| Arbeidslogg Her kan du lage din egen logg og guide om prosjektene dine. |
![]() |
|
|
LinkBack | Tutorial Tools | Visningsmoduser |
|
|
|||||||
|
|||||||
|
|
|||||||
|
By
Repti_queen
on
27-04-2009, 22:12
|
|
Når så det elektriske var på plass og elektrikeren hadde klødd seg godt i hode, var det på tide å gi selve rommet (etter at betingveggen hadde blitt behandlet med fuktstopp så klart) et nytt friskt pust.
Maling føltes derfor som et temmelig godt alternativ. ![]() ![]() og her lages det utgang til ene viften som skal sørge for sirkulasjon i selve rommet (jeg er fult klar over mine fantastiske sagekunstner) ![]() Så begynner hele rommet å komme seg.. ![]() Og denne dingsen blir satt på hullet av kosmetiske grunner. ![]() |
|
By
Repti_queen
on
27-04-2009, 22:21
|
|
Rommet begynner allerede å se bedre ut, så på tide å få opp nye vegger til skjelettet.
Planen var egentlig å bruke mdf plater, men så fant jeg noen enda tyngre og kulere plater som tåler vann i tilleg. (dere for unskylde de meget matchende sokkene mine...) ![]() ![]() Da utsiden er satt opp er det på tide å begynne å behandlet det innvendig med fancy kul våtromsmembran ![]() Filtre blir matet inn i membranen i sprekker for å unngå lekkasje i sprekkene. Vet ikke om det var nødvendig på platene, men av erfaring ødelegger vann alt tre over tid, så better safe than sorry! ![]() Et lite tips her er å bruke handsker Det er kjempemorro å få våtromsmembran på hendene når den størkner, ettersom den legger seg som flak som man kan rive av, akkuratt som gammelt ham. Dette er kjekt de 5 første minuttene. De resterende 2 timene er ikke fult så kjekke. Bruk derfor handsker. ![]() |
|
Sist endret av Repti_queen; 27-04-2009 kl 22:39.
|
|
By
Repti_queen
on
27-04-2009, 22:32
|
|
Selve bakgrunnen var jeg veldig usikker på. Hadde i grunnen mest lyst å bruke grov korkbark som er flat, men alikevel har beholdt strukturen, men etter noe overtaling bla jeg enig med meg selv at det ville være mer spennende å lage bergbakgrund så jeg kunne integrere vanndammen i denne.
Kjempemorro. Valget falt på isopor, ettersom det er lett å jobbe med, lager masse digg snøstøv og man kan gjøre hva man vil med det. Og det veier nada. En annen positiv ting med isopor er at man kan bygge ting inn bak veldig lett, derfor ble det lett å legge opp rør til selve vannfallet. Jeg bruker bare utvendige pumper til akvariene og ville derfor bruke utvendig pumpe til denne dammen og, problemet var bare hvor man skulle gjøre av den, så dette ble første løsning: ![]() ![]() Planen var vel egentlig å bruke en av de gamle eheim pumpene jeg hadde stående, men ettersom pumpen ville stå temmelig samme høyde som vannet, egner ikke eheim pumpene seg, og de er mye mer stress å få i gang "hjertepumpen" på enn andre..syns jeg.. Jeg ville så klart egentlig ikke ha pumpen i selve dammen, slik som på bildene der, så det ble fort endret på, og det ble ikke verre til enn at pumpen nå faktisk står på utsiden av selve terraet. funker kjempegreit, og jeg fikk plutselig 100 liter mer vanndam å leke meg med. Men her var da første løsning med rørene til vannfallet: ![]() ![]() Og her ligger også membranduken op før den er tilpasset å festet (som er en lite nhistorie for seg selv) I bakgrunnen så ser dere jo lett hvor røret til vannfallet er satt opp. Dette ble også endret etter hvert. ![]() Menbranduk er noe elendig dritt å jomme med når man ikke kan forme den i en firkant... ![]() |
|
By
Repti_queen
on
27-04-2009, 22:38
|
|
Dette treet var vi å hogde (jeg sto å så på vel å merke) midt i mørkna. det var tøft og passet veldig fint inn, ettersom det var heftig mosegrodd langs stammen.
Den hvite avstikkeren var egentlig bare en random grein som ble skrudd fast for morroskyld, men den sitter der den dag i dag gitt.. (litt rotete blir det jo alltid..) ![]() Så ble endelig membranduken tilpasset og brent bast, samt festet i isoporen med alt fra isoporlim, til akvariesilikon, fugeskum..ja..det som jeg hadde for hånden ettersom alt måtte limes samtidig. Her er også røret til pumpen flyttet til en av kortsidene. ![]() Vanndammen blir støttet opp med treplater. ![]() Isoporen begynner å formes til ![]() ![]() ![]() Så er det klart at dammen skal prøves ut. Den var faktisk utrolig behagelig å sitte i.. ![]() |
|
Sist endret av Repti_queen; 28-04-2009 kl 08:05.
|
|
By
Repti_queen
on
27-04-2009, 22:43
|
|
Når bakgrunden så var ferdig, var det på tide å få litt fart på sakene. Tid for mørtel/fliselim..ja..litt av hvert er vel brukt her
![]() ![]() Dammen er på forhånd dekket med styrofoam, en mer hardfør type isopor. ![]() ![]() Her ser dere noen av støttepinnene til dammen, som forøvrig er blitt tatt vekk da de var overflødige..den dammen tåler alt.. ![]() Og 50 kilo mørtel/fliselim og hva enns om er brukt der senere begynner ting å ta litt form.. ![]() Nå gjennstår jo bare det morsomte..maling ![]() |
|
By
Repti_queen
on
27-04-2009, 22:46
|
|
Før malingen valgte jeg å sette inn det fantastiske treet. Hvorfor vet jeg ikke, gjorde alt mye mer tungvindt..
Selve bakgrunden males med vannbasert maling. Hovedsaklig fargene hvit og svart som blandes til alle nyanser. ![]() Og så må man jo leke litt mer.. Treet er faktisk ikke festet i noe annet enn dammen, og da kun med fugemassen som holder det stabilt.. (igjen får dere bare unskylde de fantastiske sokkene mine..) ![]() Malingen begynner å bli ferdig.. ![]() Og uten blits: ![]() |
![]() |
| Tutorial Tools | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tutorial | Tutorial Starter | Category | Comments | Siste melding |
| Hvor stort terrarie trenger jeg? | mmaart3e | Terrarier | 5 | 17-01-2009 13:00 |
| Semi tropisk terrarie | Chibi | Boa og pyton | 0 | 19-10-2007 16:31 |
| Belysning/varme i passe stort terrarie til skjeggis (1730 l) | Tass | Terrarier | 3 | 17-06-2007 15:09 |
| Et tropisk beplantet vivarie | mr-repti | Vivarier | 3 | 08-01-2007 11:25 |
| Hvor Stort Terrarie Til Boa Constrictor? | Tarantula | Utstyr | 2 | 07-07-2005 14:54 |