Tenkte jeg skulle vise hvordan jeg satte opp mitt siste terrarie prosjekt.
Terrariet er 50x45x100cm og innredet til en Phelsuma Standing, med mulighet for enkelt å endre oppsettet og klimaet til et regnskogs terrarie for andre trelevende arter.
Det første jeg gjorde var å skisse opp hvordan jeg ville ha terrariet. Terrariet er plassert inn i et hjørne, jeg har derfor to sider jeg kan se igjennom. Naturkorkplater ble derfor limt på de veggene som går inn mot veggen.
Korkrør ble deretter plassert løst inn i terrariet for å gi meg et inntrykk over hvordan de ville fungere sammen. Ide'en min er at et lett overgrodd tre vokser oppover venstre innerhjørne i terrariet, med en eller flere grener som strekker seg fra stammen. Grenene skal kunne fungere som hjemmested samtidig som de kan være et greit sted å sitte på om de vil varme seg eller kjøle seg litt ned.
Da jeg hadde funnet ut hvordan vikelen på greinene var det å sette igang med byggskummet.
Jeg brukte en boks i passende størrelse for å holde "greien" i riktig vinkel.
Da jeg hadde montert opp greinen satte jeg opp nok et korkrør i front, som rester at et dødt tre som hadde knekt. Også her brukte jeg litt tid på å finne en vinkel som fungerte fra begge sider.
Overskytende korkbiter limte jeg inn i byggskummet slik at jeg finn en slags stammefølelse av det jeg hadde bygget opp med byggskum.
Da jeg var ferdig med skummingen skar jeg vekk de bitene med byggskum jeg ikke ville ha, smurte inn byggskummet med svart silikon og drysset over en blanding av torv og orkide' bark.
Bestilte tillandsiaer fra Malm dukket som bestilt opp nå var det på tide å se hvordan det ville se ut

Jeg så også at det ene korkrøret ville se bedre ut om jeg knakk av en god bit av det..
Et litt mindre korkrør ble plassert på bunnen, Lianer og planter ble først
prøveplassert før jeg fant de "riktige" plassene til dem.
Varmekabler og bunnsubstrat ble hevet i terraet.
På bunnen ble et passe stor Saneiveria delt opp og plassert. Dagiser er glade i denne planten
Etter mer
prøving og feiling når det gjaldt plassering av lianer og planter falt brikkene tilslutt på plass.
Mer om teknikk, belysning samt fler og bedre bilder kommer etterhvert .