|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Akershus
Alder: 23
|
Jeg vil gjerne ut å finne huggorm å ta bilder av, men er veldig usikker på hvor jeg skal lete.
Til nå har jeg gjort dette: Dratt ut til steder i skogen hvor det ikke er så mye folk til vanlig, leter på litt åpne steder, gjerne hvor det er langt gress og steiner/ steinrøyser. Ser at det gis tips om at dem holder seg i nærheten av myrer, men jeg er livredd for myra og tør ikke nærme meg slike områder Har noen noe gode tips til steder å finne huggorm? Jeg er også veldig interessert i å se buorm og slettsnok, oppholder de seg på nogenlunde samme steder?
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Sørvendte åpne områder med steinrøyser, steingjerder eller kvisthauger.
Hoggormen liker seg på tørre varme steder vendt rett imot sola. Sørvendt er altså nøkkelordet her. Lykke til! Håper du finner hoggorm!
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Takk for tips. Målet er å finne huggorm i løpet av påsken ![]() Edit: PS: Når på dagen er det best å lete? Ser for meg at det er lettest å finne dem på morgenen, siden de da sikkert ligger fremme og varmer seg opp.?
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
|
Man finner dem sent og tidlig, særlig på dager med skyet og småkjølig vær.
Da ligger de fremme hele dagen for å utnytte de solglimtene de kan få. På varme dager med mye sol kan de finne på å gjemme seg midt på dagen for så å sole seg igjen mot kvelden. Det viktigste er å komme seg ut å lete Beste hoggormplassen her omkring er en sørvendt fjellside med beitemark og steingarder. Går man langs disse steingardene så finner man mange hoggormer om sommeren ![]() Ikke uvanlig å finne 5-7 ormer på en slik tur, i det området. Slik ser det ut der: ![]() Her varmer solen store deler av dagen. Og her er det mye orm ![]() ![]() Kanskje du har lignende terreng der du bor. Håper dette hjelper!
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Ah, tusen takk
![]() Forresten, så fint det var der, på det første bildet!
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Jeg er ganske sikker på at jeg vet hvem du er dragoon88 så jeg vil tørre å tipse deg om "dollaråsen" om du henger med?
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
*titte seg paranoid rundt*Ja det sier meg noe, så det kan vel stemme. Nå er du pent nødt til å sende meg en pm å forklare deg Blei nysgjerrig hehe
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Fant huggorm!
Den lå midt inni furuskogen. Legger ut egen tråd med bilder senere
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Jeg bor i Møre og romsdalen
Alder: 19
|
Om du er heldig og finner en hugorm og vil ta noen bilder
![]() Og du f.eks. prøver og flytte litt på den eller kommer for nært på en eller anna måte. ![]() Om du da blir bitt i for eks. arma. ![]() Hvor alvorlig er dette da. Gjør det bare litt vondt så tar du deg en stivkrampe hos legen så e det greit. Eller er det mer alvorlig. ![]() (Ikke at jeg har tenkt og rote rundt med huggorm for og få det sagt)
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
|
Huggormbitt - helsedirektoratet.no
Her står det en del. Jeg ble bitt i overarmen en gang. Og da kom jeg fint unna med en hoven overarm og ømhet. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Tips til KP bur? | Smiley | Boa og pyton | 8 | 24-02-2011 12:06 |
| Tips til nettbutikker | KnertA | Slanger, øgler og skilpadder | 3 | 07-04-2010 12:26 |
| Tips oppbevaringsbokser | telia | Småprat | 14 | 05-06-2007 17:49 |
| Tips og råd. | bisQuit | Skorpioner | 27 | 09-02-2007 15:11 |
| tips! | bat82 | Øgler | 7 | 18-08-2005 06:13 |