"
Gammel 31-08-2009, 09:15   #1
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 94
Standard Død Regnbueboa, hjelp til obduksjon.

Hei.

Fikk meg en overraskelse i går da jeg skulle legge meg. Jeg fant regnbueboaen min død i terrariet. Dette gjelder en boa som er ca 1/2 år gammel. Den var stor og fin for alderen og jeg har aldri lagt merke til noen form for tegn til sykdom. Den har spist fint og har vært aktiv.

Jeg så den i live på lørdags kveld, og da var den ute og klatret i terrariet og så ut til å være i god form. Så dødsfallet har skjedd mellom søndags morgen og søndags kveld. Gikk altså fra tilsynelatende fin form til død på 12 timer.

Så kommer noen observasjoner jeg gjorde når jeg tok den ut etter at den var død. Den var rød rund munnen, dvs at det gikk et rødt bånd fra kjeve til kjeve på underkjeven (jeg har ikke bilde av boaen). Den var også litt mørk rundt nesepartiet, kan vel skyldes at den hadde begynt å tørke ut. En ting som også er verdt å nevne er at den ikke spiste sist gang jeg skulle mate den, jeg ga den mat 1 gang i uken. Siden den spiste en rimelig stor fuzzie sist gang tenkte jeg bare at den ikke var sulten, får vente til neste uke. Før dette har den spist med stor lyst vær uke.

Terrariet er ikke stort/høyt nok til at den kan ha pådratt seg fallskader.

Ang varme og fukt som er viktig for en så liten boa så skal dette ha vært ok. Rimelig konstant fuktighet og natt/dagtemperatur.

Jeg vet at første året av en slanges liv er litt usikkert og at det er da dødsrisikoen er størst, jeg har hatt venner som har mistet juveniler tilsynelatende uten grunn, men det har aldri skjedd meg. Er derfor jeg lurer på hva som kan ha skjedd. Hadde den vært syk eller matnekter så kunne jeg forstått hva som var årsaken, men jeg liker dårlig at en boa som så langt øyet kan se er i toppform dør.

Det skal heller ikke ha vært noe giftig i terrariet, boaen hadde en blanding av naturtorv og naturbark som substrat, noe resten av krypene også bruker.

Er det noen av dere som har en ide eller teori om hva som har skjedd?

Mvh
Sir Hiss

Sist endret av Sir_Hiss; 31-08-2009 kl 09:16. Begrunnelse: Skriveleif
Sir_Hiss er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 14:46   #2
Reptilfreak

Vol sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Bergen
Alder: 29
Meldinger: 300
Blog Entries: 8
Standard

kondolerer. Den har ikke hatt forstoppelse da?
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 16:28   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Jeg har åpnet en del dyr for å finne dødsårsaken. Kan gjerne ta en titt inni og se om jeg ser noe.
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 16:53   #4
Reptilfreak

david gabrielsen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: i et hus som er på planeten jora
Alder: 18
Meldinger: 720
Blog Entries: 11
Standard

kondolerer
Svar med sitat
Gammel 31-08-2009, 19:22   #5
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 94
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vol Vis post
kondolerer. Den har ikke hatt forstoppelse da?
Er ikke så godt å si. Den har fungert da jeg har funnet bajs før. Jeg har nettopp tømt terrariet nå og kan egentlig ikke si at jeg fant noe nevneverdig, men dette kan skyldes at jeg rotet litt i substratet når jeg skulle fore den så det kan være blandet.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lailande Vis post
Jeg har åpnet en del dyr for å finne dødsårsaken. Kan gjerne ta en titt inni og se om jeg ser noe.
Det hadde vært kjempeinteressangt, men den er ikke her lenger "begravet".
Hadde jeg visst at det fantes noen med erfaring i å faktisk åpne dem opp skulle jeg tatt vare på den.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Regnbueboa - (Epicrates cenchria) ark Slangefakta 0 23-03-2009 11:51
Regnbueboa Informasjon om regnbueboa luzifer2 Boa og pyton 3 19-11-2008 16:54
Da ble det endelig rød regnbueboa! Enigma Boa og pyton 21 29-07-2008 14:04
Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! Chibi Snoker 12 15-03-2007 00:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:43.