"

Arbeidslogg Her kan du lage din egen logg og guide om prosjektene dine.

Comment

LinkBack Tutorial Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Solmull-sand-blanding substrat<!-- google_ad_section_end -->
Solmull-sand-blanding substrat
Published by Dantalian Mann
25-06-2011
Lightbulb Solmull-sand-blanding substrat

Så var det det klart for å lage substrat med Rød sand.
Torv = Solmull Ugjødsla.
Sand = Exo Terra Ørkensand Rød.
Solmull-sand-blanding substrat-img_3658.jpg

Solmull var et reint H..... å få såpass "fin", det var MASSE knutetråder, myke "pinner" osv osv i den, så jeg måtte finne en annen måte å få den fin på.
Myggnetting var løsningen, det var ikke HELT etter planen å få det så fint, men som jeg tenkte, så var jo dette bare et prøveprosjekt.
Solmull-sand-blanding substrat-img_3659.jpg
Solmull-sand-blanding substrat-img_3665.jpg

Finsilet torv? veit ikke om det kanskje ikke blir like efektivt da? hardt tenkte jeg på da, men det vil vises når det har tørka.

Blandinga var sånn ca 50/50
Solmull-sand-blanding substrat-img_3668.jpg

Så var det å blande inn med vann, og kna som bare det, hadde i såpass med vann at men kan lage en ball, og klemmetil så det kom en eller to dråper vann ut.

Den blei jo seende ganske så pen ut til slutt,
Solmull-sand-blanding substrat-img_3671.jpg

Så var det å kaste det inn i terra, hadde fantastisk god hjelp av min 4år gammle datter, som syns det var utrolig festlig å få lov til å ta sand INN i huset!!
Klappet og dytta med fingra så det blei en jevn, fin og hard flate.
Nå gjelder det bare å få det tørdt, så man får se om det blir hardt, eller om jeg må kjøre en annen metode.
Sluttresultat.
Solmull-sand-blanding substrat-img_3678.jpg

Er VELDIG fornøyd med fargen, men rød er den jo ikke, mer brun spørr du meg, men hva gjør nå vell det, så lenge det ser bra ut.

Kom gjerne med komentarer, ideer og kritikk
Lærer best når man får tilbakemeldinger.

Dantalian
Tutorial Tools

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
By Frogger Mann on 26-06-2011, 02:57
Standard

Super logg..
Hvor hardt ble bunnlaget ditt etter at det tørket?
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
By Dantalian Mann on 26-06-2011, 07:51
Standard

Det veit jeg ikke, for det er ikke tørt enda! men skal gi beskjed.
Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Super logg..
Hvor hardt ble bunnlaget ditt etter at det tørket?
Svar med sitat
By Freddy90 Mann on 26-06-2011, 14:45
Standard

Bra logg, angrer på at jeg ikke brukte slik sand når jeg lagde dette substratet tidligere.. Det var en kjempefin farge.
Svar med sitat
By Dantalian Mann on 07-07-2011, 20:57
Standard

Gir lyd nå jeg, litt seint, men men.
Litt info om hardheten på substratet, HARDT!!
Det legger seg et tynt lag med sand øverst, men det er fint lite.
Siden det er så fint, så får man pakket det sammen utrolig bra, men aberet er jo da at det tar ENDA lengre tid å få det tørrt!

Når jeg la det inn, så gjorde jeg det i lag på lag.
Et lag, presset sammen, så et lag til og presse det sammen, osv osv.

Det blir og veldig kompakt, så jeg annbefaler at man tar "litt" mindre der hvor man har plasert varmematta, for den hindrer litt varme å trenge igjennom.
BEKLAGELIG, men jeg glemte å ta bilder av resultatet, før jeg røska ut alt sammen.
Skal legge inn nytt nå, så fort jeg får den nye varmematta på plass.

Men det blir veldig hardt, og det ser utrolig bra ut
Svar med sitat
By kenneth87 Mann on 27-03-2012, 01:10
Standard tykkelse

hvor tykk var den når du knadde den sammen?
følge nesten din oppskrift.. men "silte" ikke jorden..
en del sprekker i den etter 3 dager.. ble kun små flak om ble bra..
Svar med sitat
By christoffer90 Mann on 27-03-2012, 04:50
Standard

fargen og konturen på substratet ble kult!
Svar med sitat
By Dantalian Mann on 17-04-2012, 16:41
Standard

Det blir veldig bra, jeg er meget fornøyd med resultatet, skal om ikke lenge skifte ut det jeg nå har, og kjøre på med en ny blanding, men mye mer og tykkere, så håper det blir like bra
@ kenneth87. det blir noen sprekker, men det har ikke vert noe problem, den var såpass våt at jeg kunne lage en sandball av den, og klemte jeg sammen alt jeg orket, kom det noen få dråper vann ut. Jeg vet egentlig ikke hvor tykkt lag jeg har der, har desverre ikke noe å måle med heller ca like tykkt som to snusbokser tilsammen, men der hvor varme matta ligger er det noe tynnere, grunnet at det er så tettpakket at varmen skal slippe igjennom.
Svar med sitat
Comment

Tutorial Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tutorial Tutorial Starter Category Comments Siste melding
HOWTO Tiurtorv-sand blanding Freddy90 Utstyr 40 05-08-2011 15:23
HOWTO Tiurtorv-sand substrat Freddy90 Fakta-ark 0 03-07-2010 21:17
Sand substrat til frosk og salamander sofokles Generelt om amfibier 3 02-09-2009 14:21
Desert Sand substrat Korlo Slanger 0 22-12-2008 12:00
Leo substrat: Kalsium sand eller annet? Snowballs Leopardgekkoer og andre Eublepharis 22 05-08-2008 19:41

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:54.