"

Andre virvelløse dyr Snegler, eremittkreps, krabber og andre virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-12-2008, 21:43   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard Kjempesnegle

Hei, noen som har erfaring med kjempesnegler her inne?

Har en som er veeeldig kresen i matveien. Uansett hva jeg tilbyr, vil den kun ha gulrot. Til nød tar den et par knask av eple. Tar den skade av gulrot til alle måltider? eller skal jeg bare fortsette med forskjellige ting i håp om at den en dag går lei av gulrot?
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-12-2008, 22:24   #2
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,531
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Vet du hvilken art det er? Jeg har en god gjeng Achatina achatina. Mine spiser det aller meste, som regel går det i kattemat (tørrfôr), gulrot, eple, banan, rått egg, tomat, agurk, hodekål og ulike salattyper.

For enkelhets skyld pleier jeg å lage en grøt (moser alt med en stavmikser) av mange ulike typer frukt og grønt, som jeg fryser ned i isterningsbrett. På den måten er det enkelt å bare tine opp en passende mengde innimellom.

Jeg vet ikke om de tar skade av å bare spise gulrøtter, men det beste er jo en variert diett. Tilskudd av kalk er veldig viktig, men det vet du sikkert. Jeg ville kanskje vurdert å lage en grøt med ulike typer frukt og grønt, men dominert av gulrot. Så kan du eventuelt gradvis minke mengden gulrot etterhvert som den får smaken på grøten
Svar med sitat
Gammel 03-12-2008, 06:19   #3
Reptilfreak

Standard

Hm.. nei desverre vet jeg ikke arten. Fikk den bare av en som gikk lei av den. Men skal prøve å legge inn et bilde. Jeg fikk tatt et i går.

Takk for råd om kattemat ja. Men er ikke det for mye proteiner? Kalsium får hun ja. Sluker alt jeg setter oppi der. Men regulerer hun det selv eller kan hun forspise seg på det?

Sist endret av DanFekar; 03-12-2008 kl 14:42. Begrunnelse: La bildet ditt inn i tråden
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-12-2008, 14:54   #4
-
Admin

DanFekar sin avatar

Standard

Jeg klarer ikke å avgjøre arten ut fra bildet ditt. Ofte må man se på karakterer som ikke så lett viser på et bilde. Her finner du en punktvis og god fremgangsmåte dersom du ønsker å finne ut hvilken art du har.

Proteiner er veldig viktig for dem, men hoveddelen av dietten skal være frukt og grønt. Kalsium fra en god kilde er helt avgjørende. Hvis du knuser det til pulver og blander det i maten så er det nok en sjanse for at de får i seg for mye (det kan føre til avleiringer og klumper i tarmsystemet). Men hvis du tilbyr det i form av en blokk eller sepiaskall sånn at de kan regulere inntaket selv så bør det ikke bli noen problemer. For lite kalsium er derimot et ganske vanlig problem. Dette kan forverres ytterligere dersom kalsium tilbys fra en dårlig kilde eller hvis dietten domineres av frukt og grønt som inneholder mye oksalater (hemmer opptak av kalsium), f.eks spinat og rabarbra.
Svar med sitat
Gammel 03-12-2008, 15:17   #5
Reptilfreak

Standard

Takk for at du ordnet bildet Er hun ikke flott??

Jeg har gitt henne kalsium i en liten skål, men da sluker hun alt. Bør jeg fylle den opp hver uke eller hver dag? Jeg har gitt samme type kalsium som geckoene får. I pulverform. Men en bit er kanskje bedre?

Rabarbra og spinat regnet jeg med er like skadelig for henne som for oss mennesker. (merk, ikke i kokt tilstand vel å merke)

Hun skal få kattemat i kveld, sammen med div andre grønnsaker. Skal kutte det opp i mindre biter, så det kanskje er mer fristende å spise.

Hørte forresten en som sa at snegler elsker sjokoladekake. (dette var utesnegler) men det er vel ikke akkurat noe særlig bra for de?
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-12-2008, 15:31   #6
-
Admin

DanFekar sin avatar

Standard

Hun er vakker!

Kalsiumen som du gir henne er sikkert helt super, men blir det ikke veldig dyrt? Jeg bruker selv sepiaskall til mine, som er både billig og bra i tillegg til at det varer lenge (særlig hvis du bare har 1 snegl). De kan kjøpes i dyrebutikker til ca 18kr pr stk. Jeg har et skall liggende inne hos mine til enhver tid, og så får de bare forsyne seg selv

Snegler spiser sikkert sjokoladekake, men jeg kan ikke tenke meg at det er det beste for dem. Jeg gir mine øl på et tefat innimellom, og da er alltid partyfaktoren høy i snegleboksene.
Svar med sitat
Gammel 03-12-2008, 15:37   #7
Reptilfreak

Standard

Tusen takk for svar

Skal i dyrebutikken i morgen og kjøpe sånn undulatstein ja. Blir nok litt rimeligere.

Tror jeg skal droppe øl til henne, i tilfelle froskene også får smaken på det. Synes jeg ser de
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-12-2008, 23:07   #8
Reptilfreak

Standard

Kattematen var en skikkelig hit. Den sklir ned på høykant. Det gikk til og med ned litt eple også.
Utrolig facinerende dyr. Nå har vi stått 5 stk og sett på henne spise. (ja vi var nyktre alle sammen) har lyst på flere slike jeg. Synes de er artige. Noen som vet hvor de er å få tak i?

Eller risikerer jeg å ende opp med hundrevis fordi de formerer seg hele tiden??
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-12-2008, 23:15   #9
-
Admin

DanFekar sin avatar

Standard

Så flott at det slo an!

Ja du kan fort ende opp med mange snegler hvis du legger forholdene til rette for dem. Jeg begynte med tre, men de formerte seg ikke de første to årene. Nå har jeg maange sneglebarn som etterhvert må omplasseres

Fant du forresten ut hvilken art du har?

ps. prøv å gi dem kinakål eller tilsvarende sprø mat. Knaselyden de lager når de rasper maten i seg er vel verdt å få med seg.
Svar med sitat
Gammel 07-12-2008, 01:07   #10
Reptilfreak

Standard

Nei, jeg er ikke sikker på arten gitt... Skal prøve å finne bedre tegn på henne. Så jeg kanskje finner det ut. Men jeg fant underarter som er nesten helt like jo...

Kan forskjellige arter gå sammen? Og hvordan ser man forskjell på hanner og hunner?? (jeg bare går ut fra at det er en jente jeg har siden den er så søt)
Lailande er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 00:44.