"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Slanger > Boa og pyton Er slangen smart nok til å trekke seg unna altfor varme vegger?

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-01-2010, 23:14   #1
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 563
Blog Entries: 12
Standard Er slangen smart nok til å trekke seg unna altfor varme vegger?

hvis deler av tittelen blir borte: Er slangen smart nok til å trekke seg unna altfor varme vegger?

hvis man fester varmematte under terra og på veggen, og tempen inni terra blir 30 grader i den varme delen, blir jo også glasset varmet til enda høyere temperaturer. jeg ser jo at slangen min trives med å ligge nesten klistret mot veggen der varmen kommer. rett innenfor (ikke på glasset) er tempen 31 grader, som jeg har lest x antall care sheets om at skal være flott på den varme delen. jeg kjenner at glasset er varmere enn 31 grader, og jeg tenker da litt sånn halv-filosofisk og lurer på om slangen trekker seg unna hvis den blir for varm. det er ikke varmt nok til at jeg brenner meg på det, så der kan man ta det med ro, men så har vi det gamle klassiske ordet hvis.
Svar med sitat
Gammel 13-01-2010, 23:20   #2
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
Meldinger: 625
Blog Entries: 1
Standard

Er vel ikke snakk om hvor smart den er, men heller det at de ikke er så flinke på kjenne selv hvor varmt det er før det er for sent. Ettersom jeg har forstått da..

EDIT: Så med andre ord, om du vet at varmen er for høy, så må du regulere den..
Svar med sitat
Gammel 13-01-2010, 23:25   #3
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 563
Standard

for meg ser det ut som om min trives med den varmen. presser seg mot glasset der det er varmest, og der det er varmest brenner ikke jeg meg, så tror nok ikke varmen er for smart. tenkte egentlig mer på om slangen hadde instinktene til å trekke seg unna hvis det ble for varmt de har vel samme nervesystem som oss, så ved riktig stimulus så merker den at noe er galt(smerte)?
Svar med sitat
Gammel 13-01-2010, 23:32   #4
Reptilfreak

dragoon88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Meldinger: 625
Blog Entries: 1
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Rawhin Vis post
for meg ser det ut som om min trives med den varmen. presser seg mot glasset der det er varmest, og der det er varmest brenner ikke jeg meg, så tror nok ikke varmen er for smart. tenkte egentlig mer på om slangen hadde instinktene til å trekke seg unna hvis det ble for varmt de har vel samme nervesystem som oss, så ved riktig stimulus så merker den at noe er galt(smerte)?
Nja, jeg mener fortsatt at de ikke kan merke varme/smerte fort nok.
Om du leser litt på andre tråder her inne så ser du at varmestein i terrarier blir frarådet på det sterkeste, fordi om den blir ødelagt og blir overopphetet kan dyret få alvorlige brannskader, fordi det ikke merker selv at det er for varmt.

Jeg har ikke noen førstehånds erfaring med brannskader på reptiler, så skal ikke utale meg 100% sikkert ang dette. Men jeg mener at det er bedre føre var enn etter snar, og at du bør senke varmen om du vet det er varmene enn nødvendig
Svar med sitat
Gammel 13-01-2010, 23:33   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,308
Blog Entries: 4
Standard

Finnes nok av skrekk historier om slanger som har "varmet" seg på varme lampene med dertil svidde resultater.. Ligger noen tråder om akkurtat dette her på reptilfreaks om jeg ikke husker helt feil.
Med andre ord, slangen er verken smart nok eller føler at det blir for varmt før det er for sent.
Frogger er online nå  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-01-2010, 13:38   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,721
Standard

Hmm.. Vel, i teorien så flytter jo reptiler seg om det blir for varmt. Men jeg tror ikke de har helt den mekanismen til å føle det når det blir BRENNvarmt?

Som Frogger sier, så er det haugevis av hendelser med slanger som har fått skader fra for varme steder. Jeg har nå en slange som har noen få brennmerker på ryggen (dette er arr som har leget, skjedde hos forrige eier), og det kommer av sprinklene som skulle holde slangen vekk fra varmekilden. Istedenfor så har han sikkert klemt seg godt under disse sprinklene, og fått de små brennmerkene.

Så ja.. for varme kilder i et terrarium er ikke noe å spøke med. Føl på varmen selv, er den så varm at du må trekke hånda fort unna med en gang, så er det jo logisk at det er for varmt for dyret ditt også.

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-01-2010, 15:04   #7
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Alder: 29
Meldinger: 300
Blog Entries: 8
Standard

Vil og legge til at "varmeoppbygging" spiller vel også inn her. En varm vegg blir fort varmere når en slange ligger og "sperrer" varmen inne.
Svar med sitat
Gammel 14-01-2010, 19:46   #8
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Bare en tanke.. Det finnes jo veldig billige akvarie bakgrunner på dyrebutikker. Det kunne jo kanskje gått ann å plassere en slik billig bakgrunn i terrariet der du har varmematten opp etter veggen, slik at slangen ikke legger seg direkte på glasset

Mvh Kristoffer
Svar med sitat
Gammel 22-01-2010, 22:41   #9
Reptilfreak

Azuten sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 14
Standard

Hei! Jeg har to Boa Constrictorer... de er ganske flinke til å regulere temprturen sin selv... Jeg har lagt in i noen steiner som blir sånn passe varme og det ser ut som om de trives der.. men blir det får varmt til dem legger de seg i vannet sitt og kjøler seg ned... vil egentlig tro at alle slanger/ormer gjør det om de har nok vann til å kveile seg oppi... mine bruker å legge hele kroppen under vann får å kjøle seg ned... så vil tro at de skal greie å regulere varmen sin selv egentlig.. varme matten min ligger ved glasset også så glasset blir ganske varmt... men likevel så ser det ut som om de trives der... enkelte ganger ser det faktisk ut som om de smiler når de ligger der... men det kan jo bare være fantasien min som løper litt løpsk akkurat på det da
Azuten er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Bade slangen?? kirstey Helse og sykdommer hos reptiler 8 29-02-2008 13:15
Reise fra slangen.. kirstey Snoker 12 24-02-2008 22:45
Hjelp til slangen! stinelur Fôrdyr 3 06-12-2007 19:59
smart hann her. finna Taranteller 7 17-02-2005 15:15

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:53.