"
Gammel 07-08-2010, 21:53   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 660
Standard Gaboon Viper:)

Vil bare dele min fasinasjon av Gaboon Viper med dere
En så utrolig vakker,spesiell og ikke minst veldig tøff slange skal man vel lete lenge etter^^ (etter min mening,hihi)
Har fått med meg at disse er agressive og veldig giftige slanger med gift som funker på to måter,så jeg vil nok ikke ha en,men de er utrolige å se på^^
Noen andre som også synes denne slangen er vakker?

ederlezi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-08-2010, 22:04   #2
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Både gaboonhuggormen og de andre Bitis-artene er utrolig flotte dyr. Gjør et søk etter Bitis nasicornis når du først er i gang. Disse artene er ikke spesielt agressive, men de vil trykke om de føler seg skremte og er så godt kamuflert at de rett og slett blir tråkket på. Desverre har en stor gaboonhuggorm nok gift til å drepe en liten elefant, og lange nok huggtenner til å levere giften dypt i vevet.

Flotte dyr, ikke å anbefale.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-08-2010, 22:12   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Absolutt en fin slange, må si det samme som deg: "så jeg vil nok ikke ha en,men de er utrolige å se på^^"
Er vel sånn: Se, men absolutt ikke røre!

Har søkt litt etter fine giftslanger, og finnes jo haugevis med nydelige giftslanger i alle naturlige farger og fasonger.. Fant forresten en link her i går med noen fine slanger (sorry hvis du synes det er kapring av tråd, men når vi først er inne på giftslanger, er ikke ofte det temaet er diskutert her inne.. Litt tabu):
La Vibora Snake Photo Gallery
Svar med sitat
Gammel 07-08-2010, 22:43   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Akershus
Meldinger: 143
Blog Entries: 1
Standard

Veldig flott slange! Men også en av de farligste har selv en stor fasinasjon av giftslanger. men har ingen da pga for lite ærfaring. Tror Gaboon viper er den siste slangen jeg ville blitt bitt av. Har du tenkt og anskaffe en slik ettersom du la inn dette inlegget? eller bare for og forhøre hva andre syntes om slangen? er såfall helt enig med deg
Naitsh er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-08-2010, 22:48   #5
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Bitis gabonica er et usedvanlig fantastisk dyr. De er ganske store og kraftige, med verdens lengste hoggtenner blant slanger, på opptil 5cm, og med mest gift av alle slanger med opptil 1000mg, så blir dette også en meget farlig slange. De ligger i ukevis på regnskogsbunnen og venter på at et bytte skal komme forbi, før de hogger til lynraskt. Derfor er de så godt kamuflert.

Du kan tenke det hvor uforutsigbare de er, da de bare ligger der, helt urørlig, før de plutselig hogger til. Denne spesielle arten trenger ikke å advare, som klapperslanger, kobraer, eller mange andre giftslanger som går i en typisk angrepsstilling, disse bare hogger.

Andre arter i Bitis-slekten er også meget vakre, som Bitis arietans, og som allerede nevnt over her, Bitis nasicornis.

En av mine favorittslekter blant slanger
Svar med sitat
Gammel 08-08-2010, 01:19   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Akershus
Meldinger: 143
Blog Entries: 1
Standard

Fint skrevet Jabbe men litt of topic her, har noen bekjente som er eiere av giftslanger. men ser lite til folk som har det på forumer. veit folk trigger veldig på det og det gidder jeg ikke diskutere engang. er det få folk som har giftslanger? eller vil de bare ikke stå frem og fortelle det nettopp pga forlk trigger på det? Jeg personelig hadde ikke hatt noe imot og hatt f.eks en gaboon viper OM jeg hadde hatt såpass ærfaring med slanger at jeg hadde følt at dette var trygt. Diskusjonen om og eie giftslanger leste jeg i en annen tråd, men følte det ble for mye dumt sagt av de som ikke var for det.
Naitsh er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-08-2010, 03:06   #7
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Meldinger: 500
Standard

Absolutt en av de flotteste slangene i verden. Jeg er også fascinert av hvordan slanger ser ut under, og der er jo Gabon Viperen en nr: 1! Den er jo kamuflert over hele kroppen, også under Så har de noe i blikket. Akkurat som at de vet at de er en av verdens farligste slanger og de vet at giften dens er etterspurt. Men den vil de ikke gi fra seg gratis

Skulle gjerne fotografert en sånn, men da med STOR rustning, bare for å være sikker Absolutt den siste slangen i verden jeg ville blitt bitt av!
Svar med sitat
Gammel 08-08-2010, 06:11   #8
Reptilfreak

Standard

Så morsomt å høre at det er flere som digger gaboon viper'en
Stemmer godt det med kamuflasje og gift ja,helt sinsykt. Utrolig flotte de andre artene dere nevner her jabbe og naitsh
Nettopp det med at gaboon viperen er så uforutsigbar er noe som ville gjort meg veeldig usikker om jeg skulle møtt på en i Afrika Derfor vil jeg ALDRI ha en i fangenskap heller Skal jeg ha giftslange må giften være minimal.

Jeg tror at det kanskje er flere norske som kanskje har giftslanger,men som holder seg langt unna enkelte norske reptilsider på nettet,og at de er veldig forsiktige.. Man får en ille nok bot av å ha slange i huset,men om det er en giftslange blir det enda værre:O
Klapperslanger,Kobraer og div andre giftarter gir som oftest tørrbitt om de bare er defensiv,siden giften deres er "kostbar". Men om de derimot skulle føle seg veldig truet og redd,så bruker de giften i et bitt for å få bort faren. Derfor er det utrolig viktig at den personen som skal ha giftslange har erfaring med flere andre agressive arter for å vite hvordan man kan ungå å bli angrepet eller å stresse slangen for mye..

For å være heeelt ærlig,er jeg IKKE fan av at gaboon vipere og andre i den slekten finnes i fangenskap.. En slik giftig art,med en sånn fantastisk kamuflasje,dens tålmodighet og uforutsigbarhet synes jeg skal få bli latt være i fred ute i det fri.. Men desverre er den fanget,avlet opp og solgt i fangenskap rundt
omkring i verdenen allerede,så det er det ikke noe man kan gjøre noe med for å få stopp på det.
Men skal ikke starte en diskusjon om giftslanger her nå Den diskusjonen vil nok aldri få en ende...

Bare å komme med bilder av GV,og andre i den slekten om dere finner noen fine eller har noen fine

Helt enig med deg Kraissy144
ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-08-2010, 06:19   #9
Reptilfreak

Standard

Finner ikke så mye bilder av gv ute i det fri desverre
Vedlagte miniatyrbilder
Gaboon Viper:)-houstonzoo167.jpg  
Vedlagte bilder

ederlezi er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-08-2010, 10:44   #10
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Det er nok flere som holder giftslanger enn man tror i Norge, men langt flere i Sverige og andre land. Flere her på forumet er allerede klar over at jeg holder giftslanger, og jeg har fått nok pepper for det. Det er en grunn til at jeg ikke oppdaterer dyretråden min lenger. Nettopp fordi jeg ikke orker den diskusjonen igjen, som allerede har blitt tatt på forumet flere ganger. Selv om jeg ikke holder til i Norge lenger..

Jeg kunne kommentert det du skrev her ederlezi, men som nevnt, den diskusjonen har vi tatt flere ganger før.

Vi har et eget forum for de som vil vise frem slike slanger, uten å få pepper mot seg, De "ekstra" eksotiske herptilene - Reptilfreaks.no, men legger man noe ut der, stormer det inn med private meldinger. Ta en titt på det forumet, der ligger det også masse gabonbilder, og andre arter
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Øgler Hvor kan jeg finne en Viper Gecko? Morton Slanger, øgler og skilpadder 8 25-03-2010 20:22
Saw-scaled Viper (Echis carniatus) Fattail Helse og sykdommer hos reptiler 12 05-03-2008 21:20
viper gecko caresheet bendick2112 Gekkoer 5 31-10-2007 18:13
Viper Gecko camo Øglefakta 0 11-11-2006 13:44

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 00:40.