|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Vet ikke
Alder: 19
|
Hei, jeg bare kom til å tenke på, hvordan er det å ha disse i fangenskap? Hadde jo hvert rimelig tøft å funnet en hoggorm unge, og lagd skikkelig terrarie til den, å tatt vare på den som ett vanlig reptil i fangenskap. Vet jo det er ulovlig å sånt, men reptiler er jo ulovlig generelt, og jeg har jo ett reptil fra før av, så det stopper meg ikke akkurat. Tror dere den kan trives i fangenskap? Og må de i dvale osv? Er ikke noe jeg har bestemt meg for å gjøre, men er jo utrolig kule slanger egentlig da, som bor rett utenfor døren omtrent
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Nei, nei og nei
Det du da gjør (i forskjell på det dyret du allerede har) er du tar ut ett dyr fra naturen, ett dyr som er fredet. Ett dyr som er vant med levende for bl.a - ett dyr som MÅ dvales med de vanskene det medfører. EDIT : Må jo legge til at dette er jo og tross alt er ett giftig dyr - med ett bitt som -kan- gi alvorlige konsekvenser om det gir deg ett bitt med gift
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Vet ikke
|
Joa, men nå er jo strengt tatt mange av de tropiske reptilene som er i handelen i dag, også tatt rett utifra naturen da. Jeg ser ikke noen forskjell der. Å en ung en har jo ikke hvert lenge i naturen heller.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
I Norge så vil jeg komme med en påstand om at over 95% av dyrene er fangenskapsoppdrettet.
Det er bare spesielle arter som ikke er det i dag, og de fleste av de artene finnes enten ikke i Norge, eller i ett forsvinnende lite omfang. At dyret er ungt har lite å si, så lenge det kommer direkte fra naturen..
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
|
smartest det. og er vel ikke bare bere å få den i dvale. mange dyr som krever en dvaleperiode for at visse ting i kroppen skal skje, så burde i det minste holde deg til arter som ikke krever dvale, altså noe mer eksotisk og sørlig.
finnes andre typer hoggormer. tar jeg ikke feil så er klapperslanger innen familien "Hoggormer", men dette er absolutt ikke å anbefale i fangenskap. er vel ikke lov i så mange andre land heller, om jeg ikke tar feil der.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Støtter de over 100% her. Hoggormen blir veldig fort stresset, og de nekter å ta til seg mat. Det er bare ytterst sjeldent at man kan klare å få de til å ete i fangenskap, uansett om det er med levende eller dødt fór.
Så å fange en ute i naturen, blir veldig stressende for ormen, og den kommer ikke til å leve lenge. Da er det beste å komme seg ut å heller observere de ute i naturen
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
|
Er det egentlig noe marked for fangenskaps fødte V.berus, i andre land?
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Fangenskapsoppdrettede V. berus blir tilbudt for salg rimelig ofte rundt omkring, noe som både betyr at folk holder dem og at det er mulig å få dem til å trives (nok til å formere seg ihvertfall) i fangenskap. Mener å ha lest at de også er oppdrettet i Norge.
Hvorvidt man burde holde dem i fangenskap her i Norge derimot, det er en annen sak. Jeg holder med de som har postet ovenfor. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hoggorm - Faktatekst | Jabbe | Generell Info om herptiler og Virvelløse dyr | 3 | 22-02-2011 21:51 |
| Er hoggorm tiden over nå? | DevilDoll | Helse og sykdommer hos reptiler | 14 | 02-09-2008 21:36 |
| Er skorpion-stikk like giftig som et hoggorm-bitt, eller? | troia | Skorpioner | 8 | 22-03-2007 17:48 |
| hoggorm i Bergen? | mats123 | Helse og sykdommer hos reptiler | 21 | 24-10-2006 12:19 |