"
Gammel 14-09-2008, 05:18   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2007
Sted: akershus
Alder: 29
Meldinger: 47
Standard terra størrelse til Panther chameleon

Driver nå å leser for harde livet om hold av Furcifer pardalis. Ettersom min lille stue allerede er innredet med flere store "glass beholdere" så er plass en mangelvare. Men et terra som hadde passet ypperlig er AquaEl terrariumet på 60cm x 60 cm x 120 cm (LxBxH) . Hvordan tror dere dette terra vil gjøre seg som panther terra?

Og hvis det er noen her som har lignende dimmensjoner, så hadde jeg satt pris på å få noen innspill på hvilken lamper dere bruker, og hvordan dere har klart å plassere nok og riktig lys for planter såvell som dyret over en så liten grunnflate.

Og hvis noen der ute vet om forhandlere i norge som fører terra`s som hadde egnet seg bedre til dette formålet, så er det bare å komme med dem max lengde jeg kan ha er 80cm og max bredde er 60 cm.

mvh Joachim.
JoachimB er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-09-2008, 08:47   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Bredde og høyde på 60 og 80 bør funke det, så lenge du da kjører på litt i høyden...

Noe slikt som dette bør passe :

www.webzoo.net Din akvariebutikk på nett.....
Svar med sitat
Gammel 15-09-2008, 00:39   #3
Reptilfreak

Standard

da har jeg bestemt meg for å kjøpe et terra på 60x60x120 cm . Men hvis noen kan komme med innspill på hvilke lamper som hadde passet over 60x60 areal så hadde det vært flott. Har sett på en del lamper, men det er ikke lett å finne riktige lamper som vil gi riktig lys til kameleon + planter når terra er 120 cm høyt...eller er det bare jeg som er dårlig til å lete ...
JoachimB er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-09-2008, 08:32   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 28
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av JoachimB Vis post
da har jeg bestemt meg for å kjøpe et terra på 60x60x120 cm . Men hvis noen kan komme med innspill på hvilke lamper som hadde passet over 60x60 areal så hadde det vært flott. Har sett på en del lamper, men det er ikke lett å finne riktige lamper som vil gi riktig lys til kameleon + planter når terra er 120 cm høyt...eller er det bare jeg som er dårlig til å lete ...
Kameloner elsker Sola og får 10.000 Lux i naturen. Det er godt gjort og gi dem formye. 2 Stk. repti-glo 5.0 som blir montert inne i terrariet er et minimum spør du meg(Glass slipper lite UV-lys igjennom). Dette skulle gi nokk varme også(mål). Pass på så ikke kamolenen din kan klatre opp og brenne seg på lysene.

60x60x120 er perfekt for en panter. Pass på at planten du velger har blader som er egnet til å oppbevare vann da kameloner drikker av disse. Plast egner seg derfor ikke. Benjamin-Ficus og andre Ficuser er supert.
Fiktiv er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-09-2008, 09:54   #5
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Ta kontakt med ImTheLoveDoctor på www.repti.net - han kan det du trenger å vite om kameleoner og kameleonhold..
Svar med sitat
Gammel 15-09-2008, 19:44   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,305
Blog Entries: 4
Standard

Du kan bruke en Hqi over terrariet om du har en liggende som ikke er for kraftig. Sett i en 5400K pære så har du dekket det meste av lys/ varme behovet.
Frogger er online nå  
Svar med sitat
Gammel 15-09-2008, 19:55   #7
Reptilfreak

Standard

har du noen hqi anbefalinger å komme med hans fredrik ? ( T5 er jo mer min greie ) og gjerne anbefaling av pære, for hvis jeg har forstått det rett så skal jeg ha repti glo 2 og 5 + varmespot og helst litt ekstra plante belysning ( skal ha mye planter ), så hvordan gjør jeg dette hvis jeg bruker hqi? hvilke lysbehov for panter og planter kan jeg få dekket gjennom HQI?og hva må jeg eventuellt supplementere med?

ble en del spørsmål, men sånn er det å være fersk
JoachimB er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-09-2008, 20:25   #8
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Du eliminerer det meste av det andre lyset når du bruker hqi, prinsippet er det samme som i et korallrevs alvarie, men du må huske at du er over vann og derfor bruke en laver kelvin grad for å øke vekst av bla planter. Det er viktig å følge med på uv mengden.Du kan bruke en vanlig hqi pære for plsntelys dvs få 5400-5700K Du kan helt sikkert oppnå samme effekt med t5 men da må du huske på varme osv. Holder selv på med et lite mini prosjekt med å sette opp et terrarie med utdannet saltvanns utstyr slik som hqi, t5 computer osv.
Frogger er online nå  
Svar med sitat
Gammel 15-09-2008, 20:40   #9
Reptilfreak

Standard

hvilke armaturer vil egne seg best å bruke hvis jeg går for hqi? er det akvarie armatur som gjelder, med tanke på at den kommer til å få en del fukt på seg når den henger over terra... og hvor mange watt vil være best for 60x60x120...? men hvis jeg går for HQI burde jeg ikke da uansett supplementere med uv lys?

sånn at HQI tar seg av planter + varmespot og uv lyset tar seg av panteren`s uv behov?
JoachimB er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-09-2008, 11:15   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Standard

Jeg bruker et akvarie armatur hos meg, gammel Arcadia lampe jeg hadde liggende.
Frogger er online nå  
Svar med sitat
Svar

Emner
chameleon, panther

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Går Treknøl skilpadder(bayer) sammen med Panther kameleoner? Cyanide Skilpadder 6 17-11-2008 23:29
Kameleon INFO Om Panther Cameleon? Cyanide Andre øgler 3 16-11-2008 10:01
Terrarie størrelse til leoser nika86 Terrarier 2 03-05-2007 15:47
Størrelse på terrarie Tony26 Terrarier 1 07-04-2006 06:03

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 00:29.