"

Arbeidslogg Her kan du lage din egen logg og guide om prosjektene dine.

Comment

LinkBack Tutorial Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Stort tropisk terrarie<!-- google_ad_section_end -->
Stort tropisk terrarie
For basilisker, vannagamer og andre trelevende tropiske øgler
Published by Repti_queen Kvinne
27-04-2009
Standard Stort tropisk terrarie

Jeg har vel lenge vurdert å lage denne, men har i grunnen aldri kommet så langt, av ren, skjær latskap rett og slett.

Men jeg kjører på da jeg har fått flere hendvendelser og det ser ut som om flere og flere får sansen for store terrarier med levende plante og dyreliv. Thumbs up!

Dette terrariet brukes til en gruppe på 1.3 grønne basilisker (Basiliscus plumifrons), samt en innebygget vanndam på 300 liter + + som igjen også har en vannfall på 150cm gående.

Terrariet holder målene 170cm*100cm*220cm (l*b*h) og dette oppsette passer også for andre trelevende øgler som vannagamer, og de fleste tropiske arboreale agamer.

Først må jeg få takke fatteren som veldig (u)villig ga fra seg vinkjelleren sin til prosjektet mitt. Jeg er veldig glad i fatteren

Og før jeg setter i gang.
Disse bildene er fra oppsett nr 2. Oppsett nr en har jeg få bilder fra, og det ble revet temmelig raskt da jeg hadde en byggmester på besøk som fortalte at betongveggen bak (som såklart terrariet allerede var satt opp forran på daværende tidspunkt) måtte fuktbehandles slik at den ikke ble porøs med tiden.
Så ned måtte alt, og jeg måtte begynne forfra igjen. Slik går det når småjenter skal prøve seg på større ting de egentlig ikke har greie på.
Så bare et lite tips det der, behandle betongveggen med fuktstopp!

Først ut er rommet før noe som helst er gjort med det, annet enn at jeg har revet ned hyller og skap.

Det lille terra som er på gulvet er faktisk den gamle hengende hage over vanndel til Mittis (100cm*50cm*100cm), til de av dere som leste den lange tråden på reptilweb for lange stunder siden. Hadde en liten rehabilitering der inne for å si det mildt..

Her er det mye jobb som må gjøres.
Først og fremst er det viktig å få satt opp ny kurs så det var mulighet for flere stikkontakter ettersom det ville bli bruk for et par av de..

Heldigvis var dette lagt opp fra før av i taket, så var bare å kjøre en ledning direkte opp i sikringsskapet.

Kommentarer kan postes her
Tutorial Tools

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
By Repti_queen Kvinne on 27-04-2009, 22:12
Standard

Når så det elektriske var på plass og elektrikeren hadde klødd seg godt i hode, var det på tide å gi selve rommet (etter at betingveggen hadde blitt behandlet med fuktstopp så klart) et nytt friskt pust.
Maling føltes derfor som et temmelig godt alternativ.

og her lages det utgang til ene viften som skal sørge for sirkulasjon i selve rommet (jeg er fult klar over mine fantastiske sagekunstner)

Så begynner hele rommet å komme seg..

Og denne dingsen blir satt på hullet av kosmetiske grunner.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
By Repti_queen Kvinne on 27-04-2009, 22:21
Standard

Rommet begynner allerede å se bedre ut, så på tide å få opp nye vegger til skjelettet.

Planen var egentlig å bruke mdf plater, men så fant jeg noen enda tyngre og kulere plater som tåler vann i tilleg.
(dere for unskylde de meget matchende sokkene mine...)

Da utsiden er satt opp er det på tide å begynne å behandlet det innvendig med fancy kul våtromsmembran

Filtre blir matet inn i membranen i sprekker for å unngå lekkasje i sprekkene. Vet ikke om det var nødvendig på platene, men av erfaring ødelegger vann alt tre over tid, så better safe than sorry!

Et lite tips her er å bruke handsker
Det er kjempemorro å få våtromsmembran på hendene når den størkner, ettersom den legger seg som flak som man kan rive av, akkuratt som gammelt ham.
Dette er kjekt de 5 første minuttene. De resterende 2 timene er ikke fult så kjekke. Bruk derfor handsker.
Sist endret av Repti_queen; 27-04-2009 kl 22:39.
Svar med sitat
By Repti_queen Kvinne on 27-04-2009, 22:32
Standard

Selve bakgrunnen var jeg veldig usikker på. Hadde i grunnen mest lyst å bruke grov korkbark som er flat, men alikevel har beholdt strukturen, men etter noe overtaling bla jeg enig med meg selv at det ville være mer spennende å lage bergbakgrund så jeg kunne integrere vanndammen i denne.
Kjempemorro.
Valget falt på isopor, ettersom det er lett å jobbe med, lager masse digg snøstøv og man kan gjøre hva man vil med det. Og det veier nada.
En annen positiv ting med isopor er at man kan bygge ting inn bak veldig lett, derfor ble det lett å legge opp rør til selve vannfallet.
Jeg bruker bare utvendige pumper til akvariene og ville derfor bruke utvendig pumpe til denne dammen og, problemet var bare hvor man skulle gjøre av den, så dette ble første løsning:

Planen var vel egentlig å bruke en av de gamle eheim pumpene jeg hadde stående, men ettersom pumpen ville stå temmelig samme høyde som vannet, egner ikke eheim pumpene seg, og de er mye mer stress å få i gang "hjertepumpen" på enn andre..syns jeg..

Jeg ville så klart egentlig ikke ha pumpen i selve dammen, slik som på bildene der, så det ble fort endret på, og det ble ikke verre til enn at pumpen nå faktisk står på utsiden av selve terraet. funker kjempegreit, og jeg fikk plutselig 100 liter mer vanndam å leke meg med.

Men her var da første løsning med rørene til vannfallet:

Og her ligger også membranduken op før den er tilpasset å festet (som er en lite nhistorie for seg selv)

I bakgrunnen så ser dere jo lett hvor røret til vannfallet er satt opp. Dette ble også endret etter hvert.

Menbranduk er noe elendig dritt å jomme med når man ikke kan forme den i en firkant...
Svar med sitat
By Repti_queen Kvinne on 27-04-2009, 22:38
Standard

Dette treet var vi å hogde (jeg sto å så på vel å merke) midt i mørkna. det var tøft og passet veldig fint inn, ettersom det var heftig mosegrodd langs stammen.
Den hvite avstikkeren var egentlig bare en random grein som ble skrudd fast for morroskyld, men den sitter der den dag i dag gitt..
(litt rotete blir det jo alltid..)

Så ble endelig membranduken tilpasset og brent bast, samt festet i isoporen med alt fra isoporlim, til akvariesilikon, fugeskum..ja..det som jeg hadde for hånden ettersom alt måtte limes samtidig. Her er også røret til pumpen flyttet til en av kortsidene.

Vanndammen blir støttet opp med treplater.

Isoporen begynner å formes til

Så er det klart at dammen skal prøves ut. Den var faktisk utrolig behagelig å sitte i..
Sist endret av Repti_queen; 28-04-2009 kl 08:05.
Svar med sitat
By Repti_queen Kvinne on 27-04-2009, 22:43
Standard

Når bakgrunden så var ferdig, var det på tide å få litt fart på sakene. Tid for mørtel/fliselim..ja..litt av hvert er vel brukt her

Dammen er på forhånd dekket med styrofoam, en mer hardfør type isopor.

Her ser dere noen av støttepinnene til dammen, som forøvrig er blitt tatt vekk da de var overflødige..den dammen tåler alt..

Og 50 kilo mørtel/fliselim og hva enns om er brukt der senere begynner ting å ta litt form..

Nå gjennstår jo bare det morsomte..maling
Svar med sitat
By Repti_queen Kvinne on 27-04-2009, 22:46
Standard

Før malingen valgte jeg å sette inn det fantastiske treet. Hvorfor vet jeg ikke, gjorde alt mye mer tungvindt..

Selve bakgrunden males med vannbasert maling. Hovedsaklig fargene hvit og svart som blandes til alle nyanser.

Og så må man jo leke litt mer..
Treet er faktisk ikke festet i noe annet enn dammen, og da kun med fugemassen som holder det stabilt..
(igjen får dere bare unskylde de fantastiske sokkene mine..)

Malingen begynner å bli ferdig..

Og uten blits:
Svar med sitat
By Jabbe Mann on 27-04-2009, 23:19
Standard Kommentarer til "Stort tropisk terrarie" av Repti_Queen

Her kan dere kommentere på Repti_queen sin arbeidslogg om Stort tropisk terrarie
Svar med sitat
By Jabbe Mann on 27-04-2009, 23:20
Standard

Flott logg

Kommentarer kan postes her
Svar med sitat
By Antoine Mann on 27-04-2009, 23:21
Standard

Renate er fiiiiiiiine! (Og veldig dyktig!)
Svar med sitat
Comment

Tutorial Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tutorial Tutorial Starter Category Comments Siste melding
Hvor stort terrarie trenger jeg? mmaart3e Terrarier 5 17-01-2009 13:00
Semi tropisk terrarie Chibi Boa og pyton 0 19-10-2007 16:31
Belysning/varme i passe stort terrarie til skjeggis (1730 l) Tass Terrarier 3 17-06-2007 15:09
Et tropisk beplantet vivarie mr-repti Vivarier 3 08-01-2007 11:25
Hvor Stort Terrarie Til Boa Constrictor? Tarantula Utstyr 2 07-07-2005 14:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:44.