| Andre virvelløse dyr Snegler, eremittkreps, krabber og andre virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
|
Tenkte vi kunne lage en tråd med hva slags mat sneglene ser ut til å foretrekke.
Mine er glad i agurk, men foretrekker kattemat og skilpaddemat. Jeg er litt redd for at det skal bli for mye proteioner for dem. Håper derfor å få noen gode ideer til grøntfor. Har lest at søtpotet skal være en favoritt. Noen som har prøvd det? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
|
Mine snegler foretrekker agurk men er også ganske glade i salat og kiwi!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
|
Agurk er favoritt ja. Ellers er mine A.Achinta veldig glad i basilikum. Rollo-/ Ekeblad-salat og ligende smakfulle salater går også ofte fort bort. Kålrot, brokkoli og blomkål er det siste som blir spist.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
|
Mine får skilpaddefôr i en skål + grønnsaker. Rapid salat, agurk og gulrot. Avokado er hat-objekt. Spiser og eple og nektarin, men syntes det fort blir grisete av det.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 40
|
Mine er også glad i agurk,squash.er det noen her inne som kan fortelle meg litt om åssen biotop de har til sneglene sine,hadde blitt veldig takknemelig
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Jeg har et slags regnskogsterrarium med levende planter og en sørgegekko. Har planer om å gjøre det mer gjennomført over jul en gang. Terrariet er et ExoTerra 45x45x60cm. Min erfaring er at det er lettere å få opp luftfuktigheten i et stort terra. Sneglene der nå er 3 Achatina fulica, 5 Pleurodonte isabella (som akkurat har lagt egg og dermed sannsynligvis snart blir mange flere) og en Achatina iredalei på prøve.
I tillegg har jeg to små terrarier jeg har laga av pyntelykter. Det ene er et oppvekstterra der jeg har 3 Achatina reticulata albino og 2 Achatina iredalei. Jeg sliter med å få høy nok fuktighet der, men vil helst at de skal bli større før de puttes inn i det store terrariet (der en liten snegl fort blir borte og jeg ikke vil oppdage det om den blir syk). I det andre har jeg Cepaea nemoralis (stor norsk hagesnegl). De er ikke så nøye på luftfuktigheten. Og så har jeg et kombikar 50/50 land/vann. i landdelen har jeg 5 vinbergsnegler (Helix pomatia) og i vanndelen et utall akvariesnegler og noen ertemuslinger. Her er det ikke så vanskelig å få opp luftfuktigheten. Vinbergsneglene tar gjerne et bad i akvariet (ingen har drukna ennå, bank i bordet). Planter jeg bruker i terrariene er Gullranke, Grønnrenner, Porselensblomst og norsk mose. Jeg er ikke spesielt urolig for giftige planter, siden min erfaring er at sneglene holder seg unna dem. I hvert fall hvis de har tilgang på annen mat. Forsøkte med en orkide, men den ble spist opp ganske raskt. Noen av dem liker visst Gullranken, men ikke så godt at de ødelegger den helt (og de ser ikke ut til å ta skade av den). |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
|
jeg har et stor akvarium delt i to rom til mine snegler, det er bra gjennom lufting i det, og passe fuktig og varmt. Har bonsai i hver der, der den ene er helt oppspist, mens den andre er grønn og fin. Har en skål med vann og en til mat i hvert terrarie og sepiskall (kalk) sjølsagt.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
|
Jeg bruker en passelig plastikkboks med en matskål, en vannskål og en skål med sepiaskall.
Jeg har innredet det med noen røtter og en stein. Men jeg skal snart flytte dem over til et 110 liters akvarium. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
|
Har mine i exoterra terrarium med kokkosfiber i bunn. Har lest både positivt og negativt om dette, men ikke merket noe på sneglene (annet enn før jeg begynte å gi D3, da var de i dårlig form, og ville helst ikke i nærheten av underlaget.). Skål til pellets og vann, fersk mat på bakken, sepiaskall.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Har nå testa søtpotet og det var absoultt en favoritt her. Selv spiser jeg altfor lite grønnsaker, og det er bare agurken sneglene rekker å spise før den blir dårlig. Så selv om søtpotet ikke er den billigste sneglematen, tror jeg at det vil lønne seg på sikt hos meg i alle fall.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Uønskede bananfluer i sneglenes terrarium | tsrebel | Andre virvelløse dyr | 5 | 14-08-2011 01:09 |