"

Arbeidslogg Her kan du lage din egen logg og guide om prosjektene dine.

Comment

LinkBack Tutorial Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Vitrineskap-terrarie<!-- google_ad_section_end -->
Vitrineskap-terrarie
Published by piggtraad_faen Mann
30-08-2010
Standard Vitrineskap-terrarie

Tenkte jeg kunne legge ut en tråd om mitt vitrineskap-terrarie!

Siden pinnedyr trives i høyden, er ett vitrineskap perfekt.
Dette skapet er 176 cm høyt, og 35x35 bredt og dypt.

Så aller først skaffer man seg ett skap. Jeg fikk 2 stk som avbildet for 500kr på Finn.no, og det er ett røverkjøp

Jeg lager bakgrunn av isopor, som senere blir dekket av sand\grus
.
Dette trenger du:
Skap
Isopor
Polyuretanlim
Pensler
Sand\grus
Ting til innredning, som greiner, kvister etc.
Varmepistol
div verktøy
etc etc
Blomsterstilk-vannings-greier

Polyuretanlimet har den egenskapet at den eser når den tørker, og når du pensler dette og deretter legger på grus, så binder dette grusen til seg og etterlater en fast, fin sand-overflate.

Så da erobret jeg garasjen til fattern.. greit å stå ett sted hvor det ikke er noe krise om det blir rotete, for det gjør det nemlig når du skal skjære til isopor

Det første du begynner med, er å demontere skapet (mye lettere å feste bakgrunnen når du er ferdig) og skjære til isopor så det passer bakveggen i skapet.

Etter det begynner selve utformingen..
Jeg har finni deler fra "døde" trær som har drivi i en elv, og garantert er fritt for udyr og småkyp. Dette fordyper\passer du inn med isoporen

.

Skjær med en kniv, lag mønster og groper. Lim også på tilskjærte isoporstykker oppå den tilskjærte isoporbakgrunnen for "opphøyninger". Vær kreativ

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Terrarie skal (når det er ferdig) selvfølgelig også inneholdet maten til pinnedyrene, og her går det mest i bringebærblader. Av erfaring vet jeg at disse plantene visner relativt fort uten vann. Og derfor har jeg vært innom blomsterbutikken og kjøpt sånne plastikkdingser du gjerne får når du f.eks. kjøper en rose

. Dette er jo genialt.

Disse skal "innfelles" i bakgrunnen og blir etterhvert (nesten) usynlige.
Bringebærplantene varer i 4-5 dager, kanskje en uke når de står i disse, med vann i!

Lag hull i isoporen og lim disse nede i hullene.. dekk de gjerne til med isopor oppå, for best mulig usynlighet.

---

Når treverket er tilpasset og isoporen skjært ut med mønster, fordypninger osv. må isoporen varmes.
Da blir isoporen hard og overflaten tåler mye mer enn den gjør til vanlig.
Det beste er å bruke varmepistol!! Kan med nød bruke hårspray fra europris og lighter, men store fare for at du brenner bort den fine, ferdigstile isoporen din, og evnt. fyrer opp hele rommet du er i Så varmepistol anbefales

Kvister og pinner etc. kan stikkes ned i isoporen og limes før du varmer.

Etter du har varmet vil det muligens se ca. sånn ut..
Legg merke til at det største treverket festet til slutt, disse ligger løst oppå her for å se ann passformen.

Når isoporen er "herdet' kan du begynne med å pensle på lim, hell lim i en liten beholder og pensle på i passe mengde. Sørg for å dekke godt!! Penslen er ødelagt så fort limet størkner, så pensle ett passe stort område av gangen. Pensler er forbruksvare på denne type bakgrunn.
Deretter strøes sand\grus oppå der du har penslet lim, dekk godt, da limet eser en del.

Grus til tørk

Mens dette ligger å tørker, kan du fortsette samme jobben videre på bakgrunnen.
Når limet har tørket, fjernes overflødig grus. Få bort mest mulig. Bruk en ren pensel, løft opp bakgrunnen, hold den opp ned og smådunk på baksiden, eller om du er så heldig å ha en kompressor (men det regner jeg med at du ikke har) - blås det rent.

Lim og grus til tørking.

Her brukes planker til støtte når sideveggen\kanten på bakgrunnen ligger til tørk med grus.

Når man har gjort dette over hele bakgrunnen,gå over og sjekk, noen steder kan man se isoporen igjennom. Lim på og legg på litt mere grus.

Når alt er dekket, festes de største trevirket. Disse har jeg skudd fra bak-kant, men en liten, tynn jernplate som støtte og skru inn i trevirket bakifra. sitter som støpt. Når disse er festet, kan man, om ønskelig, lime og legge på grus langs kanten på trevirket for å få det "i ett" med bakgrunnen.
Om skruene skulle være litt for lange og komme igjennom, limer man på skruetuppen som stikker opp og legger på grus.

------------------------------

Og da når man har gjort alt dette, børstet bort overflødig grus - så har du noe som ligner dette:

Jeg har også her malt litt, for å skape enda mer nyanse i "terrenget"
Denne malingen er ikke tørr på bildet, så det glinser litt mer enn det vil bli når det tørker.

Men dette trengs selvfølgelig ikke.

Og da tar man bakgrunnen og fester den til bakveggen i skapet. Her brukte jeg dobbeltsidig-tape, kjøpt på europris. Virker veldig bra!
Deretter monter e skapet.

Man trenger sikkert ikke demontere skapet, men jeg synes det blir mye lettere å montere bakgrunnen etc. + at dette tar kanskje 10 min.

Sånn ble vitrineskapet mitt til slutt:

Ser ikke sååå bra ut på bildene som du ser ut i virkeligheten.
Og ser ikke såå fint ut der det står nå..

Jeg begynner snart på skap nr. 2. Og de kommer muligens til å stå på hver sin side av TV`en
Tror det blir fint!

Kan ta mere detaljerte bilder\beskrivelser av skap nr. 2 om øsnkelig.

---------------------------------------
Tutorial Tools

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
By _Nagash_ Mann on 31-08-2010, 08:01
Standard

Dette ble jo et finfint terrarie.
Godt jobbet!
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
By piggtraad_faen Mann on 04-09-2010, 15:00
Standard

Har da begynt på bakgrunn til skap nr. 2

Vanningsystemet blir gjemt inni bakgrunnen

--------------->-------------

Limpistol er nesten ett must.. helt knall på isopor.

På denne bakgrunnen her valgte jeg å grunne isoporen før jeg fester treverk og limer på grus.
Valgte en brun farge.

Malinga kjøpte jeg på Bygger`n, kosta 65kr. Brukte ikke halve boksen, så vel anbrukte penger

Om du skulle være uheldig å lime på grusen dårlig så vil man se isoporen igjennom.
Grunner du først vil du evnt. bare se fargen du grunnet med.. og om den er i samme fargesjanger som grusen du legger på vil dette bli så godt som usynlig.

--------------------------

Når grunninga er tørr er det bare å kline på lim og legge på grus

Halveis ut i limejobben ser det sånn ut

------------- -------------

og til slutt:

----------------------

---------------------- ---------------------- ----------------------
Svar med sitat
Comment

Emner
pinnedyr, terrarie, vitrine

Tutorial Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:51.