"

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-08-2009, 23:03   #1
Reptilfreak

mariee sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 28
Meldinger: 195
Standard spørsmål om hamskifte :)

Hei!

Bare lurer på, vi har nettopp skaffet oss en regnbueboa, og hun har liggi klar for hamskifte nå den siste uken..
Fargen hennes var da helt grå nesten, og ganske rosa på magen, så virka som hun var veldig klar..
Så la hun seg opp i vannskåla si, så vi bestemte oss for å sette inn en litt større badebalje til henne mens hun holdt på, spørsmålet er bare hvor lenge har hun godt av å ligge der?
Det her er tredje dagen hun ligger der, og prøver vi å røre på henne begynner hun bare å frese så hele skåla bobler..
Fargen hennes er heller ikke særlig grå lenger, begynner vel heller å nærme seg normalen igjen, men hun har fortsatt ikke hatt skikkelig hamskifte, hun bare ligger å slapper av i badekaret sitt..

Har ikke opplevd det før, så syns det var litt rart, kanskje dere med mer peiling enn meg kan svare meg på om det der normalt?
Mvh Marie.
mariee er offline   Svar med sitat
Gammel 08-08-2009, 02:24   #2
Reptilfreak

norway sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Alder: 45
Meldinger: 528
Standard

Du kan nok ta det helt med ro,hvis du er helt sikker på att slangen er i hamskifte,eller er den syk siden du sier den er rosa på magen?
som du sier så er den nesten grå,regner med øya er melke farget også?å når melke fargen går vekk så bare la den ligge der noen dager så skal du se den skifter skinn,dem føler seg veldig sårbare under den perioden.
norway er offline   Svar med sitat
Gammel 08-08-2009, 18:49   #3
Reptilfreak

mariee sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Telemark
Alder: 28
Meldinger: 195
Standard

den er nok ikke syk, regnbueboaen er jo til vanlig hvit på magen, også får dem et rosaskjær når det er tid for hamskifte, så er ganske sikker på at det er det som er greia
Nå har hun forøvrig gått ut av badekaret sitt da, så tok det ut litt men setter det inn igjen tenker jeg iogmed at det var det hun likte best..

Bare var litt redd for at hun kanskje bada litt for mye , vet ikke helt hva jeg var redd for egentlig jeg, hu går vel ikke akkurat i oppløsning av å ligge der men
baby'n min vett, blir en liten hønemor jeg når det kommer til henner, hihi
mariee er offline   Svar med sitat
Gammel 26-08-2009, 21:09   #4
Junior Member

Medlem siden: Aug 2009
Sted: telemark - skien
Alder: 27
Meldinger: 1
Standard

Hei! Dette med at hun ligger i vannskålen sin kan ha noe med fuktigheten den trenger for og overleve, eventuelt skifte ham.
Jeg hadde en slange med nesten det samme problemet..
For min slange hjalp det faktisk med bare og sprute LITT vann på veggene. (IKKE på reptilet!)
deretter flyttet den seg og skiftet ham av seg selv.
Mange ligger i en "hule" med litt krasse vegger i for og kunne få av det løse hammet (også etter å vere i vann). håper jeg kunne hjelpe deg =)
Camilla.
kiwa er offline   Svar med sitat
Gammel 26-08-2009, 23:32   #5
ark
Reptilfreak

ark sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Sør-trønderlag
Meldinger: 225
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av mariee Vis post
Hei!

Bare lurer på, vi har nettopp skaffet oss en regnbueboa, og hun har liggi klar for hamskifte nå den siste uken..
Fargen hennes var da helt grå nesten, og ganske rosa på magen, så virka som hun var veldig klar..
Så la hun seg opp i vannskåla si, så vi bestemte oss for å sette inn en litt større badebalje til henne mens hun holdt på, spørsmålet er bare hvor lenge har hun godt av å ligge der?
Det her er tredje dagen hun ligger der, og prøver vi å røre på henne begynner hun bare å frese så hele skåla bobler..
Fargen hennes er heller ikke særlig grå lenger, begynner vel heller å nærme seg normalen igjen, men hun har fortsatt ikke hatt skikkelig hamskifte, hun bare ligger å slapper av i badekaret sitt..

Har ikke opplevd det før, så syns det var litt rart, kanskje dere med mer peiling enn meg kan svare meg på om det der normalt?
Mvh Marie.
Det er helt normalt at regnbuer får rosa mage når de skal skifte ham.

At den ligger mye i vannskåla kan tyde på at den ikke er helt fornøyd med luftfuktihgeten den har nå under hamskifte, men det er heller ikke unormalt at den kan finne på å tilbringe tid i vannskåla uansett når det er hamskifte på gang.

Du kan godt kjøre på med 80&+ fuktighet i den tiden den bytter ham. Bare sørg for at substartet ikke søkkvått, og etterlat en del som altid er tørr. Da kan den velge selv om den vil tørke seg opp litt innimellom.

Og bare la den være i fred, de blir litt sure når de skal bytte.
ark er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Siriss-spørsmål......maaange spørsmål... Elvis Taranteller 17 03-02-2010 18:23
Spørsmål om hamskifte Dstian Taranteller 2 22-09-2008 19:32
Spørsmål angående hamskifte Jonas Taranteller 4 30-08-2008 17:48
Hamskifte leo! Bling_juice Leopardgekkoer og andre Eublepharis 2 24-08-2007 14:09
Hamskifte Litjabeth Taranteller 22 05-03-2006 18:36

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:29.