, husk å passe på slik at ingenting går galt, og hvis det fortsatt ikke har kommet noe, kan du lett massere litt på magen.

Men, 3 mus pr 9-13 dag, du burde egentlig gått over til medium rotter. Tror 3 "passe store mus" til en slange på over 1 meter blir litt lite. Så det kan også være grunnen til hvorfor den ikke har bajset stort enda...

takk. ja eg gir de de siste musa nuh så blir d rats^^

eg ser de har urinert nå da, kansje det er et bra tegn? gir de til helga så får eg iverksette noe
tori er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Forstoppelse junior Helse og sykdommer hos reptiler 1 03-08-2009 00:11
Forstoppelse hos leos? Soli Leopardgekkoer og andre Eublepharis 20 10-11-2008 20:10
Forstoppelse hos leo? Renor Leopardgekkoer og andre Eublepharis 23 16-10-2007 11:09
Forstoppelse... Jon83 Skilpadder 3 05-02-2006 21:42
steppis med forstoppelse. straymond Helse og sykdommer hos reptiler 2 19-09-2005 21:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:58.