| Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Vet ikke
Alder: 19
|
Hei igjen, skjedde noe veldig typisk istad, rett før jeg skulle dra bort og være borte til i morgen så erfarte jeg at det å ha varmelampa, oppå glasset ikke var det smarteste, da jeg hørte ett pang og det kom en stor sprekk under lampa. Det har ikke noe betydning for burets kapasitet, men jeg fjerna lampa med en gang. jeg får ikke gjort noe før i morgen, siden jeg er borte til i morgen, men er det trygt å sette lampa inni buret? Er en varme lyspære, inni en Small exo terra lampe skjerm. jeg er redd for at slangen prøver å klatre oppå lampe skjermen eller no. Hva tror dere? Er snakk om en ung teppe pyton.
Oi, fikk visst på en merkelig måte denne på snoke underforumet Dere administratorer an godt flytte den til Pyton og boa underforumet.
Mvh PF Sist endret av parahybana_freak; 31-12-2008 kl 16:01. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
|
Etter det jeg har hørt, så skal man ikke ha varme/brennende ting i burene til slanger. Jeg er ikke noe ekspert på dette, men vil tro det er lite lurt siden slanger er ganske klatredyktige..
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
|
om du setter den inn i terra, så må du sørge for å beskytte det tilstrekkende at slangen ikke kan brenne seg. Jeg vil nok hatt den utenfor terra, men kunne kanskje vært en tanke å ha lyset 10-15 cm over glasset, slik at dette ikke skjer igjen?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Ja er en mulighet det, men da blir det minimalt med varme da....Syntes den varmet lite der hvor spoten skulle være fra før av....Det ble varmt rundt i hele buret når jeg hadde den oppå glasset, men poenget med lampa var jo å lage en sole spott, og vis jeg har den 10-15 cm over buret, blir det jo bare enda mindre varme i spotten....Nå bruker jo ikke slangen spotten noe særlig, så det er kanskje ikke så farlig?
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
|
dersom slangen din ikke brukte den noe særlig, er det jo sikkert ikke nødvendig, så lenge det ikke fører til at du mister for mye temp i terraet ellers.. jeg ville hørt hva jabbe eller noen med slange erfaring har å si
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Teoretisk sett så skal det gå fint om det er varme i form av lys som kommer fra pæren din. Da skal slangen forstå at det ikke er noe å krølle seg rundt. Men om det er en IR-stråler så er det værre.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Okei, hva vil Ir-Stråler si? Bare for å oppsummere litt....Buret er ca 50 cm høyt, slangen er ca 50 cm lang, om jeg setter lampa inni buret voil den henge kanskje 15-20cm ned fra toppen. Jeg har en del grener å sånt i buret, så jeg er redd for at slangen prøver å klatre fra dem og over til lampe skjermen....Hva tror du? Når det gjelder pæra jeg bruker så stod det ikke mer på pakka at det var en lampe til bruk som basking spot, for reptiler. Vet ikke helt Hva du mener med IR....Men så kom jeg til å tenke på en ting, er det ikke fare for at pæra sprenger når den er glovarm og jeg sprayer fuktighet inni buret?
|
|
|
#8 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Ir-stråling betyr Infrarød stråling...
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Ja Okei
Men det er det ikke, så da går det bra å plassere lampa inni buret? å så er det det med fuktigheten, vil det sprenge lampa når den er glovarm? Dette hadde jo ikke hvert så koselig.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Ingen som har ett klart svar? så jeg kan få ordna dette på en trygg måte for dyret....Inni buret, eller 10-15 cm over buret? Tror varmen blir minimal over buret, og inni buret er jeg redd for at han klatrer på pæra, og Jeg lurer på om pæra tåler fuktigheten? Vet jo vanlign lyspærer sprenger straks det kommer vann på dem når de har stått en stund. Hadde vært fint med ett klart svar, fra noen eksperter.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Problemer med hygrometer | Archj | Terrarier | 7 | 22-12-2008 00:41 |
| Problemer Expo-syd | telia | Messer og utstillinger | 7 | 04-08-2008 20:33 |