"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Slanger > Boa og pyton Noen som har noen tips for å få boaen min til å spise?

Boa og pyton Forum for boa- og pytonslanger

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-12-2008, 01:08   #1
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 84
Standard Noen som har noen tips for å få boaen min til å spise?

Lurte på om det er noen av dere som kunne gi meg noen tips til å få noe mat i haitiboaen min (Epicrates striatus striatus)?
Jeg føler nå at jeg har prøvd det meste, er litt redd jeg har fått meg en "lizard eater" som ikke kommer til å spise pinkies som liten. Den har nå gått ca 2 måneder uten mat, jeg måtte gi meg her om dagen så jeg tvangsforet den. Den gulpet opp det meste men jeg tror den fikk i seg litt.

Jeg har hatt flere i Epicratesfamilien før og egentlig aldri hatt problemer med disse.

Temp og fuktighet er ok i terra, nok av skjulesteder og klatremuligheter. Den virker ikke stresset i det hele så jeg tror igrunnen ikke det er det som er problemet.

Vist det er noen av dere som bor i Oslo og har en leopardgekko som kan låne bort litt lukt hadde dette vært veldig interresangt for meg da det er øgler disse stort sett spiser når de er unge, vet også at mange har hatt samme problem og fått slangene til å spise ved å gnikke pinkien på en leopardgekko o.l

Slangen har jo naturlig nok spist før den kom til meg og da levende pinkies (noe jeg ikke har prøvd). Noen som har et lite oppdrett? Ville følt det litt ubehagelig å komme å spør etter en levende pinkie på dyrebutikken.

Jeg har vært borti matvrange slanger før men denne lille marken tar kaka, alle tips mottas med takk.

Mvh
Sir Hiss
Gammel 16-12-2008, 08:43   #2
Winter is coming
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 1,888
Standard

Heisann på morgenkvisten

Hvordan serverer du retten? Med eller uten brun saus? Poteter skal også være godt å føye til : P

Men fra spøk til alvor

Pinkisen bør holde en temp på 35-40 grader. Har du prøvd dette?
Når på døgnet forer du?
Prøv å for mens slangen ligger i et av gjemmestedene sine, ved å dra pinkisen forsiktig forran "døra".
Lek litt med den, dra pinkisen langs med bakken forran snuten på boaen, men ikke rykk for raskt, ta det pent
Gammel 16-12-2008, 10:40   #3
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Standard

Hei Jabbe og takk for svar.

For å ta litt om hva jeg har prøvd.

1. Varme pinkies (ca 37 grader da jeg pleier varme denm i temperert vann)
2. Kalde pinkies, prøvde dette da øgler er "kalde"
3. Foret på kvelden, mogenen og har gitt det et forsøk midt på dagen.
4. Har forsøk å fore når den ligger i gjemmested ved å lure med pinkies rundt åpningen.
5. Overnevnte er forsøkt med vanlige og brainede pinkies.
6. Har forsøkt å få den til å ta ved å irritere den (stryke pinkien over halen til den biter), men nei.
7. Har latt den stå natten over i petbox sammen med mat.

Har også prøvd med fisk (guppy) da jeg leste på et engelsk forum at en hadde fått sin Haitiboa til å spise ved å fore den guppys.

Det som skjer når jeg forsøker å mate, spes når den gjemmer seg i greiner, planter så ruller den seg opp i "treslange vil ha mat og jeg skal ta deg" stillingen, men når den får luktet litt på pinkien vil den ikke ta.

Sist endret av Sir_Hiss; 16-12-2008 kl 10:46.
Sir_Hiss er offline   Svar med sitat
Gammel 17-12-2008, 01:20   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Alder: 38
Meldinger: 2
Standard mating

Heisann du..ser du har problemer med din Haiti. Det har j også med min som er født 11 sept 2008....min har spist to ganger etter tvangsforing,ganske kjiipt.........men det som er viktig er at pinkien ik er for stor,altså du må pelle ut de minste av de minste,så må du ta deg god tid til dette ved matingen ellers spytter den d ut igjen hvis du ikke får maten langt nok inn i kroppen på slangen.....disse slangene er ik store skapningene så du må også være forsiktig ved å ik bruke makt når du mater den da d kan gå galt.....pass på når du mater den at den har et lite sprekke i munnen så stikker du pinkien med hodet først inn og lirker el skrur den litt videre nedover,da klarer boaen og hekte av kjeven uten at d går galt.....pinkien bør fuktes med lunka vann før du prøver å få den ned da dette gjør d lettere for deg,og boaen.....når du har fått matten såpasse langt inn så er d mulig boaen krøller seg og div,,men samtidi mens du holder hodet sammen må du rette kroppen så den henger rett ned,,så ska du fukte fingrene dine og massere maten forsiktig ned i kroppen på den,,ca til midten,,,da tenker j maten blir værende, d gjorde d hos meg ihvertfall,dette må du mest sannsynlig gjøre til den tar pinkiene selv og den vil til slutt gjøre det,bare ha tolmodighet......
Haiti Boa er offline   Svar med sitat
Gammel 17-12-2008, 12:36   #5
Reptilfreak

Sir_Hiss sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Haiti Boa Vis post
Heisann du..ser du har problemer med din Haiti. Det har j også med min som er født 11 sept 2008....min har spist to ganger etter tvangsforing,ganske kjiipt.........men det som er viktig er at pinkien ik er for stor,altså du må pelle ut de minste av de minste,så må du ta deg god tid til dette ved matingen ellers spytter den d ut igjen hvis du ikke får maten langt nok inn i kroppen på slangen.....disse slangene er ik store skapningene så du må også være forsiktig ved å ik bruke makt når du mater den da d kan gå galt.....pass på når du mater den at den har et lite sprekke i munnen så stikker du pinkien med hodet først inn og lirker el skrur den litt videre nedover,da klarer boaen og hekte av kjeven uten at d går galt.....pinkien bør fuktes med lunka vann før du prøver å få den ned da dette gjør d lettere for deg,og boaen.....når du har fått matten såpasse langt inn så er d mulig boaen krøller seg og div,,men samtidi mens du holder hodet sammen må du rette kroppen så den henger rett ned,,så ska du fukte fingrene dine og massere maten forsiktig ned i kroppen på den,,ca til midten,,,da tenker j maten blir værende, d gjorde d hos meg ihvertfall,dette må du mest sannsynlig gjøre til den tar pinkiene selv og den vil til slutt gjøre det,bare ha tolmodighet......
Takker for den, skal forsøke i kveld.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kan noen gi meg litt tips om salamandere? TommyCuoco Amfibier 4 15-06-2008 00:10
Trenger noen tips til stell av kneler! Crimson Knelere 8 27-10-2007 11:32
Iguan noen tips til foring av iguan? Sistine Andre øgler 3 18-08-2007 22:00
Noen tips for pinnedyrhold? SiljeMari Pinnedyr 25 05-06-2007 14:14
trenger noen tips Spider Taranteller 7 31-05-2004 23:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 16:03.