"
Gammel 23-01-2009, 12:55   #1
Reptilfreak

Kleo sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Oslo
Alder: 25
Meldinger: 58
Standard Hvorfor ikke ett latinsk pytonnavn?

Det finnes endel forskjellige slanger som går under navnet pytonslanger.
Er det noen vitenskapelig grunn til hvorfor disse har forskjellige latinske navn?

Noen eksempler:
Teppepyton - Morelia spilota
Trepyton - Morelia viridis
Kongepyton - Python Regius
Nettpyton - Python reticulatus
Tigerpyton - Python molurus
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 13:46   #2
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 167
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kleo Vis post
Det finnes endel forskjellige slanger som går under navnet pytonslanger.
Er det noen vitenskapelig grunn til hvorfor disse har forskjellige latinske navn?

Noen eksempler:
Teppepyton - Morelia spilota
Trepyton - Morelia viridis
Kongepyton - Python Regius
Nettpyton - Python reticulatus
Tigerpyton - Python molurus
Dette kommer av Systema naturae etter Carl von Linne. Det betyr natures system og inndeler alle levende organismer i klassene, ordene,slektene og artene.
I dag kaller vi dette taksonomi. Vår evolusjons stige er også beskrevet og vi har navnet Homo sapiens som betyr tenkende menneske.

Taksonomien bruker latinske beskrivende ord for og skille en art fra en annen, dette gir en art et vitenskapelige navn som de overnevnte. Noen ganger får arten eller underarten som beskrives et beskrivende navn for noe som er spesifikt eller unikt for arten, da Viridis fordi den er grønn i dette eksempelet. Andre ganger kan den bli oppkalt etter et område arten som arten er endemisk til. Eller en person som fks Mertens varan (Varanus mertensi) etter Robert Mertens.

For eksempel, Grønn tre pyton (Morelia virdis) Virids betyr grønn, altså en grønn Morelia art, dermed Grønn tre Pyton.

Tenker Gorgonops kan svare litt bedre på dette.. Jeg er ingen Zoolog.
Kriss er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 13:54   #3
Reptilfreak

Kleo sin avatar

Standard

Jeg uttrykte meg nok kanskje litt uklart
Jeg tenkte mer på hvorfor noen pytoner heter "Morelia ..." mens andre heter "Python ..."?

Men ellers en god forklaring!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 14:35   #4
Reptilfreak

Kriss sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 167
Standard

Ok, da misforsto jeg. Godt spørsmål

Det har nok noe med dagens mulighet til og fastslå DNA, før i tiden ble arter først og fremst beskrevet etter fysisk utseende og indre/ytre anatomi, disse metodene ble brukte for og fastslå hvilken art det dreide seg om.

I dagens Taksonomi kan du ikke sikkert si hva det er du har sett, før en eller annen forsker som aldri har vært i det landet du fant arten i, har undersøkt prøver i alle mulige apparater for og til slutt fastslå hva det er.
Jeg personlig syntes denne til stadige forandringen av navn på arter og underarter er slitsom, bortkastet og tullete. Virker som det heller er visse personers kåthet på og få navnet sitt inn i vitenskapen som ligger bak dette.
Nei takke meg til, jeg støtter meg til de opprinnelige gutta som fant disse artene og beskrev de før noe annet menneske, alle disse klovenene som holder på nå forvirrer folk bare.

Men tilbake til spørsmålet ditt. Jeg kan ikke si deg hva Morelia betyr for det vet jeg ikke, men Morelia er en del av Pythonidae og disse artene het Python før. Men har nok fått navnet sitt da de skiller seg en del i anatomi, utseende, levesett å en del andre biologiske forskjeller fra de Afrikanske og Asiatiske artene hvor majoriteten tildels er bakkelevende.

Det er ikke mange år siden Grønn tre pyton het Chondrophyton viridis fks.

Sist endret av Kriss; 23-01-2009 kl 14:47.
Kriss er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-01-2009, 14:44   #5
Reptilfreak

Kleo sin avatar

Standard

Ok, takk for godt svar!
Da forstår jeg litt mer!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvorfor Exo-terrarier ikke alltid er egnet til taranteller... Repti_queen Taranteller 9 05-05-2008 20:19
Hvorfor virker ikke kryp.forum24.se nå? Olliw Småprat 2 28-06-2007 15:05
Noen som vet hvorfor jeg ikke får opp bildene til de linkene misspower Småprat 3 06-03-2007 00:11
Er det lov å ha reptiler I Norge? Hvorfor (ikke)? Bichirmon Lover og regler 3 07-02-2007 22:28
hvorfor skjer ikke sånt meg?? straymond Media 3 19-10-2005 10:28

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 23:25.