"

Reptilfreaks.no > Terrarier og vivarier > D.I.Y Gjør det selv > Arbeidslogg Terrarium for Skjeggis!(Litt økonomi edition!)

Arbeidslogg Her kan du lage din egen logg og guide om prosjektene dine.

Comment

LinkBack Tutorial Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Terrarium for Skjeggis!(Litt økonomi edition!)<!-- google_ad_section_end -->
Terrarium for Skjeggis!(Litt økonomi edition!)
Published by Sokken91 Mann
21-09-2011
Standard Terrarium for Skjeggis!(Litt økonomi edition!)

Dette er da mitt terrarium byggings prosjekt! Selv med mye av utstyret fra før blir ikke det et super billig prosjekt men liker og bygge ting så
Skal nok heller ikke flytte inn noe skjeggagam her på veldig lang tid men må ha noe og sysle med ^^
Laget en kjapp skisse i sketchup!

Treverk!

22mm Gulvplater 4 stykker = 600,-Ish.
48x48 20lm = 200,- Ish.
(Alt treverket hadde jeg fra før så prisene vet jeg ikke helt)

Skruer og beslag!

2 typer torx skruer!
5x80 Treskruer 100stk 79,-(clas ohlson)
4x50 Treskruer 200stk 69,-(clas ohlson)
40x6cm ventilasjonsbeslag 50,-(Biltema)
300x17cm Syrefast fluenetting 138,- (Byggmaker)(Syrefast er litt drøyt men var det eneste di hadde)

Glass og lister!

Glass kutter 35,- (biltema)

2x 30x83cm 4mm glassplater(Noe jeg hadde fra før, Litt smalt glass men kan alltids
fikse fronten ved en senere annledning om jeg syns det blir for smalt!)

Glass lister 4mm 3x56cm lange(oppe og nede lister) 116,17,-
(3 delt fra en privat en i england! Skeptisk på om dettte går men men !)

Enda ikke kjøpt inn!

Tett Membran 8kg = 399,-(Biltema)
Osv! ^^ Husker ikke alt i farten

Bilde av utstyret som er handlet inn
Tutorial Tools

Vedlagte miniatyrbilder
Terrarium for Skjeggis!(Litt økonomi edition!)-captures.jpg   Terrarium for Skjeggis!(Litt økonomi edition!)-imag0343.jpg  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
By KarlKanibal Mann on 21-09-2011, 22:21
Standard

En åpning på 30 cm tror jeg du vil bli skuffet med. Terraet er jo et display til dyrene dine, og da er åpningen det du burde gjøre skikkelig.. En åpning på minimum 50-60 cm er absolutt å foretrekke.. I tillegg bør du minst ha 6mm tykke glass. 4mm vil bli veldig tynt på så store glass som skal skyves fram og tilbake i ei skyvedørslist.. Som du sier er jo dette et prosjekt som ikke har noe hastverk - kan du bruke tiden det tar på å samle inn penger til skikkelig glass! Glasset er jo det siste du setter inn
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
By Sokken91 Mann on 21-09-2011, 22:46
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
En åpning på 30 cm tror jeg du vil bli skuffet med. Terraet er jo et display til dyrene dine, og da er åpningen det du burde gjøre skikkelig.. En åpning på minimum 50-60 cm er absolutt å foretrekke.. I tillegg bør du minst ha 6mm tykke glass. 4mm vil bli veldig tynt på så store glass som skal skyves fram og tilbake i ei skyvedørslist.. Som du sier er jo dette et prosjekt som ikke har noe hastverk - kan du bruke tiden det tar på å samle inn penger til skikkelig glass! Glasset er jo det siste du setter inn
Nja glass tykkelsen på hvordan glasset er nå er det INGEN problem med, Men om det skulle vært 50x83 så ja da måte det vært 6mm. Men lurerer på om jeg glemte mål på terraert! ^^ Det er 160x60x50. Så glasset kunen maks vært 45cm høyt uansett, Men med tanke på hvor terraet skal stå og være tror jeg faktisk ikke det blir så veldig skuffende^^ Tiden får vise Som sagt kan front endres ved senere annledning (Ingenting er kjøpt inn til det ant en lister til 100,- da jeg hadde glasset fra før )

Laga en liten papp modell på 2 sekunder for og se litt om det blir for smalt, Syns ikke det ble det jeg Modellen er dog bare 1m brei da ^^ Men ellers helt lik xD
Vedlagte miniatyrbilder
Terrarium for Skjeggis!(Litt økonomi edition!)-imag0344.jpg  
Svar med sitat
By Sokken91 Mann on 22-09-2011, 22:32
Standard

Gjorde ferdig tegninga av kjedsomhet i dag ^^ Laga ''bordet'' til den litt høyere

Blir og beggyne litt til helga tenker jeg Litt mye og gjøre for tidne med hytte bygging og brygge og bu^^ men men!

Her er bilde ivertfall Alle di oppm¨lingene under glasset er skyvedørs lister lengdene, Bygd så ikke di korte lengdene skal hukke seg fast noe serlig, så dermed er ene siden ''prioritert'' med lengest lengder Med tanke på luft sirkulasjon er det beregnet en 10cm ''sprekk'' på toppen gjemt bak, som det skal være fluenetting over, samt en ventilasjons rist på ene siden, Lurer litt på og sette inn enn på andre siden også for mere luft gjenomstrømning men usikker på om det er nødvendig.
Vedlagte miniatyrbilder
Terrarium for Skjeggis!(Litt økonomi edition!)-capturde.jpg  
Svar med sitat
By KarlKanibal Mann on 23-09-2011, 02:15
Standard

Har du ikke tenkt å legge 1 lang skyvedørslist, men mange små? Ser for meg hakkete overganger.. Hvorfor ikke 1 lang? Det er jo mye enklere også.. Tror ikke det er så veldig dyrt å bestille via dyrebutikk. Da kan du bestille ønsket lengde rett fra Imazoo.. Tror ikke jeg betalte mer enn 2-300 kr for 150 cm lange alu.lister, ferdig kappet i riktig lengde..
Svar med sitat
By Sokken91 Mann on 23-09-2011, 03:16
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av KarlKanibal Vis post
Har du ikke tenkt å legge 1 lang skyvedørslist, men mange små? Ser for meg hakkete overganger.. Hvorfor ikke 1 lang? Det er jo mye enklere også.. Tror ikke det er så veldig dyrt å bestille via dyrebutikk. Da kan du bestille ønsket lengde rett fra Imazoo.. Tror ikke jeg betalte mer enn 2-300 kr for 150 cm lange alu.lister, ferdig kappet i riktig lengde..
Snakket med dyrebutikk i dag, Di skulle ha 569,- for en 2 delt(kunne ikke få tak i 1 stykke sa dem av den lengden) Lokale glass mesteren skulle ha 599,- For en helt lenge.Å så mye bettaler ikke jeg for noe sånn, da tester jeg heller ''min'' metode

Men oppsettet med listene jeg tegnet opp gjør så jeg kan bevege ene døren 52 cm(tror jeg det var) uten og treffe 1 skjøt. Den andre kan ikke beveger så mye før den treffer en skjøt, Men har ikke noe tro på at det blir noe problem med skyvedørene pga skjøtene bare utsende.

Lurte også på og kanskje varmestøpe disse listene sammen igjen. og fræse ut sporet (Min bror har cnc fræs hjemme så kan fræse ut med 0,001mm nøyaktighet )
Svar med sitat
By Gibbs Mann on 24-09-2011, 10:56
Standard

Kan jeg spørre deg hvorfor du har valgt å ha luftesprekken oppover på siden og ikke langsetter nede?

Å ha den oppover vil gi dårligere effekt på lufting helt klart da varmluft stiger og kald luft blir trukket inn pga dette.
Med luftehullet oppover på denne måten, så vil kanskje bare 70% av denne bli brukt for kaldluft og resterende til varmluft ut.
Da er den sprekken 30% ubrukelig spør du meg, så jeg ser ikke helt poenget med å ha den den veien..Spesielt når du er redd det ikke er nok lufting.

Legg den ned og hele vil bli brukt for kald luft.
Svar med sitat
By Sokken91 Mann on 24-09-2011, 11:42
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post
Kan jeg spørre deg hvorfor du har valgt å ha luftesprekken oppover på siden og ikke langsetter nede?

Å ha den oppover vil gi dårligere effekt på lufting helt klart da varmluft stiger og kald luft blir trukket inn pga dette.
Med luftehullet oppover på denne måten, så vil kanskje bare 70% av denne bli brukt for kaldluft og resterende til varmluft ut.
Da er den sprekken 30% ubrukelig spør du meg, så jeg ser ikke helt poenget med å ha den den veien..Spesielt når du er redd det ikke er nok lufting.

Det kan jeg endre da Er stående oppreist jeg har sett alle ha side listene før. Vil helller ikke påstå den er ubrukelig akkurat, Kan være jeg skrev før jeg vær redd for for lite lufting men er ikek det nå ivertfall. Men kan fint legge risten ned
Svar med sitat
By Magnetbånd Mann on 24-09-2011, 20:38
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post

Det hele kommer an på designet av bakgrunn (om han skal kle veggene). Jeg velger å kommentere dette da vi selv har valgt samme design, dog vi har på begge sider. Du har helt rett i at utnyttelsen av ventilasjonen blir redusert ved slik montering, men dersom han velger å bygge steinbakgrunn bakover ville en låst inn listen uansett (se vår tråd). Det skal ikke store hullet nederst til for at undertrykket fra varmen vil trekke luft inn nede og ut oppe Jeg har full tro på at dette oppsettet gir mer enn tilstrekkelig ventilasjon, såfremst varmsiden ikke er på samme side som ventilasjonslisten (i det tilfellet ville luften gått inn nede og rett opp kun på den ene siden. Kaldsiden ville fått minimalt med luftsirkulasjon).
Svar med sitat
By Gibbs Mann on 24-09-2011, 21:41
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnetbånd Vis post
Det hele kommer an på designet av bakgrunn (om han skal kle veggene). Jeg velger å kommentere dette da vi selv har valgt samme design, dog vi har på begge sider. Du har helt rett i at utnyttelsen av ventilasjonen blir redusert ved slik montering, men dersom han velger å bygge steinbakgrunn bakover ville en låst inn listen uansett (se vår tråd). Det skal ikke store hullet nederst til for at undertrykket fra varmen vil trekke luft inn nede og ut oppe Jeg har full tro på at dette oppsettet gir mer enn tilstrekkelig ventilasjon, såfremst varmsiden ikke er på samme side som ventilasjonslisten (i det tilfellet ville luften gått inn nede og rett opp kun på den ene siden. Kaldsiden ville fått minimalt med luftsirkulasjon).

Hm...
Bakgrunn kommer selvfølgelig i veien hvis man velger å lage det.
Det har jeg ikke tenkt på..
Greit å ha i bakhodet i tilfelle jeg lager meg bakgrunn en dag

En lufteventil på høykant vil vel trekke og suge av samme luft uansett hvor hovedvarmen er?
Mye mulig inn-trekket vil få litt større hastighet og komme seg lengre inn før det blir sugd ut igjen fra samme hull når varmen er på andre siden.

I ditt terra på 1260l har jeg forståelse for at dette ikke er et problem, fordi ditt terrariet er såpass stort at temperaturen er en enkel match å styre.
Dette terra er halvparten av ditt, så det kan bli noe vanskeligere å styre tempen skikkelig, men det kommer nok til å gå bra.
I små terrarier vil dette uten tvil gjøre det veldig vanskelig.

Jeg så for meg at tempen ble noe vanskelig å styre med et luftehull oppover, men hvis dette er vanlig å gjøre for folk med tett bakgrunn er det vel bare å kline til.
Kan ikke si jeg har sett så mye til dette, men det er kanskje lurt å lage en på hver sin side som du har gjort.
Svar med sitat
Comment

Tutorial Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tutorial Tutorial Starter Category Comments Siste melding
Øgler Terrarium for Skjeggis! Sokken91 Slanger, øgler og skilpadder 11 06-10-2011 21:00
NHF - Økonomi Gregoris Media 3 30-05-2011 13:46
Litt info om skjeggis? drogen Agamer 42 11-05-2009 07:57
An updated edition of Manny Rubio's excellent scorpion book available Parabuthus Skorpioner 2 19-06-2008 16:29
Terrarium til skjeggis, hvor stort? pepsico Terrarier 0 18-07-2006 16:17

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:58.