"
Gammel 03-07-2010, 05:07   #1
Reptilfreak

tannkrem sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Buskerud
Alder: 23
Meldinger: 377
Standard buorm og hoggorm styrke

Har hørt for veldig lenge siden at hoggormen ikke er sterk nok til å løfte seg opp å bite deg hvis du holder den i halen. Stemmer dette? Gjelder det også buormen i såfall? Og hvis det stemmer. Hvorfor klarer di ikke det? Med andre ord, hva er det som egentlig avgjør hvor mye en slange klarer å "reise" seg?
tannkrem er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 10:28   #2
Guest

Medlem siden: May 2009
Sted: Buskerud, Drammen
Meldinger: 232
Standard

Er ikke sikker, men har lest flere steder at huggorm ikke kan bite deg hvis de blir holdt i halen. Dette er fordi di ikke har sterke nok muskler. F.eks en kongepython derimot som er en kveleslange klarer dette.

Sikkert noen som kan si mer enn meg om dette
stokken er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 11:27   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Akershus
Alder: 21
Meldinger: 143
Blog Entries: 1
Standard

Huggormen klarer ikke dette rett og slett fordi den ikke er sterk nok, tror den kan løfte 2/3 deler av kroppen om jeg ikke tar feil(?) men bueorm derimot er jo ikke giftig? et bitt fra en bueorm er ikke veldig vondt, så og holde den i halen ser jeg ingen grunn til
Naitsh er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 11:45   #4
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Buorm dreper smågnagere ved kvele dem som en liten kveleslange. Den dreper med andre ord med styrken sin. Huggorm har gift og dreper med den. Huggorm trenger rett og slett ikke buormens muskelstyrke.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-07-2010, 11:51   #5
Reptilfreak

Kraissy144 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
Meldinger: 500
Standard

Jeg har lest at ca 1 av 10 Hoggormer klarer å komme seg opp. Jeg har vært så uheldig og funnet 1 av de 10 en gang. Jeg har holdt en Hoggorm i halen, og plutselig var hodet ca 1 cm fra fingrene mine. Denne Hoggormen målte vi til 64 cm, så det var mer en 2/3 deler av kroppen hvertfall

Men jeg har kun funnet 1 Hoggorm som har gjort det. De andre ligger bare og pendler, mens de prøver
Svar med sitat
Gammel 04-07-2010, 02:47   #6
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Merk at halen på en huggorm bare er den aller ytterste biten bak. Holder du den i selve kroppen, er sjansen stor for en ubehagelig overraskelse. Det er også en hviss variasjon i hvor sterk og tunge huggorm er, så jeg ville ike tatt sjansen på å prøve.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hoggorm - Faktatekst Jabbe Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr 3 22-02-2011 21:51
Er hoggorm tiden over nå? DevilDoll Helse og sykdommer hos reptiler 14 02-09-2008 21:36
Buorm :) smørblomst Helse og sykdommer hos reptiler 9 13-08-2008 22:11
hoggorm i Bergen? mats123 Helse og sykdommer hos reptiler 21 24-10-2006 12:19

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 00:38.