Jeg har i det siste hatt noen sporadiske hobbydager her hjemme. Hobbydagene har gått ut på å skape et mer naturtro landskap for mine litt større terrariedyr. Jeg satte i gang med å lage to isoporbakgrunner til en kongesnok og en
skjeggagam, der målene på bakgrunnene er 100x45cm. Jeg vil videre bare beskrive litt i forhold til fremgangsmåten jeg har brukt, samtidig som jeg får illustrere med et par bilder underveis.
Jeg startet med å gå til innkjøp av det jeg trengte for å bli ferdig med hele prosjektet. Under følger en liste på hva som er brukt og ca. pris for de som skulle være interessert i dette.
3 stk. isoporplater 120x60 - 100,-
1 stk. tech7 lim - 100,-
1 stk varmepistol - 80,-
1 stk. 5kg mørtelblanding - 100,-
1 stk. mørtelsmøresett i plast - 30,-
1 stk. 1L veggmaling 6500 - 100,-
1 stk. 1L veggmaling 1500 - 100,-
2 stk. akrylmalingsett - 200,-
1 stk. 35mm malepensel - 40,-
1 stk. malepenselsett 6-20mm - 50,-
1 stk. bilsvamp - 10,-
Totalt - 910,-
Jeg startet med å lage en liten skisse på hvordan bakgrunnen skulle se ut i forhold til uthevinger, hyller og huler. Videre kappet jeg til isoporplatene med en sag jeg hadde liggende til passende størrelse. Videre kuttet jeg til mindre isoporbiter med en tapetkniv, og plasserte de over hverandre og i passende fasonger slik at det ville se naturlig ut senere. Jeg skulle hatt noen bilder å vise av den prosessen, men på grunn av alle de små isoporbitene som oppsto ved kuttingen ble jeg såpass ilter at jeg ikke husket på kameraet i den aktuelle perioden. Et tips dersom man skal begi seg ut på dette eventyret er å ha en håndholdt støvsuger på innerlomma for å konstant kunne suge til seg de små kulene. Regn med å ha isoporbiter i huset et par uker dersom du gjør dette inenendørs! Til skjeggagamen min laget jeg en hule nede i venstre hjørne og en hylle ca midt på. Til kongesnoken min laget jeg bare en plate nede til venstre for å kunne feste plastikkplanter som jeg skal ha inn i denne bakgrunnen.
Når isoporen er ferdig limt på, og bitene sitter skikkelig er det på tide med varmepistolen. Pass her på at du ikke er for hissig med varmen. Isoporen smelter fort ved høy varme! Pass også på at du gjør dette i et godt ventilert rom eller utendørs. Jeg gjorde ikke dette, og svimmelhet oppsto og holdt seg ved like en god stund. Ikke digg

Denne prosessen gjøres for å herde isoporen slik at det er lett å påføre de videre stegene med mørtel og maling. Varmepistolen kan også brukes som et verktøy for å skape litt ujevnheter i selve bakgrunnen.
Når varmen er ferdig er det mørtelet sin tur. her startet jeg med to tynne strøk av mørtelen, før jeg blandet et tykkere lag for å smøre på de plassene jeg følte trengte en tilføyning i terrenget. Pass på at mørtelen dekker alle de hvite feltene slik at ikke noe av isoporen synes.
Dette smøres på slik at det ser naturlig ut, men det er vanskelig å se for seg at det er naturlig uten malingsstrøkene enda. Så ikke gi opp på dette stadiet selv om det kan se litt uekte ut. Vær flink med å finpusse med plstikkspadene slik at noen flater blir glatte og noe flater blir grove. Dersom det trengs kan det lønne seg å pusse bort de skarpeste kantene for å ikke kunne skade dyret når det blir ferdig. Ogslå små løse deler bør pusses bort slik at det blir lettere å male senere.
Etter at mørtelen er tørket og pusset er det på tide med litt maling. Jeg brukte to strøk av den mørkegrå veggmalingen 6500. Denne påføres raskt og greit uten å være så nøye. Det eneste man må passe på er at man får tettet alle de resterende hullene.
Etter de to strøkene blandet jeg ca. 50/50 av veggmalingene 6500 og 1500. Dette laget føres noe tørrere på slik at det skapes mer struktur. Tørrere betyr her at man ikke har så mye maling på kosten. Man trenger heller ikke tette alle steder her slik at kontrastene begynner å komme litt til syne.
Så begynner moroa

De neste lagene er veldig tørre strøk med en liten pensel slik at du bare treffer de litt mer utstående kantene på bakgrunnen. Noe farge kan også legge til i forskjellige deler slik at det skapes nye strukturer og forskjellige kontraster. Til dette bruker du akrylmalingen, og vær flink med å blande 4-8 forskjellige nyanser av de fargene du kan tenke deg på bakgrunnen din. Jeg brukte fem nyanser av brunt og gult til min ørkenbakgrunn og 5 nyanser av grønn, brun og gul på skogsbakgrunnen min.
Legg merke til at Jens August kontrollerer og følger nøye med i bakgrunnen på ene bildet

I denne delen av arbeidet kan du pirke og fikse så mye du vil slik at du oppnår et ønsket resultat. Nå gjenstår det bare å feste de i terrariene og se om dyrene blir fornøyde

Husk at du må la malingen tørke helt, slik at giftige stoffer ikke har noen mulighet til å påvirke dyret.
Lykke til!
Mvh Espen..