|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 19
|
Da har jeg endelig funnet en hoggorm (har sett hoggorm tidligere også, men det er lenge siden og da var jeg mere redd enn nysgjerrig) og denne gangen hadde jeg flaks. Ikke bare fant jeg hoggorm på en plass hvor det har blitt sagt at hoggorm ikke fantes i det området, men jeg er også ganske sikker på at jeg har funnet hiet(?) til hoggormen.
Første gang jeg så den fant jeg den liggende i gresset og sole seg en morgen bare 400m fra hytta, jeg sto da å studerte den en liten stund før den helt rolig forsvant over en gresstust og inn i ett hull. Dette hullet er sørvendt, er skult av noe gress og ligger på den nordre siden av dalen så der treffer solen ganske tidlig. Dette er etter det jeg har lest den perfekte plass for en huggorm, noe som gjør meg ganske sikker på at det er et hi. (Heter det forresten hi? Har også hørt bol) Helga etter var jeg på hytta igjen og da tok jeg kameraet med for å se om jeg kunne finne igjen hoggormen, og der lå den på nesten nøyaktig samme plass som sist. Slik fant jeg den liggende i gresset. ![]() Den var helt rolig og det var ikke en antydning til hissighet. ![]() Jeg vil tippe at den var mellom 60-70cm. ![]() ![]() ![]() ![]() Fra det jeg har lest om hoggormer antar jeg at det er en hunn, både på grunn av fargen og den korte halen. ![]() EDIT: Denne skulle kanskje ha ligget i fotoforum? bare å flytte den viss det var feil. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Grenland
Alder: 25
|
Den var stor,men fin!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Sted: Akershus
Alder: 31
|
Urk. Møter jeg en sånn en så dævver jeg.
![]() Men jeg MÅ lissom inn og se og da. De er jo lissom litt fascinerende på en eller annen måte, Hehe. Var flott denna da.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Flott frøken det
Alltid kjekt å finne orm Tant selv en hoggorm frue i dag
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Den var ihvertfall utrolig rolig, da jeg løftet den opp for å flytte på den var det så vidt den flyttet på seg og når jeg satt den ned igjen viste den ingen tegn på å ville rømme.
Er det bare fargen og lengden på halen man kan se forskjell på dem eller er det andre ting? Og finnes det hanner som er brune og omvendt, eller er det vanligvis bare å se på fargen for å finne ut kjønn? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
I Norge er det ihvertfall bare fargen man trenger å se på
Har hørt at i Asia og lengre sør i Europa kan hannene være brune og hunnene grå Men med helt svarte hoggormer er det å se på halen en vinner
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Var på hytta i helga igjen og var nede og kikket på hoggormen og la merke til at fargene var sterkere og mer markante enn før, jeg antar at den har hatt et hamskifte. Skal prøve å få lagt inn noen bilder iløpet av kvelden.
Noe annet jeg la merke til var at første gang jeg så den var den hvit på magen (jeg tenkte ikke noe mer på det da jeg ikke visste hvordan den skulle se ut), men nå var den sort som etter det jeg har forstått vanlig. Hva er grunnen til dette? Er det i forbindelse med hamskifte? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2010
Alder: 18
|
Svarte huggormer er de kuleste syns nå jeg, der jeg pleier å gå tur er det en svart huggorm som er svææær, som har alltid ligget der så lenge jeg kan huske, har prøvd å tatt bilder og alt men alt som ble til slutt var skurrete bilder som ikke var verdt å samle på,den er sykt aggresiv. men har dessverre ikke sett den dette året :/
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Bildene jeg tok av hoggormen har på ett eller annet merkelig vis fosvunnet fra kameraet så det blir nok ingen bilder denne gangen.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bitt av hoggorm | Jonas | Media | 9 | 03-05-2011 21:38 |
| Hoggorm - Faktatekst | Jabbe | Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr | 3 | 22-02-2011 21:51 |
| Er hoggorm tiden over nå? | DevilDoll | Helse og sykdommer hos reptiler | 14 | 02-09-2008 21:36 |
| hoggorm i Bergen? | mats123 | Helse og sykdommer hos reptiler | 21 | 24-10-2006 12:19 |