"

Arbeidslogg Her kan du lage din egen logg og guide om prosjektene dine.

Closed Tutorial

LinkBack Tutorial Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Froggers Terrarie prosjekt<!-- google_ad_section_end -->
Froggers Terrarie prosjekt
Frogger
Published by Frogger Mann
12-12-2008
Standard Froggers Terrarie prosjekt

Tenkte jeg skulle vise hvordan jeg satte opp mitt siste terrarie prosjekt.

Terrariet er 50x45x100cm og innredet til en Phelsuma Standing, med mulighet for enkelt å endre oppsettet og klimaet til et regnskogs terrarie for andre trelevende arter.

Det første jeg gjorde var å skisse opp hvordan jeg ville ha terrariet. Terrariet er plassert inn i et hjørne, jeg har derfor to sider jeg kan se igjennom. Naturkorkplater ble derfor limt på de veggene som går inn mot veggen.
Korkrør ble deretter plassert løst inn i terrariet for å gi meg et inntrykk over hvordan de ville fungere sammen. Ide'en min er at et lett overgrodd tre vokser oppover venstre innerhjørne i terrariet, med en eller flere grener som strekker seg fra stammen. Grenene skal kunne fungere som hjemmested samtidig som de kan være et greit sted å sitte på om de vil varme seg eller kjøle seg litt ned.

Froggers Terrarie prosjekt-img_1287.jpg

Da jeg hadde funnet ut hvordan vikelen på greinene var det å sette igang med byggskummet.

Froggers Terrarie prosjekt-img_1292.jpg

Jeg brukte en boks i passende størrelse for å holde "greien" i riktig vinkel.

Froggers Terrarie prosjekt-img_1293.jpg

Da jeg hadde montert opp greinen satte jeg opp nok et korkrør i front, som rester at et dødt tre som hadde knekt. Også her brukte jeg litt tid på å finne en vinkel som fungerte fra begge sider.

Froggers Terrarie prosjekt-img_1299.jpg

Overskytende korkbiter limte jeg inn i byggskummet slik at jeg finn en slags stammefølelse av det jeg hadde bygget opp med byggskum.

Froggers Terrarie prosjekt-img_1307.jpg

Da jeg var ferdig med skummingen skar jeg vekk de bitene med byggskum jeg ikke ville ha, smurte inn byggskummet med svart silikon og drysset over en blanding av torv og orkide' bark.

Bestilte tillandsiaer fra Malm dukket som bestilt opp nå var det på tide å se hvordan det ville se ut Jeg så også at det ene korkrøret ville se bedre ut om jeg knakk av en god bit av det..

Froggers Terrarie prosjekt-img_1311.jpg

Et litt mindre korkrør ble plassert på bunnen, Lianer og planter ble først prøveplassert før jeg fant de "riktige" plassene til dem.
Varmekabler og bunnsubstrat ble hevet i terraet.
På bunnen ble et passe stor Saneiveria delt opp og plassert. Dagiser er glade i denne planten

Froggers Terrarie prosjekt-img_1319.jpg

Etter mer prøving og feiling når det gjaldt plassering av lianer og planter falt brikkene tilslutt på plass.
Froggers Terrarie prosjekt-img_1320.jpg Froggers Terrarie prosjekt-img_1321.jpg

Froggers Terrarie prosjekt-img_1324.jpg

Mer om teknikk, belysning samt fler og bedre bilder kommer etterhvert .
Tutorial Tools

Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
By JoachimB Mann on 12-12-2008, 18:35
Standard

Terra ble rett å slett kjempe lekkert! håper at du videre kommer til å oppdatere med bilder og tekst.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
By Nikazo Mann on 12-12-2008, 19:08
Standard

kjempe fint terra
By Gibbs Mann on 12-12-2008, 20:55
Standard

Ser jo flott ut dette Frogger.
Hva er det du har tenkt til å ha i det terrarie da?
By Euble_m on 12-12-2008, 21:25
Standard

For å si det på godt norskt: Drit bra!
Er det der koblet sammen med terra computeren eller?
By bendick2112 Mann on 12-12-2008, 21:39
Standard

Så da ikke så ille ut det der nei Hvordan lys er det du bruker? Anbefaler deg å sette inn litt ficus som kan vokse oppover veggene, gjør alt mye mer frodigere !
By Frogger Mann on 12-12-2008, 21:41
Standard

Ikke enda, men alt skal kobles opp mot den, dvs temperatur, fuktighet, regnsysntemet og dimming av lys/solnedgang/soloppgang og måne lys skal kobles opp mot den.

Gibs: Nå har jeg en daggekko i terrariet, Phelsuma Standingi.
By Frogger Mann on 12-12-2008, 21:52
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
Så da ikke så ille ut det der nei Hvordan lys er det du bruker? Anbefaler deg å sette inn litt ficus som kan vokse oppover veggene, gjør alt mye mer frodigere !
Ville gjort dette om det skulle vært et regnskogs terra, men standingiene skal ha det rimelig tørt, De lever tross alt i de tørreste områdene på Madagaskar, så jeg er redd terrariet mitt ville blitt for frodig ellers.
Vedlagte miniatyrbilder
Froggers Terrarie prosjekt-picture-12.jpg   Froggers Terrarie prosjekt-ankarana_134m.jpg   Froggers Terrarie prosjekt-2248265888_734fe34d47.jpg  
By bendick2112 Mann on 12-12-2008, 21:53
Standard

Da så ..
By allan Mann on 12-12-2008, 21:59
Standard

Closed Tutorial

Tutorial Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tutorial Tutorial Starter Category Comments Siste melding
Fremtidig terrarie prosjekt.. Frogger Småprat 14 15-10-2008 15:36
Regnskogs terrarie prosjekt Chibi Vivarier 15 03-12-2007 20:12
Bebis prosjekt/terrarie klart. Gibbs Terrarier 1 23-01-2007 15:10
Kommentarer til Prosjekt Terrarie høyskap. Eggy Terrarier 14 29-12-2006 21:04
WorkLog - Prosjekt Terrarie høyskap. Eggy Terrarier 5 29-12-2006 17:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:42.