| Andre virvelløse dyr Snegler, eremittkreps, krabber og andre virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Oslo
Alder: 34
|
Jeg har en del store hagesnegler og vinbergsnegler. Disse skal som kjent ha det ganske fuktig. Dermed trives bananfluene også. Dette kan umulig være noe uvanlig problem, så jeg er interessert i å vite hvordan andre løser det. Jeg har ingen dyr som spiser bananfluer, og de har vinger og finnes nå over hele leiligheten.
Jeg er åpen for å skaffe meg dyr som spiser bananfluer, men ikke snegler. Noen forslag? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Knelere spiser bananfluer
![]() Gir du sneglene dine frukt? Ta ut frukten litt tidligere slik at bananfluene sine egg ikke rekker å klekke i frukten
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar!
Jeg har forsøkt å ikke la frukten ligge, men må nok stramme inn enda mer. Er det bare i frukt fluene legger egg? Ikke i grønnsaker som agurk? Vil ikke en kneler spse sneglene også (i alle fall de minste)? Etter hvert vil ikke dette by på problemer, for snegler har det med å formere seg veldig bra, men nå i oppstartsfasen vil det være veldig uheldig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Har aldri hørt om knelere som tar snegler og tviler veldig på at de ville gjøre det, men jeg vet ikke 100% sikkert. Fluene legger såvidt jeg vet ikke egg i grønnsaker, men regner med de kunne gjort det.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
|
Dette er en annen type flue (kan godt være bananflue). Disse trenger ikke noe frukt for å legge egg dessverre. Det ville aldri kunnet blitt så mange av litt frukt nedi et terrarium. Men disse fluene legger faktisk egg i fuktig torv, jord osv. Vis du ser nedi jorda de så ser du kanskje en del små larver. Så ville prøvd å skifte på hele underlaget og gjøre terrariet fluesikkert. Disse har plaget meg i hoppestjert avl men med en gang jeg satt på et lokk uten luftehull ble dem borte. Nå trenger jo sneglene luft men prøv å finn på noe lurt.
For og bli kvitt fluene kan du blande litt fluemedie da fluene tiltrekkes mye bedre av dette, la medie stå i kopper et parr dager så går du og setter papir på dem med en strikk så skal du se hvor mange fluer som sitter oppi der. Vet at disse plager folk som driver med Sirissavl osv De er heldigvis helt ufarlige, bare ekstremt irriterende Ps: beklager skrivefeil. Litt vanskelig å skrive så mye på iPhone
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Takk for godt svar!
Det forklarer en del. Hvis det hjelper kan jeg la terrariet tørke ut (sneglene vil da bli inaktive, men overlever en kortere periode). Hvis ikke det hjelper får jeg flytte sneglene til et annet sted mens jeg dekker terrariet med plast. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| bananfluer | reptilesboy | Fôrdyr | 5 | 07-02-2011 01:43 |
| Bananfluer | BabyLizz | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 16 | 27-03-2010 20:53 |
| bananfluer, ha noe å gå på. | duefjes | Fôrdyr | 7 | 21-03-2008 00:35 |
| bananfluer | duefjes | Andre insekter | 5 | 26-07-2007 11:41 |
| bananfluer | therabro | Fôrdyr | 6 | 26-02-2007 19:30 |