| Andre virvelløse dyr Snegler, eremittkreps, krabber og andre virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 55
|
Hei er det noen som kan si litt om Gigant Centipede.
Er intresert i flest mulige opplysninger også hvor den kan kjøpes MVH joborg
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Centipede - Wikipedia, the free encyclopedia
Scolopendra gigantea - Wikipedia, the free encyclopedia Scolopendromorpha.com Et lite søk på Google gidde meg disse svarene ![]() Vill egentlig ikke anbefale å starte med scolopender som førstegangsdyr (vet ikke om du har andre eksotiske dyr fra før?) De er utrolig raske, og har et bitt du ikke vill like å bli bitt av. Og trenger høye terrarier, med topplokk, som 120% rømmningsikre, da de kan komme seg ut ganske små sprekker! (egen erfaring) ![]() Edit: Scolopendere er ikke noe man kommer ofte over for salg her i Norge. Og er heller ikke så veldig normale i hobbien enda.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Skolopender som førstegangsdyr er ikke verre enn noe annet om man bare er fornuftig. Greit nok er de relativt raske (artsavhengig) og defensive (også artsavhengig), men f.eks klatrer de ikke på glass, slik taranteller gjør. Bruker man en boks som er høyere enn skolopenderets lengde, så forblir det i boksen. Og når man har fått litt erfaring, er det ikke problem å bruke bokser som er lavere enn skolopenderets lengde heller (jeg gjør det- plassbesparende). Dette med å finne et rømningssikkert terrarie er heller egentlig ikke noe problem, Hammarplast bokser fra Clas Ohlson duger utmerket. Det man kanskje bør være litt obs på, er at skolopendre klatrer opp pinsetter uten problemer.
Om du med giant centipede mener Scolopendra gigantea, så tror jeg du må lete en stund. Og være forberedt på å punge ut. Sist jeg så et for salg, var prisen på 350 euro. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Psychofox: Kunne du tenkt deg å lagt ut litt bilder av hvilke bokser du bruker som er lavere enn skolopenderen er lang? Jeg vurderer å utvide samlingen min litt, men da er jeg nødt til å gjøre det slik. Ellers tar de opp vanvittig med plass
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
![]() Jeg bruker 21x17x15 fylt med ca. 10 cm torv. Med en kant på 5 cm kommer skolopendrene veldig enkelt ut, om man ikke har kontroll på dem. Er de på overflaten, bør de gis mat før boksen blir helt åpnet. Når de knasker på en kakerlakk, skal det relativt mye forstyrrelse til før de bryr seg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Takk for tippset, skal se om jeg får tak i noen slike bokse etterhvert.
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Sitat:
![]() De vi var å handle massevis av på jysk
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
|
Jeg har bestilt fra en kar fra Tyskland, Thomas Vinmann, Spinnen und mehr bei Thomas Vinmann, Diplom-Biologe, spinnen@vinmann.de
han skaffer de store skolopenderene, bla Scolopendra alternans som kan bli 30cm eller større. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Acute myocardial infarction in a young man caused by centipede sting | _Nagash_ | Myriapoder | 6 | 24-04-2008 15:53 |
| Centipede inflicted postmortem injury | _Nagash_ | Myriapoder | 1 | 10-04-2008 15:59 |
| Amazonian Giant Centipede | Halgeir | Myriapoder | 44 | 27-01-2007 15:09 |