"
Gammel 05-11-2009, 21:52   #1
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 167
Standard Giganter i terrarium

La ut dette innlegget på repti.net for å skape litt diskusjon rundt temaet, så tenkte jeg skulle legge det ut her også. Føl fri til og komme med meninger.

Giganter i terrarium
Tenkte bare å skape litt diskusjon rundt temaet større kjempeslanger og større varaner i terrarium, da jeg ser en noe jeg vil kalle en "skremmende" utvikling på dette i Norge.

Jeg ser til stadighet folk som anskaffer seg å selger igjen arter av slanger som tigerpyton (python molurus sp) Nettpyton (Python reticulatus) og Amteyst pyton (Python amethistina). Jeg har også fått med meg at Varaner som Nilvaran (Varanus niloticus) og Asiatisk Båndvaran (Varanus salvator) har vært ute for salg.

Det jeg lurer på er hva en del folk tenker når de anskaffer seg overnevnte arter, og hvor realistisk syn de har på hva de egentlig har tatt inn i huset, og hva det kreves, av plass, utstyr og erfaring for og gi disse dyrene et tilfredstillende liv i fangenskap.

Jeg vil ikke høre eller kommentere svar som sier "at man kan holde disse slangene i racks og plastbokser". Jeg vil høre fra folk som har og eier slike dyr, hvordan de holder de, størrelse på terrarier, hvor store de er og hvor lenge de har hatt de.

Jeg har sett og vet at disse slangene og øglene ofte er og få tak på på Svenske messer, kansje med unntak av Båndvaranen. De er da ofte unge, eller rundt 2m for slanger. Mye koster de som oftest ikke heller, med mindre de er av en eller annen morf noe denne tråden ikke handler om.
Jeg ser helt klart fascinasjonen i og eie en slange som blir fem til seks meter lang, men jeg tviler på at noen som kjøper en slik når den er 50cm lang har et realistisk syn på hvor stort det er eller hvor mye plass et slikt dyr krever når det når denne lengden.
Det virker som de fleste som kjøper disse slangene eller øglene er helt uforbredt på hva som venter de, og de fleste kvitter seg med de når de når en lengde opp mot 3 meter, selv om gjennomsnitter på tigerpytoner til salgs her på repti virker som det ligger på 2 meter.

Jeg skal ikke gå så mye inn på farlighetsgraden av disse dyrene, da det er sjeldent ulykker inntreffer, men dette er også noe og ha i bakhodet når man eier en slange av ovenevnte art.

Men, når det kommer til skader forsaket av store reptiler kommer man inn på varaner. Varan familien har medlemmer som oppnår imponerende størrelser og er utstyrt med en enormt kraftig hale som kan levere krafitge slag, og tenner og klør som kan gjøre alvorlig alvorlig skade.
Hvordan huser man et slikt dyr? Både Nilvaranen og Båndvaranen er sterkt tilknyttet vann, som de både jakter i og bruker som beskyttelse når farer truer på land. Varaner er aktive dyr og kan ofte påtreffes i full fart på jakt etter mat eller på leting etter åtsler.

Begge oppnår lengder opp mot to meter, men båndvaranen kan bli større. I motsetning til Nilvaranen er i naturen en sky øgle, som raser av gårde ved den minste antydning til fare, men trengt opp i et hjørne vil den forsvare seg med de våpen naturen har utstyrt den med og kan bli ekstremt aggresiv, og påføre motstanderen alvorlige skader. I motsetning til sin Afrikanske slektning virker Båndvaranen noe mer rolig i gemytt og lettere håndterlig, dette kan bero på flere faktorer i dens naturlige miljø, men jeg betviler ikke at dette fort kan snu hvis den skulle føle seg truet.
Begge disse øglene har jeg sett til salgs på svenske og tyske messer, jeg tviler ikke på at det finnes folk der ute som er kapable til og gi disse et tilfredstillende hjem, men det er en dråpe i havet er jeg redd.

Så hva mener dere om og anskaffe seg reptiler som blir så store og som kan være potensiellt farlige for eier? Fra et dyrevelferdsmessig syn syntes jeg dette er helt uakseptabelt. På meg virker det som at mange av disse dyrene anskaffes på impuls da de ofte er små og iøyefallende når de ligger på en seng av spon i en plastboks på 30x30x30cm. Men få skjønner vel egentlig hva de har dratt inn i huset og hvor store de vil bli, og hva det vil koste for og sørge for at de får et godt liv i terrariet eller rommet som jeg mener disse dyrene trenger. Hva tenker egentlig folk som kjøpe disse dyrene?
Jeg tror standard tankegangen er: Jeg kan ha den i et 900liter til den blir to meter og da er mest sannsynlig livsituasjonen min annderledes da jeg har kjøpt hus, eller flyttet for meg selv eller hva det nå måtte være, så da får jeg plass til den.
Men slik ender det sjelden virker det som.
De fleste ender opp her på repti til salgs og ender som gjenngangere til de dør av stress eller sykdom.

Ingen av de arter jeg har skrevet om i denne tråden vil noengang bli lovlige i dette landet så hvor ligger behovet for og skaffe seg disse enorme reptilene?

Mvh
Kriss
Kriss er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-11-2009, 23:20   #2
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Det er bra du stiller disse kritiske spørsmålene Kriss!
Så store aktive dyr som Nilvaranen fortjener mer en et bur eller et rom og det er bra at folk som deg som vet mye tar opp dette.
Skal følge med på diskusjonen din der inne.
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-11-2009, 10:15   #3
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
Meldinger: 3,721
Blog Entries: 12
Standard

Hmm..

Jeg kjenner vel kun to mennesker i Norge som har store slanger, en fullvoksen tigerpyton hanne, og en rundt 1,5-2 meter lang tigerpyton bebis. Pluss en kongeboa som det også begynner å bli en fin størrelse på.. Pluss en annen kar som har 2 fullvoksne tigerpyton jenter, pluss en hel haug med boaer.. tror det var rundt 4-5 boaer sist jeg var der?

Nå kan det vel uansett stilles litt kritikk til holdet hos disse menneskene, da de har et stort bur, og tigerpytonene bor sammen med kongeboaene, bortsett fra den lille tigerpytonen som bor i et skap som har blitt gjort om til terra.
Men person nummer en har gjort om halvparten av et rom til et terrarium. De har hele takhøyden å klatre på, flere platåer de kan ligge på, pluss en svær trestamme i midten med masse sterke greiner. Terrariet er vel rundt 210-220cm høyt, og rundt 250cm langt. Jeg vil egentlig si at det terrariet ser stort nok ut for de to slangene som bor der. Og såvidt jeg vet, så har eier absolutt ingen tanker om å kvitte seg med dem selv om de blir store.

Person nummer to har som sagt 2 tigerpytons og en haug med boaer, disse bor på et helt rom ombygd til "terrarium". Der er det en stor trestamme å klatre på, et svært badekar med vann (som kunne vært vasket oftere..), og hele rommet er vel rundt 4 meter langt og bredt. Nøyaktige mål har jeg ikke i hode, men det er iallefall fint plass til to badekar etterhverandre langs sidene iallefall.

Ellers er jeg jo i kontakt med fler nettpyton og tigerpyton fanatikere i USA, men du ville jo ikke høre om de som har de i rack-liknende systemer.. (dog jeg tror de har sine dyr i lave, lange terrarier fremfor plastbokser)

Jeg selv har egentlig en ganske nøytral holdning til tigerpytons.. De 4 tigerpytonene jeg kjenner er snille som lam, hverken freser eller hogger, og har visstnok aldri gjort det heller ifølge eierne. Betyr jo absolutt ikke at alle tigerpytons/store slanger er sånn, jeg har hørt om "monstre" også , men som personlig erfaring så har det hittil bare vært bra.
That being said, så er jeg ganske sikker på å aldri ha noe slikt i hus. Nøyer meg med å få "leke litt" med de vi kjenner når vi er på besøk..

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
CamStatic er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-11-2009, 16:50   #4
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Veit om en her i Byen som hadde en nett python på 3,5 meter, hissig som fy, sammen med denne hadde han 2 små klippe pythoner og en liten grønn anakonda, og en liten grønn tiger python. i ett terra jeg tipper var 900 liter.
i et likt terra ved siden av var det en 3,5 lang tiger python hue han passet på. Plutselig dro han på verdens reise, så en del av det ble solgt, det andre ble passet av folk, har sett flere av disse dyrene har blitt solgt flere ganger på repti..
mr-repti er online nå  
Svar med sitat
Gammel 09-11-2009, 07:28   #5
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
Meldinger: 488
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mr-repti Vis post
Veit om en her i Byen som hadde en nett python på 3,5 meter, hissig som fy, sammen med denne hadde han 2 små klippe pythoner og en liten grønn anakonda, og en liten grønn tiger python. i ett terra jeg tipper var 900 liter.
i et likt terra ved siden av var det en 3,5 lang tiger python hue han passet på. Plutselig dro han på verdens reise, så en del av det ble solgt, det andre ble passet av folk, har sett flere av disse dyrene har blitt solgt flere ganger på repti..
Hadde ikke han både grønn og gul anakonda?

Pekken er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-11-2009, 08:34   #6
Reptilfreak

Misery sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 21
Standard

Det er ikke alle som eier store slanger som er komplette idioter! Jeg har selv hatt store reptiler i en år rekke uten noe som helst problemer, og jeg ville aldri byttet dem ut til fordel for mindre arter (selv om jeg har noen av dem også). Så jeg skjønner ikke hvorfor hold av store reptiler skal være så uakseptabelt(?) Det blir som å kjøpe seg St.Bernhard istede for Chihuahua.....er det også uakseptabelt?
Misery er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-11-2009, 10:16   #7
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Misery Vis post
Det er ikke alle som eier store slanger som er komplette idioter! Jeg har selv hatt store reptiler i en år rekke uten noe som helst problemer, og jeg ville aldri byttet dem ut til fordel for mindre arter (selv om jeg har noen av dem også). Så jeg skjønner ikke hvorfor hold av store reptiler skal være så uakseptabelt(?) Det blir som å kjøpe seg St.Bernhard istede for Chihuahua.....er det også uakseptabelt?
Det folk reagerer på er de som isåfall hadde kjøpt seg en st bernhard istedet for en chihuahua, om den bodde i en liten leilighet og hadde plass til den frem til den var ca et år. For man ser hvor mange tigerpytoner og tilsvarende som blir byttet når de er blitt halvstore
Svar med sitat
Gammel 09-11-2009, 10:50   #8
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 167
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Misery Vis post
Misery: Hvor skriver jeg at folk som kjøper og eier store slangearter er komplette idioter?
Hvis du har holdt store reptiler i en år rekke, kan du ikke da fortelle litt om terrariene dine og kostnader rundt utstyr osv? Jeg tviler ikke på at noen er villig til og legge seriøse kroner på bordet for og sørge for at disse artene får plass, men de tilhører nok minoriteten. Sammenligningen din mellom en St.Bernard og en Chihuahua, blir helt feil. Når du sammenligner reptiler med hunder virker det ikke som du er helt med. Bikkja du velger som husdyr bor og går løs i huset eller leiligheten din, den krever en matskål og en vannskål som fylles på daglig basis. Den trenger ca 2-3 timer mosjon hver dag utendørs. Eksotiske reptiler krever spesial utstyr og kunnskap for og holdes forsvarlig, når størrelsen på dyrene øker forventes det mer av eieren, både på økonomi delen og kunnskaps delen.

Det er jo mange som slenger en nettpyton eller en anaconda i i plastboks på pellets og mener de har løst problemet bare fordi dyrene formerer seg, i mine øyne er dette så feil det kan bli og fullstendig ulogisk. Som oftest er dette business folk og de gjør som alle andre som driver business, de kutter produksjons utgiftene. Folk som driver stort med slanger i racks kunne like så godt drevet i pelsindustrien, eller med burhøns. De samme reglene gjelder, og det er innsparinger på plass og annet til fordel for flere kull i året og mer kroner inn. Både tigerpyton, nettpyton, ametystpyton, grønn anaconda og båndvaran er lever i et tropisk habitat i naturen. Det er ikke vanskelig og holde en jevn luftfuktighet på 65-80% i et lite terrarie, men hvordan gjøres dette i store terrarier eller rom? De fleste bildene jeg har sett av terrarier til store reptiler her til lands, kan jeg banne på at luftfuktigheten ikke er mye over 40-50% , da man ikke kan se verken regnsystemer, luftfuktere eller annet lignende utstyr i terrariet.
Er det noen som kan fortelle meg hvordan man på best måte sørger for en jevn og høy luftfuktighet i et stort rom, kan man gjøre dette med luftfukter eller finnes det andre typer utstyr jeg ikke vet om som kan brukes til dette? Et alternativ er jo og bygge en dam i rommet, men det koster og krever jo litt, samtidig som det sikkert er mye veldlikehold.
Kriss er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-11-2009, 11:22   #9
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Meldinger: 475
Standard

Det er ikke lett å holde ett stort terra med riktig fukt/temp.det holder ikke med en vanlig varme matte å en varme lampe i ett hjørne.
Skal man få det til med riktig utstyr må man nesten gange prisen med x10 av hva dyre koster som skal bo i terra.å det er det nok ikke mange som tenker på når de drar på messer å ser en tiger python til salgs i en liten reke boks til 600kr?
det er nok det som tiltrekker impuls kjøpere,billig i pris,å att dem ser ut som tro kopier av mor/far.
men det finnes helt klart noen som virkelig står på og klarer å huse slike store dyr på en bra måte,men de er det dessverre veldig få av.
ett varme panel i terra,varme matter,,å en damm som kriss sier,regn system osv,så er man nok på god vei for og få det riktig i ett stort terra.
norway er offline  
Svar med sitat
Gammel 09-11-2009, 13:29   #10
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Pekken Vis post
Hadde ikke han både grønn og gul anakonda?
Det var i hvertfall ikke noe gul anakonda når jeg var hos han, han nevnte aldri noen heller.
mr-repti er online nå  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Terrarium Tobben98 Prosjektspørsmål 8 02-08-2009 20:16
Terrarium geckogutten Gekkoer 14 17-04-2008 20:39
Terrarium geckogutten Øgler 1 08-04-2008 06:34
Hva kan man ha i et Terrarium? Jon M Terrarier 5 01-04-2008 07:26
Terrarium! cobra_kai Småprat 10 29-10-2006 09:56

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:48.