Jeg bestemte meg for å
prøve å bygge et terrarie i isopor. Valget falt på 30mm isopor, i størrelsen 100x50, da dette passet best til terrarie størrelsen. Terrariet har ytre mål på 80x50x100 (Lengde x bredde x høyde).
Jeg startet med å skjære tilrette isoporplatene, dette gjorde jeg med en helt vanlig tapetkniv, og det gikk utrolig mye lettere og bedre enn jeg trodde. Sjekket at alt passet sammen slik som det skulle:
Så ble platene silikonert sammen, med vanlig akvariesilikon.
Som dere ser ble topp-platen i front hengende litt, fordi jeg ikke passet på og støttet den opp under silikoneringen, noe å huske på neste gang!
Jeg valgte å gå for 30cm bred lufting i toppen, da det er bedre å ha for mye enn for lite. I front borret jeg hull på 6,5cm diameter, seks stykk.
I etterkant ser jeg at det hadde vært lurt å lage de litt mindre, for økt stabilitet, og at det hadde vært bra å lage de på samme størrelse som pvc-rør man kan få kjøpt så man kan ha biter av disse inni som støtte.
Så ble terrariet malt med epoxy innvendig, som gikk veldig mye lettere en antatt, før jeg silikonerte på bakgrunnen på 60x90cm.
Da bakgrunnen var tørket silikonerte jeg kokosplater fra vivaria på sideveggene og i sprekkene ved bakgrunnen.
Når alt var tørket og satt ordentlig, silikonerte jeg på lufteristen i toppen. Jeg klumset litt da jeg kappet den til rette, så det ble ikke særlig pent. Kommer til å kjøpe vinkler for å dekke over og beskytte terrariet der det er mest utsatt for skade.
Jeg valgte å bruke tre 90
° vinkler i fremkant for å gi ytterligere støtte under glassskivene. Ble også silikonert på E-profiler til skyvedørene (4mm glass).
Slik ser det ut etter å ha hatt inn 5cm leca, duk, torv, stokker, lys og regnsystem.
Jeg bruker et Vivaria basic misting regnsystem og 2x ReptiGlo 5.0 samt 2x Flora Glo, begge på 20W med reflektorer.
Jeg har nå montert lufteristene i front, bilder kommer senere. Skal ha inn klatrefikus som skal vokse oppover sideveggene, tillandsia og kanskje noen andre planter.
Alt i alt er jeg veldig fornøyd så langt, det ble et veldig billig terrarium, og det fungerer like bra som et av glass. Fordelene ved å bruke isopor synes jeg er: Vekt, varmeisolering og pris.
Jeg brukte tilsammen for det nakne terrariet:
6x 100x50x30cm standard isoporplater, 48kr
1x 1,6kg Epoxy, 300kr
1x E-profil oppe og nede, pris?
1x Lufterist topp, 150kr
1x Lufterist front, 100kr
2x 74x42cm 4mm glass skiver, 280kr
3x Tuber med akvariesilikon, 300kr
Totalt: ca 1180kr
Disse prisene er i Tyskland, så om noen kunne komme med ca priser på det i norge, så hadde det vært fint.
Om man vil gjøre det billigere kan man gå til glassmesteren og spørre pent om man kan få bruktglass gratis, som de egentlig skal kaste. Om du er heldig får du da glasset, og sparer endel.
Personlig skal jeg kjøpe epoxy på ebay, være litt lurere når jeg kapper luftingen, så jeg sparer en plate, kjøpe silikon på nett og
prøve å skaffe brukt glass. Da kan jeg teoretisk sett bygge et terrarie på samme størrelse til rundt 250-350kr.
Kommer oppdatering når jeg har fått planter og de har vokst seg til.
mvh, Jan Philip