"

Arbeidslogg Her kan du lage din egen logg og guide om prosjektene dine.

Comment

LinkBack Tutorial Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Hurtigmat<!-- google_ad_section_end -->
Hurtigmat
Norvik
Published by norvik
12-02-2008
Standard Hurtigmat

Er ingen reptilekspert, men kan litt om enkelte planter og metoder. Ønsker med dette å bidra med det jeg kan til dette flotte forumet. Dette er sikkert litt på siden av hva som har med reptiler å gjøre, men enkelte kan kansje ha nytte av det.

Familien har gleden av å eie en kanin. Litt for moro og litt for dyrets velvære gir vi den fersk mat største delen av vinteren. Dette ønsker vi å bruke minst mulig plass på, vi vil helst ikke fore den på ruccola hele vintern, så vi har tatt i bruk en litt uvanlig metode for hurtigmat. Prinsippet fungerer selvsagt for alle typer dyr som spiser blader/vekster. Prinsippet er velkjent i enkelte miljøer, sikkert enkelte eksperter her inne også, og springer ut ifra NFT(nutrient film technique). NFT innebærer at røttene til plantene hele tiden er i kontakt med luft og næringsrik væske. Skal ikke gå noe dypere inn på temaet, her følger den meget effektive jalla varianten.

Hva du trenger:

1 Plastboks av matkvalitet(ikea 29,-)
2 Liten luftpumpe (30-40,-)
3 Fleksibel luftstein (20,-)
4 Nettingpotter (5,-)
5 Luftslange (2,-)
6 Timer (20,-)
7 Verktøy - kniv og drill

Bor ønsket antall hull i lokk.

Sett i pottene.

Kutt lite hull til luftslange.

Legg i fleksibel luftstein, holdes nede med hva som helst.(Bør være tyngre enn vann da).

Koble til luftslangen(i begge ender).

Ferdig, sett på lokk.

Slik ser det ut når den kjører.

Nå er du klar til å dyrke hva som helst(ja, hva som helst) i minst dobbel hastighet. Kan jo nevne at fek. tomaten du spiser om vintern nesten garantert er dyrket med NFT metoden.
Jeg anbefaler spesialnæring for NFT(spesielt GH(General Hydroponics)) da det er enklest å dosere riktig. Kan også bruke vanlig flytende gjødsel, men er lett å overdosere.

Fyll nettingpottene med små lecakuler og sett en ung plantespire i hver av pottene. Selv dyrker jeg løvetann, groblad, tistel mm.

Enkle tips:
Avleggere; systemet fungerer utmerket til avleggere.
Spirer; sørg for at røttene/stilken til enhver tid får boblesprut på seg.
Etablert; passe vannstand er mellom 2-5 cm under bunnen av pottene.
Næring; kjøp aquakulturnæring, følg bruksanvisningen. GH anbefales.

Hele operasjonen tar ca 3 minutter.

Forsøk på å illustrere forskjellen mellom vann og jord.(sådd samtidig)

Bilde av røttene etter relativt kort tid.

KOmmentarer til Hurtigmat kan rettes i tråden http://www.reptilfreaks.no/forum/pro...av-norvik.html
Tutorial Tools

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
By NFredrik on 12-02-2008, 23:44
Standard Hurtigmat Av Norvik !!!!

Genialt! ref: http://www.reptilfreaks.no/forum/arb...hurtigmat.html

Aldri hørt om noe slikt! Er noe for faktaark, for til ................... !
Skulle gjerne vite lit mere om selve beplantnigen og hvordan det med næring osv. funker, med andre ord en gaid for dummies!

.:.NFredrik Bare pøs på med mere om du har tid! Kanskje noen tips til tropisk beplantning av terra?!
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
By twinker on 13-02-2008, 08:09
Standard

Hydroponics - Wikipedia, the free encyclopedia

Ikke noe nyhet innen grønsaks dyrking, og for de som dyrker andre ting
Svar med sitat
By john on 13-02-2008, 15:31
Standard

Oi oi stilig. Her har man noe som må prøves. Har jo ørten hundre sånne luft pumper et sted Men også jeg kunne trengt en litt nøyere forklaring på selve beplantningen.

- Går vannet helt opp til pottene?
- Hva slags næring har du i vannet (sukker?)?
- Kan man gjøre dette med avleggere, altså stikklinger uten rot?

Ps. Supert innlegg.
Svar med sitat
By norvik on 13-02-2008, 21:35
Standard

Hei, og fint dere synes det var spennende. Jeg er enig at det er behov for supplerende informasjon. Det er gode spørsmål dere stiller. Jeg svarer her, også legger jeg til informasjonen i D.I.Y etter behov.

NFredrik: skal prøve å utvide artikkelen med det du etterspør. Svarer på beplantning og næring nedenfor.
Har desverre ikke peiling på terrarie beplantning, men er iferd med å ta inn noen typer orkideer etter reptilfreak medlemmers ønsker. Vi får se hvordan det går.

twinker: som du sier, ingen ny greie, men forholdsvis ukjent for menigmann. Det er viktig å presisere at metoden egner seg for stort sett alle typer planter, ikke bare grønnsaker og urter. Grunnen til at metoden ikke brukes bredere, til fek. stueplanter, er at et ikke er hensiktsmessig å ha slikt utstyr i stua. De kunne jo vært brukt av gartnerier for å få planter i salgsstørrelse hurtig, men røttene som produseres egner seg ikke til tilbakeplanting i jord.

john: skal prøve å svare deg. Det finnes ingen harde regler og rutiner for hvordan å gjøre ting riktig. Systemet er veldig lowtech og lett å bruke / vedlikeholde.
- Går vannet helt opp til pottene?
Vannet står så høyt at røttene til unge planter, røtter som ikke stikker ut av potten, blir våte av boblespruten. Nivåen senkes når røttene når overflaten av vannet. Passe nivå er 2-5 cm under pottene.

- Hva slags næring har du i vannet (sukker?)?
Nei, planter har ikke brukt for sukker. Planter "spiser" hovedsakelig 3 stoffer; nitrogen, kalium og fosfor. Kjøper du en god næring for hydrokultur så inneholder den alt planten trenger og mer til. Jeg anbefaler GH som nevnt i D.I.Y.

- Kan man gjøre dette med avleggere, altså stikklinger uten rot?
Ja, så absolutt. Veldig vanlig, fungerer utrolig bra. Bare sørg for at avleggeren får boblesprut på seg.

Når det gjelder beplantningen:
Litt usikker på hva dere mener her, men man kan fint skylle jorda av en vanlig plante for så å sette den over i systemet. Den får selvsagt en periode uten vekst etter en slik røff behandling. Man kan også så frø i jiffy pellets og sette hele pelletsen ned i nettingpotten, men da fungerer ikke systemet optimalt. Røttene nære stammen vil da hele tiden være søkkvåte, noe de helst ikke skal være, luften røttene får i dette systemet er en del av det som gjør det så effektivt. Det er mange veier til Rom. Bare å prøve seg frem. Det er bare å spørre hvis noe er uklart eller det er andre spørsmål.

Tillegg:
Selve luftpumpen er ikke primært til å få luft i systemet, men for at vannet ikke skal stå stille, noe som kan føre til at det råtner.
Sist endret av norvik; 13-02-2008 kl 21:38. Begrunnelse: Tillegg
Svar med sitat
By twinker on 13-02-2008, 21:42
Standard

helt enig, er bare å gogle navnet hydroponik så kommer de opp en drøss med info og steder som selger både systemer og næring
Svar med sitat
By ymar on 25-02-2008, 02:11
Standard

hey, utrolig spenende!

Men, finnes det ikke noen måte å omvende plantene til å kunne gå tilbake til jord? Type, vist vi skal bruke det til stikklinger, så er jo vi nøtt til det...

Jeg har noen frø gående nå, de har begynt å spire så smått. (chilli) jeg kunne tenke meg å sette de over i ett slikt opplegg når de blir litt større, men vil gjerne ha de potter når de blir stor... Ellers så må jeg jo bytte ut boksen og pottene ettervært som planten blir stor¨. er du med?

Mvh
Ymar
Svar med sitat
By Frogger Mann on 25-02-2008, 02:40
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av norvik Vis post
Tillegg:
Selve luftpumpen er ikke primært til å få luft i systemet, men for at vannet ikke skal stå stille, noe som kan føre til at det råtner.
Dvs at man også kan bruke en sirkulasjons pumpe for at ikke vannet skal råtne om jeg skjønner deg rett.
Svar med sitat
By norvik on 25-02-2008, 10:05
Standard

Søvnproblemer)lol.

ymar: med stiklinger er det ikke noe problem. Du tar bare å omplanter de før røttene blir for store. Det er godt mulig at det fungerer fint med omplanting til jord. Har ikke prøvd selv, men har lest at det ikke er noe særlig. Trenger ikke å ta det for god fisk, prøv og gi en tilbakemelding. Må nok beregne å plante de i jord med nettingpotten, røttene får du ikke ut igjen. Skal prøve å ta ett bilde i kveld som illustrerer hva jeg mener.
Chilli fungerer utmerket i slike systemer. Sett de i bobblern så tidlig som mulig for optimal vekst. Viste du forresten at chilli er flerårig?

Frogger: Det er korrekt. Utfordringen med sirkulasjonspumper er at røttene kan tette pumper, filter, o.l. kan bli mer jobb enn moro, men det er mange som bruker det også. Uansett, det er en fordel at det er tilgang på frisk luft nede i boksen. Dette kan jo for eksempel også ordnes med ett par luftehull.

Jeg skal prøve å legge ut noen bilder i kveld som viser veksten i tanken kontra jord. Nå tenkte jeg ikke på dette da jeg plantet, så bildene blir ikke perfekte. Kan allikevel fortelle at boksen har outpreforma jord minst 4 ganger. Syk vekst, har kun brukt blomid(eller hva det heter) fra supern.(anbefales ikke)
Svar med sitat
By norvik on 25-02-2008, 21:01
Standard

Ok, her følger to bilder som viser hvordan det står til med plantene idag.

Bildet viser forskjellen i vekst på relativt kort tid. Plantene er sådd samtidig i jord, noen ble flyttet over i bobblern etter relativt kort tid. Bildet lyver en del, da planten fra vannkulturen er ca. 10 cm lengre fra kameraet enn den i jord. Forskjellen er med andre ord enda større i virkeligheten.(tro det eller ei)

Her er det et bilde fra under lokket som viser røttene. Kan bare glemme å få de ut av nettingpottene.

Som man ser har jeg vært lat og brukt jord i nettingpottene. Det er bedre å bruke noe som ikke holder så godt på fuktigheten. Jord bør faktisk unngåes.
Bare å spørre hvis noe er uklart.
Svar med sitat
Comment

Tutorial Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 11:03.